گردشگری ایران

کاروانسرایی در جاده بی مهری(دل نوشته)

کاروانسرایی در جاده بی مهری(دل نوشته)

سالها بود از این جاده گذر میکردم و همیشه در این مسیر طولانی منتظر بودم تا به مورچه خورت برسیم و وقتی از کنار این کاروانسرا رد میشویم برای چند لحظه این بنای تاریخی را ببینم هر سری که رد می شدیم امیدوار بودم که روزی این کاروانسرا بازسازی شده باشد و در و دیوار این کاروانسرا از این نوشته ها پاک شده باشد ولی افسوس هر سری علاوه بر اینکه پاک نمی شد گاهی نوشته های جدید هم به آن اضافه می شد و همیشه به آن قفل زنگ زده شده در آهنی کاروانسرا نگاه می کردم و خیلی دوست داشتم روزی باز شود و من داخل کاروانسرا راهم ببینم ولی تا به حال با اینکه بارها از کنار آن گذر کردم موفق به دیدن داخل کاروانسرا نشده ام چرا که همیشه در ان بسته بود از بچگی علاقه خیلی خاصی به جاذبه های تاریخی داشتم به خصوص کاروانسراها و وقتی این کاروانسرا را می دیدم همیشه از بچگی در حسرت بودم و گاهی رویای بچگی من هم این بود روزی فرا می رسد و خودم برای این بنا کاری انجام بدهم بازسازیش کنم به یک رستوران یا کاربری قدیمیش را دوباره برایش تجدید کنم و از نابودی آن جلوگیری کنم یادمه یک مستندی از شبکه چهار در مورد کاروانسراها پخش شد و جمله ای که در مورد این کاروانسرا به آن اشاره کرد را هیچوقت یادم نمی رود با اینکه خیلی وقته از پخش این مستند می گذرد علتی که این کاروانسرا به این وضع دچار شده بود را این چنین شرح داد «علت مظلومیت این بنا به دلیل اینکه در کنار جاده قرار گرفته است» و من قبل از اینکه این جمله را بشنوم همیشه کنار جاده بودن این کاروانسرا را از مزیت آن می دانستم چرا که وقتی بازسازی شود مطمئنا توجه افراد به آن جلب می شود و دیگر سریع از کنار آن با ماشین عبور نمی کنند و دقایقی از وقت خود را به دیدن این کاروانسر ا اختصاص می دهند چرا که این مسیر اصلی بین تهران و اصفهان می باشد در مسیر دو کلان شهر ایران قرار دارد پس فاصله چند متری این بنا تا آسفالت خیابان به عنوان مزیت به حساب می آید نه دلیلی برای نابودی و عدم توجه به آن ما قبلا در مورد قلعه رباط ابرکوه از شما سوالاتی پرسیدیم و حالا نیز در مورد این بنا نیز باز تکرار می کنیم ؟

حالا به نظر شما مقصران اصلی در نابودی این کاروانسرا چه کسانی میتوانند باشند؟؟؟!!!

 به نظرشما با این کاروانسرا چه کاری می توان انجام داد تا سرپا بماند؟؟؟!!!

و به نظر شما…………………………………………………………………………………؟؟؟!!!

شما نیز اگر ایده ی جالبی در مورد این جاذبه تاریخی و یا هر نظری در راستای این دل نوشته دارید با ما مطرح کنید منتظر نظرات گرم شما دوستان در مورد این جاذبه تاریخی هستیم.

سایت

مورجه

مورچه 2

مورچه 1

مورچه4

مورچه 3

منبع تصاویر:chn.ir

نویسنده:مرضیه فلاح زاده

ته نوشته: این نوشته فقط یه دل نوشته ای از من نوعی هست و درستی یا نادرستی آن به قضاوت و نظر خوانندگان و ما هیچ اجباری برای قبولاندن نوشته هامون به خوانندگانمون نداریم.

دیدگاه‌ها

4 پاسخ به “کاروانسرایی در جاده بی مهری(دل نوشته)”

  1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ
    محمد صادق سبط الشیخ انصاری

    سلام. ممنونم. من به شخصه گنار هر اثر تاریخی توقف میکنم. مورچه خورت هم یکی از اوناست. مورچه خورت اولین رزمگاهی بود که نادر شاه افشار موفق شد اشرف افغان را شکست بده. علت مظلومیت آثار طبیعی و تاریخی در ایران، بی فرهنگی است و لا غیر

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض
      سپاس از حضور گرم شما
      بله متاسفانه علت مظلومیت بناهای این چنینی چیزی جز بی فرهنگی نمی تواند باشد
      موفق باشید

  2. میلاد(کرمانشـاه) نیم‌رخ
    میلاد(کرمانشـاه)

    سلام وبلاگ بسیار زیبا و پر محتوایی دارید.موفق وپیروز باشید.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاسگزارم بابت حضور گرمتون
      متشکرم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *