گردشگری ایران

تالاب آلاگل – گنبد کاووس

 تالاب آلاگل – گنبد کاووس

الاگل9

تالاب آلاگل در 60 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق‌قلا به اینچه‌برون واقع شده است. مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار و عمق آن به 5/2 متر می‌رسد. آب این تالاب همانند تالاب‌های آجی‌گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌های طبیعی نهرهای شور به نام‌های سامان و شورجه تأمین می‌شود.

الاگل3

بعضی از نقاط پیرامونی تالاب با نی و جگن و درختچه‌های گز پوشیده شده و بستر آن را در اکثر نقاط، پوشش سبزی از جلبک به‌طور یکنواخت دربر گرفته است.

الاگل

هر ساله در فصل مهاجرت، هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب‌های استان آمده و انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و … را می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد.

تالاب آلاگل بزرگترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون و در کنار شهر اینچه برون واقع است. فاصله این تالاب تا شهر گنبد کاووس حدود ۷۵کیلومتر مربع است.

الاگل1

آلاگل ۲۵کیلومتر مربع مساحت و حداکثر ۲٫۵متر عمق دارد.

تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره‌زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شور است، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور زی دریای خزر به‌ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد.

مجموعه سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی‌گل به عنوان تالاب بین‌المللی از سال ۱۹۷۵در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و با مساحت ۱۴۰۰هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *