گردشگری ایران

آقا پلاسید – ساداتشهر

آقا پلاسید – ساداتشهر

پلاسید2

آقا پلاسيد داراي پنج پسر بوده كه سادات‌شهر از نسل او محسوب مي‌شوند و باني و بنيانگذار فرهنگ اصيل اسلامي منطقه هستند و تعداد زيادي از ذزيه آنان به مدارج علمي و عرفاني رسيده‌اند كه مشهورترين آنان آقا سيدمحمد بن سيدحسين معروف به آقا بسمل يكي از عارفان منطقه از همين تيره است وي در مرثيه سرايي و مديحه سرايي دست توانايي داشت و به اصول شعري از لحاظ قواعد و قافيه و عروض پايبند بوده و صنايع ادبي بسيار بالايي برخوردار است بطور كلي زندگاني اين شاعر مرثيه سرا به دو دوره تقسيم مي‌گردد. يك دوره نخست مربوط است به دوران جواني كه از سلامت روحي كامل برخوردار بوده و از نشاط فكري و ذوقي ادبي برخورداري بوده است و دوره دوم عمر او را با پريشان‌حالي و دور از انظار و عزلت‌نشيني دانسته‌اند. اين تحول و دگرگوني روحي او را بر اثر واردشدن ضربه مشت را در هنگام كشتي گرفتن به سر او دانسته‌اند. روايت است كه در ماههاي محرم وي شبها به مرثيه مداحان كه شعرهاي او را مدح مي‌كردند در خلوت گوش مي‌داد و روز بعد در مورد درست‌ بيان كردن اشعارش به آنها تذكر مي‌داد.

پلاسید

خوشبختانه در چند سال پيش به همت و كوشش جناب آقاي دكتر ميرحسيني كه وي نيز از مفاخر ادب منطقه است اشعار او با زحمت و تلاش زيادي جمع‌آوري و تحت عنوان « بسمل شاعر و عارف رامسري » به نظم در آمده كه بسيار ارزنده است. از وي كرامات زيادي ذكر كرده‌اند كه چند نمونه از آن در همين مجموعه ذكر گرديده است.

بمسل

مقبره ساده و بي‌آلايش او كه در جنب بقعه جد بزرگوارش آقاپلاسيد واقع است مأوي و مأمن عاشقان اهل بيت علي‌الخصوص سالار شهيدان مظلوم حسين‌بن علي (ع) ميباشد و خصوصاً شبهاي جمعه مشتاقان زيادي جهت زيارت بدانجا مي‌شتابند.


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *