قالب وردپرس درنا توس
خانه / اصطلاحات و مقالات / مقالات و دانستنی های گردشگری / تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)
به کانال تلگرام سایت جامع گردشگری ایران بپیوندید

تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)

23724

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان
۱مهرزاد حمیدی؛ ۲سید محمّد حسین رضوی؛ ۳سعید امیرنژاد؛ ۴شهرام شفیع زاده؛ ۳اعظم فضلی درزی
۱استادیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
۲دانشیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران
۳عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شمال
۴کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شمال

چکیده

تحقیق حاضر سعی دارد با انجام مطالعات و تحلیل قوت‌ها، ضعف‌ها، تهدیدات و فرصت‌های گردشگری ورزشی به تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور بپردازد. تحقیق حاضر از نوع زمینه یابی بوده که به روش توصیفیـ تحلیلی و به شکل میدانی انجام گرفت. ۵۶ نفر از مدیران و صاحب نظران و متخصّصین ورزش کشور به عنوان نمونه‌آماری پاسخ‌گوی سوالات پرسش‌نامه بودند. ابزار‌اندازه‌گیری پرسش‌نامه محقّق‌ساخته‌ای بود که پس از بررسی وضعیّت موجود طی پرسش‌نامه اوّلیه‌ای فهرستی مقدماتی از نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید استخراج گردید. پس از مشاوره با نخبگان ورزش کشور و طرح فهرست مقدماتی، فهرست نهایی SWOT استخراج و بدین ترتیب پرسش‌نامه در چهار بعد قوت، ضعف، فرصت و تهدید تهیّه گردید که پایایی پرسش‌نامه فوق از طریقه آزمون آلفا کرونباخ ۹۵۶٫ به دست آمد. برای تدوین و استخراج استراتژی‌ها از تحلیل SWOT و برای رتبه بندی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید از آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در نقاط قوت گردشگری ورزشی کشور گویه وجود تنوع در بازی‌های بومی ‌و محلی کشور بالاترین میزان اهمّیّت در بخش ضعف گویه فقدان برنامه‌ریزی و استراتژی صحیح، دقیق و علمی برای توسعه گردشگری ورزشی در کشور به عنوان بالاترین نقطه ضعف از دیدگاه پاسخ‌دهندگان را در‌این بخش دارا می‌باشد و در بخش فرصتها گویه اقلیم یا شرایط آب و هوایی مناسب جهت برگزاری اردو‌ها و مسابقات مختلف از جمله اسکی، قایقرانی و. . . بالاترین میزان اهمّیّت و در بخش تهدیدها گویه وجود دیدگاه منفی و تبلیغات سوء کشورهای خارجی در مورد‌ایران به عنوان بالاترین مورد که صنعت گردشگری ورزشی کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد، انتخاب گردید. همچنین نتایج حاکی از آن است که گردشگری ورزشی کشور از لحاظ موقعیّت استراتژیک و در ماتریس داخلی و خارجی در منطقه محافظه‌کارانه قرار دارد. همچنین با استفاده از روش تحلیل ماتریس SWOT، ۶ استراتژی SO، ۷ استراتژی ST، ۳ استراتژی WO و ۴ استراتژی WT و جمعاً ۲۰ استراتژی تدوین گردیدند.

100949339398

درباره ی زهرا مرادی

ما دو دوست و دو جوان هستیم و هر دو عشق به ایران و گردشگری ایران داریم طوری که این عشقمان ما را به این فکر انداخت که این وبسایت را باهم راه بیندازیم.نمیدانیم تا چه حد رضایت بازدید کنندگان عزیز را فراهم کنیم ولی ما عاشقانه این کار را ادامه خواهیم داد.دوستانی هستیم که بسیار دوستانه و عاشقانه از راه دور باهم در تعامل هستیم و این وبسایت را باهم مدیریت میکنیم.هدف ما و کار ما تنها به وب ختم نمی شود و در کنار وب کارهای دیگری در زمینه گردشگری و غیر گردشگری(مثل:گردشگری و برنامه ریزی شهری و…)را انجام می دهیم که تا حالا با کمک خدا موفق بوده ایم و امیدواریم در این وبسایت هم بتوانیم موفق عمل کنیم.

مطلب پیشنهادی

رقابت هتل ها در سرعت اینترنت و خدمات Wi-Fi رایگان

با توجه به سرعت نفوذ فناوری های نو درزندگی روزمره و صنایع مسافرتی، ارایه وای …

۲ دیدگاه

  1. سلام کار خوبی کردید که یه سایت درست کردید. جمع و جور تر شد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *