گردشگری ایران

توصیه های مهم برای مسافران خارجی

توصیه های مهم برای مسافران خارجی

 

 

 

 

هر گردشگری با هدفی خاص سفر می‌کند؛ یکی برای شناخت بیشتر جهان، دیگری برای کسب تجربه و آن یکی برای آشنا شدن با فرهنگ‌های جدید‌. شما جزو هر یک از این گروه‌ها باشید باید به نکته‌هایی توجه کنید‌.

-هر وقت سفری در پیش داشتید، سعی کنید اطلاعاتی در مورد فرهنگ مردم و ساکنان مقصد سفرتان به دست آورید‌. این نکته در سفرهای خارجی اهمیت بیشتری دارد‌. به خاطر داشته باشید که راه و روش زندگی و فرهنگ شما با دیگر مناطق متفاوت و حتی ممکن است در تضاد باشد‌. رفتاری که برای شما عادی به حساب می‌آید ممکن است در کشور و فرهنگ دیگری توهین‌آمیز محسوب شود‌.

پس شناخت درست فرهنگ مقصد گردشگری برای جلوگیری از سوء تفاهم‌ها ضروری است‌.

برای مثال در تایلند، اشاره کردن به یک شخص، بی‌ادبی محسوب می‌شود‌. در چین، آب دهان انداختن در مراکز عمومی امری عادی است ولی در انگلیس و بسیاری از کشورهای دیگر عملی ناهنجار و غیراخلاقی است‌.

– یکی از راه‌های ساده برای برقراری ارتباط با یک فرهنگ غریبه، یادگیری برخی کلمات ساده مثل سلام، متشکرم و خداحافظ است؛ گاهی همین کلمات معمولی باعث از بین رفتن سوء‌تفاهم‌ها و احساس نزدیکی بیشتر بین شما و مردم دیگر شهر‌ها یا کشورها می‌شود. در ضمن برای کسب اطلاعات عمیق‌تر و یادگیری رسوم محلی، بهترین راه، استفاده از ساکنان محلی به عنوان راهنماست.

– در سفر به لباس پوشیدن خود نیز اهمیت بدهید چون پوشیدن لباس‌های تمیز و مرتب، احترام بیشتر به خود و دیگران است.

فرهنگ چانه‌زنی

در بسیاری از کشورها چانه‌زدن مرسوم است و این کار برای مسافران حتی برای گرفتن مقدار ناچیزی تخفیف نوعی سرگرمی به حساب می‌آید‌. اما این را باید بدانیم که چانه زدن، جا و محل خاص خود را دارد و نباید به آن به عنوان رقابت بین فروشنده و خریدار نگاه کرد‌. البته رفتار خوش را حتی هنگام چانه زدن فراموش نکنید.

متکدیان

خواهش و تمنای متکدیان و فقیران معمولا شرایط سختی را برای توریست‌ها و مسافران با اخلاق ایجاد می‌کند‌. دیدن این صحنه که یک بچه محصل به جای رفتن به مدرسه مجبور است برای درآمد زندگی خود یا خانواده‌اش گدایی کند، خیلی سخت است، ولی در سفرها هرگز پولی به متکدیان ندهید‌. با کمک مالی به این افراد این‌گونه راه درآمد را بین آنها ترویج می‌دهید‌.

اگر قصد کمک دارید بهتر است لوازم ضروری و مورد نیاز مثل غذا، آب و یا وسایل بهداشتی را به آنها بدهید‌. البته در همه جا بهترین راه کمک، سازمان‌های خیریه مردمی است چون با این روش پول شما مستقیما به افراد نیازمند می‌رسد.

حمایت از انجمن‌های محلی

یک گردشگر می‌تواند به جای اسکان در هتل‌های گران قیمت، از امکانات و خانه‌های محلی منطقه استفاده کند‌. همچنین به جای رستوران‌ها و فست فودها می‌تواند غذاهای محلی بخورد‌. با این کار هم با نحوه آشپزی و غذای محلی آنها آشنا می‌شود و هم به اقتصاد رستوران‌های محلی کمک می‌کند‌. برای تهیه سوغاتی هم به جای خرید از لابی هتل‌‌ ‌یا فرودگاه‌‌ ، ‌ از فروشگاه‌های صنایع‌دستی ‌محلی خرید کنید‌.

احترام به قوانین

احترام به قوانین و مقررات محلی یکی از مولفه‌های گردشگر مسوول و بااخلاق است‌. پس قبل از ‌سفرتان با این مقررات آشنا شوید‌.

این کار بسیار ضروری است چون رفتاری که در کشور شما قانونی است ممکن است در کشوری دیگر مجازات کیفری داشته باشد‌.

محیط زیست‌

در حین سفر حواستان به محیط زیست باشد و در حفاظت از آن کوشا باشید‌. نکات زیر در حفظ اکوسیستم‌های طبیعی به ما کمک می‌کنند:

همیشه در استفاده از آب و انرژی حداکثر صرفه‌جویی را انجام دهید.

ظروف و وسایلتان را به دور از دریاچه‌ها و نهر‌ها بشویید چون ممکن است صابون یا مواد شوینده‌ مورد استفاده به طبیعت صدمه بزند.

زباله‌ها را در سطل‌های مخصوص بریزید و بهتر است با نحوه بازیافت مواد زاید خصوصا در طبیعت آشنا شوید‌. در ضمن ظروف یا کیسه‌های زاید را با خود به منزل یا هتل نبرید.

هرگز کیسه‌های زباله را کنار سطل مخصوص نگذارید چون حیوانات وحشی آنها را پاره کرده و آشغال‌ها را روی زمین پراکنده می‌کنند‌. بدتر از همه این‌که شیشه‌ها و قوطی‌های کنسرو به حیوانات صدمه زده و کیسه‌های پلاستیکی باعث خفگی آنها می‌شود.

تمام کشورها قوانین یکسانی راجع به حفاظت و نگهداری از حیوانات ندارند؛ بنابراین در بازدید از باغ وحش‌ها و پارک‌های آبی حواستان جمع باشد.

در طبیعت با دقت و احتیاط حرکت کنید، هرگز گیاهان و گل‌ها را نچینید و همیشه از مسیر‌های مشخص و سنگفرش شده حرکت کنید.

هنگام رانندگی در جاده و بین خطوط حرکت کنید‌. به یاد داشته باشید در شب نور بالا یا صدای بلند بوق خودرو ممکن است باعث ترس و هجوم حیوانات به سمت جاده و وقوع حوادث ناگوار شود‌.

موارد زیر را هم به خاطر داشته باشید:

– ‌به صورت غیرقانونی مشغول به کار نشوید چون ممکن است زندانی، جریمه ‌یا برگردانده شوید.

– اغلب کشورها نسبتا راحت ویزای شما را تمدید می‌کنند؛ پس هرگز بیشتر از تاریخ ویزا و به طور غیرقانونی در جایی نمانید‌. اگر ویزای شما معتبر و قانونی نباشد احتمال زندانی، جریمه و برگردانده شدن وجود دارد‌.

– اگر قصد رانندگی در کشور دیگر را دارید قبل از هر چیز راجع به قوانین راهنمایی و رانندگی آنها اطلاعات کسب و اگر به گواهینامه رانندگی بین‌المللی (IDP) احتیاج است برای آن اقدام کنید.

– در پرواز یا هر سفر دیگری هرگز چمدان کسی را برایش حمل نکنید‌. چمدان خود را حمل کنید و مراقب آن باشید.

– در عبور از مرز یا گمرک احتیاط کنید و تعارف کسانی که قصد کمک دارند حتی اگر در لباس نظامی باشند را رد کنید.

– اگر در عبور از مرز سوار ماشین کسی هستید پیاده شوید و این مسیر را پیاده طی کنید.

-از سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی خصوصا در جایی‌که کودکان حضور دارند بشدت پرهیز کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *