گردشگری ایران

تونل برفی ازنا

تونل برفی یکی از آثار طبیعی شهرستان ازنا در لرستان است.

این تونل به‎ صورت طبیعی در برف و یخ‌ های دامنه اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا به‎ وجود آمده است.

طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین 2.5 تا ۳ متر است؛ از این تونل برفی فقط در فصل‌ های بهار و تابستان می‌ توان بازدید کرد.

این شگفتی بی‎ نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌ های متمادی در ازنا دره در اشترانکوه است؛ دره ‎ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌ های سهمگین درون آن توده ‎ای از برف تشکیل می‌ شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌ آید.

برای رفتن به تونل برفی باید به دل اشترانکوه زد؛ رشته‎ کوه سر به فلک کشیده ‎ای که با 13 قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.

از دل این رشته ‎کوه، راهی است به روستای سرسبز کمندان که پس از عبور از آن باید طول ازنا دره را پیمود.

زمانی که به تونل برفی می ‎رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف‌ ها گوشتان را نوازش می‌ دهد، آب روانی که تونلی به عرض 10 متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال‌ ها ایجاد کرده است؛ تونلی که تا بالای سراشیبی دره امتداد یافته و 800 متر طول دارد تا به برف‌ های بالاتر از خود متصل شود.

اگر چه احتمال ریزش وجود دارد اما اکثر گردشگران از داخل تونل دیدن می‌ کنند. با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا کاهش می‌ یابد و قطرات آب سرد از سقف بر صورتتان چکه می‌ کند.

 

منبع: www.lorestan.isna.ir

 

تونل برفی ازنا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *