گردشگری ایران

آبشار دیز – اردبیل

آبشار دیز – اردبیل

دیز 56

دیز روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش شاهرود، دهستان شال قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۰۹ نفر با ۱۳۶ خانوار بوده‌است. روستای دیز در نوار مرزی بین استان اردبیل و آذر بایجان شرقی قرار دارد.

دیز 4

در ابتدا روستای دیز در بخش کاغذ کنان میانه بود که از توابع آذر بایجان شرقی است. اینک با استان شدن اردبیل روستای دیز به بخش هشتجین خلخال سپرده شده است.

دیز 1

آبشار در میان تنگه ای عمیق قرار دارد و تاج آن نسبت به کف دره بیرونزدگی زیادی دارا است. ارتفاع آبشار دیز بیشتر از 50 متر است.

دیز

شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل در شمال غرب ایران است. بخش خورش رستم از شمال با خلخال و کوثر از جنوب با استان زنجان از شرق با بخش شاهرود و از غرب با شهرستان میانه همسایه‌است.

SONY DSC

رود مشهور قزل اوزن در جنوب این بخش جاری است که استان اردبیل را از استان‌های همجوار آذربایجان شرقی و زنجان جدا می‌سازد. تلفظ صحیح شهردرزبان ساکنین محل بصورت هشئین بوده وقدیمی ترین متنی که دراین خصوص وجودداردمربوط به کتیبه های بازمانده اززمان آشورمی باشد.

SONY DSC

براین اساس سارگون پادشاه آشوربه هنگام لشگرکشی به سرزمین اورارتومتوجه انبارآذوقه به نام پانزیشن گردیده وبرای تصرف آن لشگرخودرابه سوی مرزهای جنوبی اورارتوحرکت می دهد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *