قالب وردپرس درنا توس
خانه / اصطلاحات و مقالات / مقالات و دانستنی های گردشگری / تاثیرات پیشرفت تکنولوژی بر گردشگری
به کانال تلگرام سایت جامع گردشگری ایران بپیوندید

تاثیرات پیشرفت تکنولوژی بر گردشگری

تاثیرات پیشرفت تکنولوژی بر گردشگری

 

تکنولوژی دو جنبه متفاوت دارد: تکنولوژی حمل ونقل و تکنولوژی اطلاعات. تکنولوژی حمل ونقل باعث کاهش هزینه های حمل ونقل یا زمان های سفر می شود. هواپیماهای بزرگ تر (هر چند که این مورد استراتژی شرکت بوئینگ نیست) و سریع تر، طراحی شده اند؛ قطارهای جدیدتر و سریع السیرتر به بازار آمده اند (به عنوان مثال؛ قطار هوایی که با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت مسیر هامبورگ تا برلین و بالعکس را طی می کند) و حتی کشتی های کروز تفریحی بزرگ تر در حال ساخت هستند.

حمل ونقل هوایی و بلیت آن تحت تاثیر چندین عامل اند، که گروهی از آنها به شرح زیر است:

قانون زدایی از بخش حمل ونقل هوایی و همچنین افزایش روزافزون خطوط هوایی ارزان قیمت

افزایش خصوصی سازی خطوط هوایی ملی جهان

هواپیماها منجر به مدیریت مسیرهای هوایی تعیین شده و انتخاب هواپیماهای مناسب برای این مسیرها می شود.

تکنولوژی اطلاعات نیز با روند قابل توجهی در حال رشد است. طبق نظر برخی کارشناسان، اطلاعات را می توان خون رگ های صنعت گردشگری دانست. اطلاعات باعث پیوند گردشگران، اپراتورهای گردشگری، آژانس های گردشگری و عرضه کنندگان این صنعت به یکدیگر می شود. برخی دیگر از صاحب نظران، اطلاعات را به مثابه بتنی می دانند که تولیدکنندگان مختلف در بخش گردشگری را در کنار یکدیگر نگه می دارد؛ خطوط دریایی تفریحی، خطوط هوایی، هتل ها، اپراتورهای گردشگری، آژانس های گردشگری، شرکت های کرایه اتومبیل و بسیاری دیگر از عرضه کنندگان. باید این نکته را مد نظر قرار داد که ایجاد ارتباط بین عرضه کنندگان از طریق کالا و محصولات نیست، بلکه از طریق اطلاعات است. این جریان های اطلاعاتی شامل داده ها، خدمات و پرداخت ها می شوند. از طرف دیگر، مصرف کنندگان اطلاعات را به شکل تبلیغات، آگهی ها، مشاوره ها، کتابچه ها (مثلا بلیت های خطوط هوایی) دریافت می کنند. شکل سوم اطلاعاتی نیز از مصرف کنندگان به سوی عرضه کنندگان جاری است. (به شکل پرداخت ها).

تکنولوژی اطلاعات برای پردازش بهینه و به موقع و همچنین توزیع همه اطلاعات ضروری، بسیار حیاتی است. تکنولوژی اطلاعات را می توان یک مفهوم عام دانست؛ در حقیقت انواع مختلفی از سیستم های تکنولوژی اطلاعاتی وجود دارد. بزرگ ترین و مهم ترین سیستم اطلاعات در بخش گردشگری سیستم رزرو کامپیوتری (CRS) است. امروزه سیستم های رزرو بسیار فراگیر شده اند.

سیستم های رزرو کامپیوتری توسط خطوط هوایی ایجاد شدند. آنها از این ابزار برای مدیریت بر صندلی های خالی هواپیما استفاده کردند و تاثیر شگرفی هم بر تسهیل افزایش حجم سفرها طی سه دهه گذشته داشته اند. حرکت قابل توجهی به سمت سیستم های توزیع جهانی (GDS) مسافرت در حال رخ دادن است و این امر باعث افزایش رقابت بین گروه های خطوط هوایی شده است؛ چرا که آنان تلاش می کنند از طریق توسعه سیستم های رزرو کامپیوتری خود به منطقه و جهان، محصولات خود را به صورت گسترده تر و موثرتری توزیع کنند. یک GDS، اطلاعات خود را (در مورد پروازها و صندلی های خالی) از یک یا چندین CRS دریافت کرده و آن را از طریق آژانس ها و سایر روش ها توزیع می کند. یک GDS به جز بازگشت دادن گزارش به آژانس ها و شرکت ها نقشی در مدیریت صندلی های آنها ندارد. از اوایل دهه ۱۹۹۰ کاربرد آنها گسترش یافته، به بسیاری از محصولات گردشگری دیگر نیز (اقامتگاه ها، کرایه اتومبیل و…) سرایت کرده و همچنین روش های جایگزین دیگری را (مثل اینترنت) برای ارتباط برقرار کردن با آژانس های مسافرتی به کار برده است.

نتیجه روندهایی که در عرضه محصولات دیده می شود، نیاز روزافزون به سیستم های کامپیوتری رزرو برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد سفر، زمان عملیاتی کمتر و عملیات کامل تر رزرو و صدور بلیت می باشد. سیستم های رزرو تنها شکل از تکنولوژی اطلاعات که به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرند، نیستند. به علاوه این سیستم ها بیشتر در بین آژانس های مسافرتی متمرکز بر تجارت مرسوم هستند تا آژانس هایی که به صورت اختصاصی به ارائه محصولات گردشگری و اوقات فراغت می پردازند. با این وجود، نرخ بالایی از گسترش این سیستم ها در تمامی آژانس های فعال در بزرگ ترین بازارهای اروپا دیده می شود.

سایر سیستم های رزرو عبارتند از:

سیستم های رزرو هتل

سیستم های رزرو که توسط شرکت های مستقل مالکیت می شوند.

سیستم های Videotext (سیستم هایی که متون نوشته یا طراحی شده را روی صفحه مانیتور نمایش می دهند).

سیستم های رزرو محصولات که توسط اپراتورهای تور مالکیت می شوند.

سیستم های رزرو اتومبیل کرایه

سیستم های توزیع ملی (چند سیستم توزیع ملی یکپارچه یک سیستم توزیع جهانی را شکل می دهند).

شکل دیگری از تکنولوژی اطلاعات که طی سال های گذشته رشد چشمگیری داشته، اینترنت است. امروزه اینترنت بسیار فراگیر و دسترسی به آن نیز آسان تر شده است. هر کاربر می تواند از هر گوشه ای از جهان با استفاده از اینترنت به سیستم های اطلاعاتی و رزرو آژانس های مختلف فعال در بخش گردشگری دسترسی داشته باشد.

مترجم: مهدی نیکوئی

تاثیرات پیشرفت تکنولوژی بر گردشگری

درباره ی زهرا مرادی

ما دو دوست و دو جوان هستیم و هر دو عشق به ایران و گردشگری ایران داریم طوری که این عشقمان ما را به این فکر انداخت که این وبسایت را باهم راه بیندازیم.نمیدانیم تا چه حد رضایت بازدید کنندگان عزیز را فراهم کنیم ولی ما عاشقانه این کار را ادامه خواهیم داد.دوستانی هستیم که بسیار دوستانه و عاشقانه از راه دور باهم در تعامل هستیم و این وبسایت را باهم مدیریت میکنیم.هدف ما و کار ما تنها به وب ختم نمی شود و در کنار وب کارهای دیگری در زمینه گردشگری و غیر گردشگری(مثل:گردشگری و برنامه ریزی شهری و…)را انجام می دهیم که تا حالا با کمک خدا موفق بوده ایم و امیدواریم در این وبسایت هم بتوانیم موفق عمل کنیم.

مطلب پیشنهادی

رقابت هتل ها در سرعت اینترنت و خدمات Wi-Fi رایگان

با توجه به سرعت نفوذ فناوری های نو درزندگی روزمره و صنایع مسافرتی، ارایه وای …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *