گردشگری ایران

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی – مشهد

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی – مشهد

میرزا ابراهیم 23

این آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم اوّل، دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی است که در سال ۱۰۴۲ ق وفات نمود و هم اینک این ارامگاه در محله کوهسنگی انتهای خیابان شهید بهشتی واقع شده است .

میرزا ابراهیم 456

وی از اجله‌ی سادات رضوی خراسان در زمان صفویه بوده و نسب شریفش با بیست و یک واسطه به امام‌زاده «ابو جعفر موسی مبرقع»‌ فرزند حضرت جواد (ع) می‌رسد.

میرزا ابراهیم

مقبره میرزا ابراهیم واقع در ملک شخصی خود وی در مجاورت مجموعه فرهنگی‌– تفریحی کوهسنگی در دامنه کوه و انتهای خیابان بهشتی، با منظر ایوانی کاشی‌کاری شده جلب‌نظر می‌نماید.در صحن مقبره تعدادی از علمای قرن اخیر خراسان مدفون هستند. این فضای تاریخی ـ فرهنگی بر جاذبه های کوهسنگی مشهد افزوده است.

میرزا ابراهیم 345

مقبره و باغ آن به سادات رضوی مشهد تعلق دارد و ایشان عموماً به زیارت جدّ واقف خود میروند. بازدید از مقبره میرزا ابراهیم برای عموم آزاد است میرزا ابراهیم در سال ۱۰۳۸ قمرى موقوفات مهمى را در شهرهاى مشهد و رادکان و تربت جام وقف بر اولاد ذکور و اناث خاندان خویش و عامه سادات رضوى ساکن شهر مشهد ( ارض اقدس ) کرده است. موقوفه وى بسیار فعّال است و حدود بیست هزار نفر ( در سال ۱۳۸۱ خورشیدى ) از آن بهره مند مى شوند. این موقوفه توسط متولى یى از اعقاب خود میرزا ابراهیم اداره مى شود و درآمد سالانه آن میان سهم بران توزیع مى گردد. موقوفه میرزا ابراهیم سبب شده است تا چند هزار خانوار از سادات رضوى ساکن مشهد و اعقاب خاندان واقف در سراسر کشور شجره نسب خویش را تا کنون حفظ نمایند، لذا اقدام وى یکى از پدیده هاى فرهنگى مهم شهر مشهد است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *