گردشگری ایران

ابرکوه در مظلومیت تاریخی (دل نوشته)

abarkuh(www.gardeshgariiran.ir)

سلام دوستان خوب گردشگری ما

میخوام بگم که گاهی فکر کردن به یک موضوع آدمو انقدر ناراحت می کنه که باعث می شه با صحبت کردن در مورد اون قضیه آدم اندکی آروم بشه .ابرکوه نمی دانم نامی است برای شما آشنا یا نا آشنا ولی برای من نامی است آشنا چرا که هر گاه نام آن از ذهنم عبور می کند ناخودآگاه سوالهای بی جوابی در ذهنم عبور خواهد کرد که چرا ؟!!!

چرا شهرستانی با این همه جاذبه گمنام است؟!!! چرا شهرستانی با این همه قابلیت گردشگری حتی از داشتن یک هتل در خود محروم است؟!!! چرا در میان شهرستانهای استان یزد ابرکوه مظلوم واقع شده است و نامی از آن برای مردم ما آشنا نیست؟!!!

چرا چرا چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولی این چراها مهم نیست بلکه پاسخی که به این چراها داده می شود مهم است.سرو چهارهزار ساله طوری است که اکثرا از وجود آن آگاهی ندارند یا اگر دارند تا به حال از نزدیک این جاذبه طبیعی ارزشمند را که در دل کویر جلوه گری می کند را ندیده اند یا چرا حتی خود مردم ابرکوه از وجود مقبره عزیزالدین نسفی فیلسوف بزرگ جهان که همه جهان با آن آشنا هستند در شهرشان آگاهی ندارند و فقط نسفی را در نام کوچه خیابان شهرشان می شناسند بدون کنجکاوری که نسفی کیست که حتی اسم بعضی کوچه ها،خیابانهای شهرشون به نام اوست.کوه گنبد عالی که در بالای کوه قرار دارد و می توان از بالا و کنار یک جاذبه تاریخی زیبا تمام شهر ابرکوه را دید و شباهت شهر را که شبیه کاسه است کاملا متوجه شد یا خانه های بسیار زیبا ابرکوه با آن بادگیرهای زیبا نیاز به تعریف ندارد یا یخچالهایی که در ابرکوه قرار دارند و خلاقیت ذهن بشری را برای بقای خویش خواهی فهمید و هزاران جاذبه ی دیگر که زبان من از گفتن زیبایی آن جاذبه قاصر است ولی افسوس که در کنار این جاذبه های زیبا و گمنام می توان به جاذبه هایی اشاره کرد که برای من یکی حتی گفتنش بسیار دردناک است و آن قلعه بسیار زیبای رباط است قلعه ای که با اینکه در نزدیکی یخچال قرار دارد و در کنار کمربندی ابرکوه است ولی متاسفانه ماشین های زیادی از کنار آن عبور می کنند و بدون اینکه به آن توجهی کنند،قلعه ای که در حال نابودی است و هزاران افسوس که میراث فرهنگی توجهی به این جاذبه ارزشمند ندارد و این جاذبه ارزشمند مکانی برای زیست حیوانات تبدیل شده است و در حال نابود شدن و پر از خار و خاشاک است.

حال مشکل اصلی از چیست از بی توجهی مردم ؟!!!یا از عدم توجه سازمانهای مربوطه ازجمله میراث فرهنگی؟!!! چرا ابرکوه با این همه جاذبه که من به اکثر آن حتی اشاره کوچکی هم نداشته ام انقدر باید گمنام باشد؟!!! و با اینکه ابرکوه در مسیر رفت و آمد مسافران بسیار زیادی قرار دارد از جمله مسافران مشهد مقدس ولی اکثر این مسافران فقط از این مکان گذر می کنند بدون اینکه بدانند در جایی قرار دارند که می توانند جاذبه های بسیار زیادی را ببینند و خاطرات خوبی را در سفر گذری خود به این مکان در خاطرات خود ثبت کنند.

نمیدانم مشکل را از کی بدانم از مردم ، مردمی که آگاهی اندکی از قابلیت های شهرشان دارند ؟!!! یا از سازمان میراث فرهنگی که انقدر در بعد تبلیغات ضعیف عمل کرده؟!!! یا شهرداری که اول شهر را آن طور که باید شایسته این شهرستان باشد طراحی نکرده؟!!!

اگر مشکل را مردم بدانیم می توانم بگویم مردم شاید اندکی به شهرشان کم توجهند و اگر مشکل را در میراث فرهنگی بدانیم که من خودم انتقاد اصلیم از میراث فرهنگی می باشد که آنطور که باید طرح های مناسب برای گردشگری این شهرستان بر نداشته و در جذب سرمایه داران ضعیف عمل کرده و اگر مشکل را شهرداری بدانیم اندکی دچار اشتباه شده ایم چرا که شهرداری می تواند به زیبایی شهر کمک کند و میراث با همکاری شهرداری مشکل کمبود گردشگری را با تبلیغات مناسب جذب نماید و از این طریق می توان فرهنگ مردم را به گردشگری عوض کرد چرا که شهرداری به تنهایی نمی تواند مشکل را برطرف کند،قدم اصلی توسط میراث باید برداشته شود تا مشکل حل بشود.به امید روزی که ببینیم میراث فرهنگی این شهرستان فقط به مرمت آثار معدودی اکتفا نکند و قدم های دیگری را هم بردارد و به امید روزی که جاذبه های گردشگری این شهرستان مظلوم و گمنام واقع نشود و در چشم گردشگران ایرانی و خارجی جلوه گری نماید.

نویسنده:مرضیه فلاح زاده

ته نوشته: این نوشته فقط یه دل نوشته ای از من نوعی هست و درستی یا نادرستی آن به قضاوت و نظر خوانندگان و ما هیچ اجباری برای قبولاندن نوشته هامون به خوانندگانمون نداریم.

ابرکوه در مظلومیت

دیدگاه‌ها

9 پاسخ به “ابرکوه در مظلومیت تاریخی (دل نوشته)”

  1. مازیار الطافی نیم‌رخ
    مازیار الطافی

    درود خانم فلاح زاده
    انجمن بچه های شهر باربد جهرم در واتس اپ گروهی را ساخته اند که فقط و فقط در مورد میراث فرهنگی فعالیت دارند
    از جناب عالی و دوستان عزیزتان جهت عضویت در این گروه دعوت به عمل می اید
    جهت عضویت عدد 7 را از طریق واتس اپ به همین شماره ارسال نمایید

    با تشکر
    الطافی

  2. Mari نیم‌رخ
    Mari

    سلام.نوشته هات باحال بودن حوشحال میشم به منم سر بزنی

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام
      سپاس از حضورتون
      چشم حتما موفق باشید

  3. mazyar نیم‌رخ
    mazyar

    جهت عضویت در گروه (در آیینه تاریخ) گروه تخصصی میراث فرهنگی عدد 7 را به شماره 09389868931 ارسال نمایید

  4. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ
    محمد صادق سبط الشیخ انصاری

    خانم فلاح زاده، نمیخوام دنبال مقصر باشم. همه ما مقصریم. من برای ابرکوه تور میگذارم، هماهنگی برای اسکان چادرش با شما. در سفر مفصل میتوان راجع به موانع گفتگو کرد.
    یا علی گفتیم و عشق آغاز شد.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      جناب آقای انصاری سپاس از حضور گرمتون
      با توجه به محل تحصیلم در شهر یزد کامل با جاذبه ها و شهرستان های استان یزد آشنا هستم به خصوص شهرستان ابرکوه در مورد برگزاری تور خوشحال می شوم افراد فعال در گردشگری نگاهی به این شهرستان بیندازند و با برگزاری تور زمینه آشنایت مردم را با این شهرستان فراهم نمایند و از شما سپاسگزارم که که قصد همچین کاری را دارید در مورد اسکان چادر نیاز به هماهنگی ندارد شما می توانید پس از سفر به این شهرستان در پارکی که تمام مسافران در آن چادر می زنند اقامت نمایید ولی در مورد مقصر من خودم نیز دنبال مقصر نیستم چرا که تمام ما مقصر هستیم البته شهرستانهای دیگری هستن که متاسفانه سرنوشتی مثل ابرکوه را دارند ولی در مورد ابرکوه علاوه برخودمون من هم مقصر را مردم این شهر می دانم هم شهرداری که متاسفانه انطور که باید در زیبایی شهر کار نکرده و در مورد میراث فرهنگی که سکوت کنم بهتره چون واقعا بودش با نبودش فرقی ندارد.

      1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ
        محمد صادق سبط الشیخ انصاری

        اون پارک رو دیدم ولی معمولا در شهرهای کوچک چون پدیده گردشگری عجیب هستش، ممکنه با مقاومت روبرو بشه.
        برای فردی که تاریخ مهمه، زیبایی در جایگاه چندم قرار داره. من یک بار رفتم ابرکوه و به قدری شیفته شدم برای بار دوم هم رفتم، این یعنی عشق.

        1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
          مرضیه فلاح زاده

          با سلام و عرض ادب
          دیگه برای مردم ابرکوه چادر زدن در این پارک کاملا عادی می باشد و مسافرای زیادی در این پارک چادر زدن و با هیچ مقاومتی هم روبه رو نشده اند و فکر کنم اگر افراد دیگر هم به ابرکوه سفر کنند حتما شیفته ی جاذبه های جذاب و زیبای این شهرستان خواهند شد.
          موفق باشید

  5. اسماعیل شامانیان نیم‌رخ
    اسماعیل شامانیان

    با سلام به همه دوستان بنده تهیه کننده برنامه گردشگری ر رادیو اقتصاد هستم و این برنامه پنچ شنبه ها ساعت چهارده و پنج دقیقه بروی آنتن میره و چون این کار یکاره دلیه از همه ی دوستان میخام که منو کمک کنند تا بتونم یبرنامه ای رو ادامه بدم که بتونه واقعا بدرد صنعت گردشگری بخوره و از تموم بجه هایی که دلسوزن تویه گردشگری در هرجایه ایران بیان جلو منو کمک کنند تا بتونیم جاذبه های ایرانو به تمامیه جهانیان نشون بدیم البته با ایده ها و گزارشات و نظرات شما عزیزان و ارائه آنها به مسئولین و کسانی که در این صنعت تصمیم گیرنده اند شماره تماس من 09380361636 . خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *