گردشگری ایران

تپه کولغان – قشم

تپه کولغان – قشم

کولغان6

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان دربخش شهاب  از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

بالای یکی از تپه های کولغان، آثار معماری و آبراهها (کانالهای) سالمی بادیوارهای سنگی به طول بیش از صد مترباقی مانده‌است که نوعاً جالب توجه هستند .در قسمت دیگری از قبرستان منظمی با قبرهایی در دوردیف و با فاصلهٔ دومتراز یکدیگر وجود دارد .

کولغان 5

نشانه‌های باقی مانده از اتاقک‌های مجاور تپه گویای آن است که این محل احتمالاً بازاری بوده که رونق بسیاری داشته‌است . در کنار این ویرانه‌ها سه حوض حفر شده در داخل سنگ وجود دارد که بزرگ‌ترین آنها ۱۲ متر طول و ۴ متر عرض دارد .درخت کنار تنومند و زیبایی نیز در جوار آن قرار دارد .

کولغان 2

تپه‌های کولغان مشرف بر دریا و سد خاکی بالاتل هستند و از زیبایی و چشم انداز بسیار جالبی برخوردارند . عده‌ای معتقدند که این مکان نیایشگاه ناهید بوده‌است.

تپه های کولغان مشرف بر دریا و سد خاکی بالاتل هستند و از زیبایی و چشم انداز بسیار جالبی برخوردارند. بالای تپه ها، آثار معماری و آبراه ها با دیوارهای سنگی به طول بیش از صد متر باقی مانده که بسیار دیدنی هستند. در قسمتی از این تپه ها، قبرستان منظمی با قبرهایی در دو ردیف با فاصله دو متر از یکدیگر وجود دارد.
کولغان
نشانه های باقی مانده از اتاقک های به جا مانده در این منطقه، گویای آن است که این محل احتمالا بازاری بوده که رونق بسیار داشته است. در کنار ویرانه های به جا مانده، سه حوض حفر شده در داخل سنگ وجود دارد که بزرگ ترین آنها ۱۲ متر طول و ۴ متر عرض دارد. عده ای از اهالی بومی منطقه معتقدند که این مکان نیایشگاه ناهید بوده است.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “تپه کولغان – قشم”

  1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ

    از این تپه که قبرستان هم داره تقریبا چیزی باقی نمانده است.آقای دشتی زاده رئیس میراث قشم از آشنایان هستند و میتونند اطلاعات مفیدی در این باره ارائه بدهند.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و احترام
      سپاس از حضور همیشگیتون
      بله بسی باعث تاسف هست.سپاس از شما بابت معرفی آقای دشتی زاده به دوستداران گردشگری ایران. برای این بزرگوار آرزوی سلامتی داریم تا همچنان این اطلاعات مفید را در اختیار دوستان قرار دهند.
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *