گردشگری ایران

بازاریابی توریسم در پایگاه های اینترنتی

بازاریابی توریسم در پایگاه های اینترنتی

 

اولین و مهم ترین کار پس از آماده سازی و ارائه یک محصول به بازار، بازاریابی و معرفی اثربخش آن به بازارهای هدف است. در مورد پایگاه های اینترنتی نیز این امر صادق است و با توجه به هزینه بسیار پایین و اهمیت روزافزون بازاریابی اینترنتی که گوی سبقت را از بسیاری روش های بازاریابی سنتی ربوده است، شایسته است که بخش های مختلف صنعت گردشگری قبل از راه اندازی پایگاه اینترنتی و پس از آن به گونه ای عمل کند که بیشترین بهره وری و کارآمدی را در بر داشته باشد. در این مقاله به صورت جزئی به اقداماتی خواهیم پرداخت که برای راه اندازی پایگاه های اینترنتی و بازاریابی آنها ضروری به نظر می رسند.

۱ انتخاب نام دامنه مناسب

این کار نقش بسیار مهمی را در برندسازی و فعالیت های بازاریابی بعدی بازی می کند. نامی که برای دامنه انتخاب می شود باید متناسب با فعالیت های کسب و کار مربوطه باشد و به راحتی در خاطر بماند.

۲ فضای اینترنتی و پهنای باند قوی و مناسب

این دو مورد باید با دقت نظری خاص انتخاب شوند. فضای اینترنتی باید از یک شرکت معتبر خریداری شود و پهنای باند نیز متناسب با تعداد بازدیدکنندگان پایگاه افزایش یابد. در بسیاری موارد شاهد بودیم پس از تبلیغات گسترده که موجب افزایش بازدیدکنندگان یک پایگاه اینترنتی شده است به دلیل کمبود پهنای باند، پایگاه از دسترس خارج و این خود موجب صدمه خوردن به اعتبار و آبروی آن مجموعه گردشگری شده است.

۳ طراحی زیبا و چشم نواز

با توجه به اینکه نام صنعت گردشگری با تفریح و لذت و آسودگی خاطر پیوند خورده است، طراحی پایگاه نیز باید متناسب با این مفهوم، زیبا، چشم نواز و شاد باشد. درمورد طراحی باید به این مساله توجه داشت که مفهوم خاص مورد نظر آن بخش از طریق طراحی صورت گرفته در پایگاه قابل انتقال به کاربر باشد و روح برند در آن تجلی یابد. همچنین آسان سازی دسترسی به قسمت های مختلف پایگاه باید حتما مد نظر قرار گیرد و کاربران با سرعت های متفاوت دسترسی به اینترنت بتواند شاهد بالا آمدن سریع پایگاه باشند.

۴ ساخت برنامه های تلفن همراه

استفاده از برنامه های تلفن همراه امری است که باید حتما در دستور کار یک کسب و کار گردشگری قرار گیرد. با توجه به رشد روزافزون استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت ها، ساخت برنامه های سازگار با سیستم عامل های مطرح و ارائه رایگان آنها می تواند توجه بخش بزرگی از دارندگان این وسیله ها را به خود جلب کند. نکته مهم در طراحی این برنامه ها مانند طراحی پایگاه های اینترنتی، همان سادگی کار با آنها است تا حتی افرادی که سواد الکترونیک بالایی ندارند نیز بتوانند به آسانی از آنها استفاده کنند.

۵ پشتیبانی و فروش آنلاین

این روش هم اکنون به عنوان روشی جایگزین پشتیبانی و فروش تلفنی در بسیاری کسب و کارها شناخته شده است. با توجه به رایگان بودن برقراری ارتباط با مشتریان در این روش، از آن به عنوان بهترین راه برای تعامل با مشتریان خارجی یاد می شود. وجود بخش پشتیبانی ۲۴ ساعته برای بسیاری از بخش های صنعت گردشگری به ویژه آن دسته که با همکاران یا مشتریان خارجی سر و کار دارند، امری ضروری به نظر می رسد.

۶ تبادل پیوند اینترنتی (تبادل لینک)

این امر باعث افزایش بازدید پایگاه و مشهور شدن آن می شود. در این زمینه باید سعی شود که تبادل لینک با پایگاه های دارای وجهه و آبرو مانند مراکز آموزشی یا سازمان های معروف بین المللی و دولتی و همچنین برندهای معروف و معتبر صنعت گردشگری انجام شود، چون این امر در بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جست وجو نقش مهمی را ایفا می کند.

۷ معرفی پایگاه در پورتال های گردشگری

بسیاری از پایگاه های اینترنتی وجود دارند که نقش مرجع در هر زمینه ای را ایفا می کنند. در صنعت گردشگری نیز چنین پورتال هایی وجود دارند که اطلاعات کلیه بخش های گردشگری یک کشور یا منطقه و حتی جهان را در خود دارند و چنین زمینه ای را فراهم می کنند، تا این بخش ها بتوانند به معرفی خود در آنها بپردازند. از آنجا که چنین پورتال هایی معمولا دارای بازدید بالا و سطح اعتبار مناسبی هستند، علاوه بر اینکه ثبت پیوند پایگاه اینترنتی در آنها باعث بالارفتن رتبه آن پایگاه می شود، معرفی یک کسب و کار گردشگری در آنها نیز می تواند باعث مشهور شدن آن و افزایش مشتریان شود.

۸ درج نشانی پایگاه اینترنتی در کلیه اقلام تبلیغاتی

تبلیغ پایگاه اینترنتی فقط در محیط اینترنت انجام نمی شود، بلکه در کارت ویزیت، بروشورها، کاتالوگ ها و سایر اقلام تبلیغاتی نیز حتما باید نشانی پایگاه اینترنتی درج شود و برای به روزرسانی های بعدی و اطلاعات بیشتر مراجعه به پایگاه توصیه شود.

۹ بهینه سازی پایگاه برای موتورهای جست وجو

به مجموعه عملیاتی که برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جست وجو انجام می شود، «بهینه سازی پایگاه اینترنتی برای موتورهای جست وجو» گفته می شود که این خود تبدیل به یکی از شاخه های مهم و پرتقاضای علم فناوری اطلاعات شده است. این امر می تواند به شرکت ها و اشخاصی که در این زمینه خبره هستند برون سپاری شده یا توسط کارمندان خود مجموعه که در این زمینه مطلع هستند انجام شود. نکته مهم در این امر پیوستگی آن است؛ به این معنی که پس از بهینه سازی اولیه، این روند باید به صورت مداوم در بازه های زمانی مختلف پیگیری شود. این بخش از بازاریابی، مهم ترین بخش آن به حساب می آید؛ چراکه متداول ترین روش دسترسی به پایگاه های اینترنتی از طریق نمایه شدن آنها در مورد موتورهای جست وجو است.

۱۰ برندینگ و بازاریابی در شبکه های اجتماعی

نقش بسیار مهم شبکه های اجتماعی در بازاریابی پایگاه های اینترنتی و برندینگ تا به آنجا پیش رفته است که باعث پدید آمدن متخصصان جدیدی به نام بازاریابان اجتماعی شده است؛ کسانی که با دریافت دستمزدهای کلان، به مطرح و معروف کردن یک برند و پایگاه اینترنتی آن در این شبکه ها می پردازند و طرفداران زیادی را در این میدان گسترده رقابت برای آنها جذب می کنند. با توجه به وجود شبکه های گسترده دوستی و عاطفی در این پایگاه های اینترنتی، معروفیت و محبوبیت یک شرکت، سازمان، تور یا مراکز اقامتی می تواند بسیار سریع اتفاق افتد. بنابراین یکی از مهم ترین فعالیت های بخش بازاریابی اینترنتی یک سازمان گردشگری، معرفی مناسب، بهینه و جذاب آن سازمان و پایگاه مربوطه در شبکه های اجتماعی و یافتن هر چه بیشتر دنبال کنندگان و طرفداران از بین اعضای آن شبکه است.

۱۱ اطلاع رسانی از طریق رایانامه و خبرخوان

به کارگیری تکنولوژی خبرخوان یا RSS در پایگاه های اینترنتی هم اکنون به امری بدیهی و ضروری تبدیل شده است. استفاده از این تکنولوژی به این معنی است که هر گونه به روزرسانی پایگاه از طریق فناوری های خبرخوان به اطلاع کاربران می رسد. همچنین دارا بودن فرم دریافت رایانامه کاربرانی که مایل هستند به روزرسانی های پایگاه از طریق رایانامه به آنها اطلاع داده شود، یکی از مهم ترین روش های بازاریابی است که با میل و رغبت خود کاربران انجام می شود. در این زمینه نکته بسیار مهمی باید بیان شود و آن این است که برای بسیاری کاربران در حالت عادی هیچ انگیزه ای برای مراجعه به پایگاه یک کسب و کار خاص وجود ندارد و استفاده از چنین روش های بازاریابی باعث می شود که تعامل کسب و کار مربوطه با کاربران بدون مراجعه آنها به پایگاه حفظ شود.

۱۲ اطلاع رسانی پیامکی

اطلاع رسانی پیامکی از آن رو مهم است که سریع ترین وسیله ارتباط با کاربر است و به ویژه برای فروش تورهای لحظه آخری، تخفیف های ویژه که مدت زمان کوتاهی اعتبار دارند و اطلاع رسانی جشنواره ها و سمینارها، مناسب ترین وسیله به شمار می رود، البته این کار باید با رضایت دریافت کننده پیامک باشد، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث نارضایتی دریافت کننده و در نتیجه تخریب وجهه کسب و کار شود.

۱۳ تولید محتوا

یکی از بهترین و موجه ترین روش های جذب بازدیدکننده، تولید محتوای اینترنتی است که این محتوا می تواند به شکل سفرنامه، گزارش، مقاله، کتاب الکترونیکی، عکس و فیلم یا آمیخته ای از آنها باشد. همچنین می توان بروشورها و کاتالوگ های چاپی را به صورت الکترونیکی و باکیفیت بالا در پایگاه اینترنتی قرار دارد، تا محدودیت جغرافیایی دسترسی به آنها برطرف شود و افراد بدون دربرداشتن هزینه های پستی برای بخش گردشگری مربوطه بتوانند به آنها دسترسی یابند.

بدیهی است هر کدام از این موارد در شرایط خاص بازاریابی باید اعمال شوند تا به هدف موردنظر دست پیدا کنیم.

 سعید معتمد

مشاور بازاریابی اینترنتی گردشگری

بازاریابی توریسم در پایگاه های اینترنتی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *