گردشگری ایران

امامزاده سیدحمزه کلخوران

امامزاده سیدحمزه کلخوران

کلخوران00

 

این صحن کوچک و بی‌آلایش که در جنوب غربی حریم بقعه شیخ جبرائیل در روستای كلخوران شهرستان اردبیل واقع شده در ایام شادی و غم مملو از جمعیت می‌شود و زائران بسیاری در سکوهای سنگی دور تا دور آن به انتظار می نشینند تا در صحن کوچک این امامزاده از راز دل بگویند و شفاعت بخواهند.امامزاده حمزه (علیه السلام) نزد سالخوردگان محل به امامزاده گل زرد معروف است.

کلخوران 90

شهرت این مقام به گل زرد از آن جهت است كه در جوار مقبره آجری كوتاه آن، درخت گل زردی بوده كه در یكی از هجومهای تاریخی، پناهگاه زنی گشته كه از ترس جان و عصمت خود به درخت جوار امامزاده پناهنده گردیده و امان یافته بود.

کلخوران 55

این بقعه از لحاظ سـاختار مشابه مقبره های دیگر موجود در آن محـدوده می باشد. دورتا دور مقبره امامزاده را سكـوی سنگی احاطه كرده و بدنه بیرونی بنا با قاب بندی ساده در پایین و هره چینی در بالا بسته شده است.

کلخوران 4

ورودی بقعه از سمت شمال بوده و ارتفاع بسیار پایینی دارد به طوری كه هنگام وارد شدن باید كاملاً خم شد. بخش داخلی به صورت چهارضلعی با چهار طاق تیزه دار برپا شده كه گوشه سازی آن از نوع كاربندی ساده می باشد. بالای این بدنه طاق عرقچین اجراء شده است.

کلخوران9

در داخل بقعه كاغذی بدین متن از كتاب «بحرالانساب» تألیف «ابن عتبه الكاظم علیه السلام» بر دیوار نصب گردیده: «پنج نفر، حمزه، قدرالدین، قوم الدین، بدرالدین و صدرالدین قدس الله اسرار از بغداد روی به ولایت ری نهادند چون به شهر ری رسیدند متفرق شدند. حمزه و صدرالدین روی به ولایت اردبیل نهادند، و آن جا را موطن خود ساختند. ذریات ایشان بسیار شده به القاب موسوی مشهور گشتند».

کلخوران1 کلخوران 2 کلخوران

منبع :رسانه مجازی نگاه


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *