گردشگری ایران

توصیه هایی برای رانندگی در برف و باران

توصیه هایی برای رانندگی در برف و باران1

 

 

 

جاده‌های خیس یک از عوامل مهم سوانح رانندگی هستند اما به کار گیری تکنیک‌های رانندگی ایمن می‌تواند مانع از آن شود که سرنوشت‌تان ماشین‌تان به برخورد با نرده‌های کنار جاده یا خدای ناخواسته به سقوط از دره‌ها ختم شود…
شما می توانید برای کسب مهارت بیشتر و فراگیری نحوه رانندگی صحیح در روزهای بارانی این توصیه‌ها را به کار ببندید:
– آرام و بااحتیاط رانندگی کنید، به خصوص سر پیچ‌ها.
– فاصله زیادی را با ماشین جلویی حفظ کنید.
– هنگامی که لازم است توقف کنید یا سرعت‌تان را کم کنید، به آرامی و ملایمت ترمز کنید.
– هرگز یکباره پایتان را روی ترمز نزنید.
– اگر ماشین‌تان شروع به لغزیدن کرد، به آهستگی پای‌تان را از روی گار بردارید و فرمان را در جهتی که می‌خواهید جلوی ماشین حرکت کند، بپیچانید.
– از چاله‌‌های آب باران دوری کنید.
– در همان مسیری که ماشین‌های جلویی‌تان حرکت می‌کنند، رانندگی کنید.
– بلافاصله از لحظه شروع باران تا زمانی که جاده مرطوب است، سرعتتان را کم، یکنواخت و در حد کنترل نگه دارید. در پیچ ها از سرعتتان بکاهید و به هیچ عنوان به طور ناگهانی ترمز نکنید.
قبل از سفر
برای داشتن سفری با خیال راحت نکات زیر را قبل از سفر فراموش نکنید:
۱- قبل از آغاز سفر، لازم است بازدیدهایی را از خودرو خود به عمل آورید. بنابراین پیش از حرکت و روشن کردن موتور، ابتدا فشار باد لاستیک ها را کنترل کرده و دقت کنید لاستیک ها ترک، خرابی و یا ساییدگی نداشته باشند(حتی تایر زاپاس).
۲- نشت روغن، بنزین، آب و مایعات دیگر را به دقت مورد بازدید قرار دهید. از سالم بودن و کار کردن چراغها، اطمینان کامل حاصل نمایید. همراه داشتن آچار چرخ و جک، ضروری است. میزان آب رادیاتور و شیلنگ های مربوطه در قسمت جلویی رادیاتور را بازدید کنید که مسدود نشده باشد. میزان بودن آب باتری، روغن ترمز و کلاج، وضعیت تسمه پروانه و نشت لوله های بنزین را کنترل کنید.
۳- بعد از روشن کردن موتور، از صحت کار سرعت سنج و سایر وسایل اندازه گیری اطمینان حاصل کنید. از ترمزها و صحت کار آنها، در محل امنی مطمئن شوید. به صداهای غیرعادی و اضافی موتور، توجه کنید. در صورتی که عیب یا نقص مشاهده نمودید، حتماً نسبت به رفع آن اقدام نمایید و چنانچه همه قسمتهای خودرو، درست کار می کردند، با اطمینان و آسودگی خاطر، از سفر خود لذت ببرید.
رانندگی در آزاد راه ها
رانندگی در آزاد راه ها قواعد ایمنی خاص خودش را دارد. بنابراین اگر در مسیرتان از آزادراه می گذرید، این موارد را با خود مرور کرده یا به سرنشینان خودرو یادآوری کنید.
۱- اطمینان از سلامت وسیله نقلیه (لاستیک ها، چراغ های راهنما، ترمز و…)
۲- خود و دیگر سرنشینان را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به ضرورت استفاده از کمربند ایمنی به هنگام رانندگی، آموزش دهید.
۳- پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد راه، با توجه به سرعتهای مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو)، در خط تعیین شده حرکت کنید.
۴- در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل، از چراغ راهنما و آیینه استفاده نمایید.
۵- از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان خودرو در هنگام حرکت، اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.
۶- سعی کنید در هنگام رانندگی، با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نکنید.
۷- در هنگام نزدیک شدن به محل اخذ عوارض، ضمن امتحان ترمز و کاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی؛ در مسیری که قبلاً پیش بینی کرده اید، قرار گیرید.
۸- در پشت فرمان خودرو، نگهبان جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصابی آرام، رانندگی کنید.
۹- جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز، وسوسه انگیز است، پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.
۱۰- هنگام سفر، کنار آزاد راه توقف نکنید. با کمی حوصله به نزدیکترین پارکینگ (توقفگاه) می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف؛ خودرو را به شانه خاکی راه هدایت کنید.
۱۱- از پاک نمودن شیشه ها و چراغ های خودروی خود غفلت نکنید.
۱۲- از بین خطوط، رانندگی کنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال نکنید.

توصیه هایی برای رانندگی در برف و باران

 

 

 

 

توصیه هایی برای رانندگی در برف

اگر تصمیم دارید با وسیله نقلیه خودتان راهی یک سفر زمستانی شوید، توصیه می کنیم قبل از سفر یک بار دیگر مقررات رانندگی در جاده ها را مرور کنید. یادتان باشد بیشترین آمار مرگ و میر کشور به تصادفات جاده ای اختصاص دارد که در این میان اشتباهات فردی و نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی در این تصادفات حرف اول را می زنند…
۱- حداکثر سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار در آزاد راه‌ها ۱۲۰کیلومتر و اتوبوس مینی‌بوس، تریلر و کامیون ۱۱۰کیلومتر و حداقل سرعت این وسایل نقلیه در اتوبان‌ها ۷۰کیلومتر در ساعت است.
۲- در بزرگراه ها خودروهای سبک می توانند با ۱۱۰کیلومتر و وسائط نقلیه سنگین و عمومی با ۱۰۰کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این در حالی است که کلیه وسایل نقلیه در جاده‌های اصلی در طول روز می توانند تا ۹۵کیلومتر سرعت داشته باشند که این میزان در شب به ۸۵کیلومتر می رسد. در جاده‌های فرعی هم هنگام روز ۸۵کیلومتر و هنگام شب ۷۵کیلومتر سرعت داشتن مجاز است. یادتان باشد که تحقیقات به عمل آمده نشان داده کاهش سرعت به میزان ۱۰کیلومتر در ساعت، میزان تصادف را ۲۰درصد، تعداد مجروحان را ۳۰درصد و تلفات جانی را ۴۰درصد کاهش می‌دهد.
۳- استفاده از نور بالا در فاصله ۱۵۰متری با خودروی جلویی مجاز است به جز در مواقع ضروری مثل مه گرفتگی و درصورت نبود مه شکن در حین بروز کولاک و مه.
۴- پشت فرمان خوراکی و آب نخورید، تا حد ممکن صحبت نکرده و به سرنشینان نگاه نکنید.
۵-توجه به ضخامت عاج لاستیک یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت کنید. برای ترددهای برون شهری عاج لاستیک شما باید حداقل سه‌میلی‌متر باشد.
۶- اغلب رانندگان که مهارت کافی ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر سبقت‌های متعددی می گیرند این کار در هنگام باران باعث کاهش سطح اصطکاک لاستیک با آسفالت و بروز سوانح خطرناک می‌شود.
۷- قبل از سبقت گرفتن باید به پاسخ صحیح این سوالات رسیده باشید که :
۱) چه مسافتی برای سبقت گرفتن نیاز است؟ ۲) شعاع آزاد دید چه قدر است؟ ۳) سرعت خودروی مقابل و طول زمان شتاب‌گیری چقدر است؟ ۴) با چه سرعتی می توان سبقت گرفت؟ ۵)آیا قانون اجازه چنین سرعتی را می‌دهد؟ ۶) از سبقت گرفتن چه نفعی عایدم می‌شود؟
۸- قبل از سفر از سلامتی ترمزها و چراغها اطمینان پیدا کنید و نسبت به تمیزی شیشه‌ها و میدان دید، تنظیم فرمان و… اقدام کنید.
۹- قبل از سفر گوش به زنگ اخبار هواشناسی و آب و هوای مقصد و مبدا باشید و با تماس با شماره تلفن گویای ۱۴۱ از وضعیت راه ها، محدودیت های ترافیکی و… مطلع شوید. یادتان باشد دز طول جاده به علایم و هشدارها توجه کافی داشته باشید و هنگام عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حیوانات اهلی، کمال دقت را به کار برده و در هنگام تعویض تایر فاصله ایمنی از خط ترافیک را حفظ کنید.
۱۰- به ازای هر ۱۵کیلومتر سرعتی که در ساعت دارید، باید به اندازه طول یک ماشین با خودروی جلویی فاصله داشته باشید.
۱۱-اگر وسیله ای را با خود در جاده حمل می کنید که طول آنها بیش از نیم متر از ماشین بیرون است، نصب پرچم قرمز را فراموش نکنید.
۱۲- بستن کمربند ایمنی به عنوان یک قانون الزامی است چرا که هنگام تصادف تا حدود زیادی از وارد آمدن لطمه جانی به سرنشینان جلوگیری می‌کند.
۱۳- دلایلی مثل خستگی و خواب آلودگی، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بی توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی‌مورد، عدم تشخیص سهم عبور سایرین، لجبازی، رانندگی در اوج احساسات و… همیشه دلخراش ترین سوانح رانندگی را در پی داشته اند. بنابراین اگر جان خود و اطرافیانتان را دوست دارید، از آنها دوری کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *