گردشگری ایران

جمیله صادقی بنیان گذار شرکت تاکسی سرویس زنان در ایران

جمیله صادقی؛ بنیان‌گذار شرکت تاکسی سرویس زنان در ایران

 

 

 

به گزارش دانش روز، جمیله صادقی در یک خانواده پر جمعیت در شهر کرج متولد شده است. وقتی به محل کارش مراجعه کردم با محیطی کاملا زنانه مواجه شدم که در راس آنها بانویی خوش برخورد بود، او جمیله صادقی مدیر آژانس یاس است که زمانی با تلاش های بی وقفه توانست اولین تاکسی سرویس زنان در ایران را در محل زندگی اش یعنی کرج تاسیس کند.

اینگونه خود را معرفی میکند:

جمیله صادقی متولد ۱۳۳۷/۱/۱ در شهر کرج و در یک خانواده ۱۰ نفره هستم. ۸ خواهر و برادر دارم و چون اصالتا کرجی هستم علاقه ای به ترک این شهر اصیل ندارم.

خانم صادقی تحصیلات شما چیست؟

کارشناس مدیریت دولتی هستم و در کنار آن تحصیلات حوزوی هم دارم و در دانشگاه تهران در دهه ۶۰ تحصیل می کردم.

از چه زمانی وارد دنیای کار شدید؟

زمانیکه ۱۳ ساله بودم چون پدرم کشاورز بود و ۳۰ – ۴۰ کارگر داشت کارهای حسابرسی آنها بر عهده من بود، آن زمان مدرک ششم ابتدایی داشتم و به نوعی حسابدار پدرم شدم.

چه زمانی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟

سال ۵۵ و در سن ۱۸ سالگی ازدواج کردم که حاصل این ازدواج دو دختر و یک پسر است.

یکی از دخترانم کارشناس ارشد زبان است و در دانشگاه و مدارس تدریس می کند، دختر دومم دانشجوی رشته موزه داری در دانشگاه سراسری اصفهان است و پسرم در رشته نقاشی تحصیل می کرد که به رحمت خدا رفته است.

در مورد همسرتان بگویید؟

همسرم دبیرعربی در آموزش و پرورش ناحیه ۱ کرج بود که هم اکنون بازنشسته شده است.

بعد از ازدواج در جایی مشغول شدید؟

زمان انقلاب ۲۰ ساله بودم. قبل از اینکه بیرون از محیط خانه کار کنم و زمانیکه منزل ما در شهید مظاهری کرج بود ماشین بافت داشتم و همراه با مادر شهید سعید سحر خیز برای رزمندگان جبهه و جنگ شال و کلاه و لباس می بافتم.

خانه داری و تحصیل همزمان برای شما سخت نبود؟

سال ۶۲ درس حوزه را شروع کردم و در کنارش به تحصیلات دانشگاهم پرداختم سال ۷۰ همزمان با اینکه سال آخر تحصیلات حوزه بودم دخترم متولد شد.

بعد از تحصیلات فعالیت خود را از کجا شروع کردید؟

بعد از اتمام تحصیلاتم مسئول کتابخانه دارالعلوم فاطمیه در کرج شدم، پس از آن مدت ۸ سال در ارشاد کرج مسئول واحد بخش هنرهای تجسمی و نمایشی شدم.

آن زمان کرج استان نبود بعد از فعالیتم در ارشاد وارد فرمانداری کرج شدم و سپس مدت ۱۰ سال مشاور فرماندار آن زمان” حسین علی ضیائی ”  بودم. همچنین مدیر عامل کانون فرهنگی شهرستان بودم و در دفتر امام جمعه شهرستان فعالیت داشتم و سال ۸۰ از کار دولت منفک شدم.

چه زمانی تصمیم به تاسیس شرکت حمل و نقل بانوان گرفتید؟

با توجه به فعالیتی که در جاهای مختلف داشتم و مشکلاتی که خانم ها عنوان می کردند و مشکلاتی که در جامعه بود به دنبال ایده ای بودم که بتوانم برای بانوان شغل ایجاد کنم و سال ۸۰ به فکر تأسیس تاکسی سرویس ویژه زنان افتادم. رانندگی می دانستم و گواهینامه پایه ۱ داشتم و تصورکردم یک زن می تواند یک شرکت حمل و نقل با راننده های زن داشته باشد. با این انگیزه و برای اثبات توانایی های زنان مکان مناسبی اجاره کردم و از رانندگان زن که مایل به همکاری بودند، با داشتن شرایط مد نظرم دعوت به همکاری کردم و بالاخره توانستم در سال ۸۰  مجوز اولین تاکسی سرویس زنان به نام ” یاس” را در ایران ثبت کنم.

از فعالیتتان بعد از تاسیس تاکسی سرویس بانوان در کرج بگویید:

به این شغل به عنوان یک نیاز نگاه می کردم. خانم ها توانمند و پر انرژی بودند و باید زمینه ای برای کار آنها فراهم می شد تا بانوانی که می توانند کار کنند بتوانند استفاده کنند. بسیاری از افراد این شغل را مردانه می بینند اما باید توجه داشت که زمانی یک خانم با توان و انرژی می تواند این کار را انجام دهد چرا وارد این حوزه نشود؟

زمانیکه شرکت به ثبت رسید چون کار جدیدی بود زمان می برد تا این شغل بین مردم جا باز کند. روزهای اول با ۱۰ – ۱۵ راننده شروع کردیم و استقبال تا جایی بود که ۱۰۰ خانم در این تاکسی سرویس شاغل شدند. تا آن زمان به خانم ها کارنامه تاکسی داده نمیشد اما زمان مدیریت  آقای ربیعیان و با موافقت شورا و شهرداری در تاکسیرانی به بانوان کارنامه تاکسیرانی اعطا شد و خانم ها سرویس مدارس شدند. استقبال خانم ها و خانواده ها از سرویس مدارس خوب است چون علاوه بر سرگرمی برای بانوان می تواند منبع درامد هم باشد.

سال ۸۲ مدیر عامل اتوبوسرانی حاج داوود شعبانی مجوز داد که خانم ها روی اتوبوس در خط مترو دانشگاه مشغول به کار شوند. ۵ دستگاه اتوبوس و ۵ دستگاه تاکسی هم به ما داده شد. اساتید و دانشگاهیان از کار خانم ها رضایت داشتند و کم کم بحث تاکسیرانی و زمینه ای که بانوان بتوانند کار کنند مطرح شد.

طرح شما در رسانه ها هم مطرح شد؟

بعد از ثبت اولین تاکسی سرویس ویژه بانوان در ایران در نمایشگاه های مختلف شرکت داشتم و یک غرفه برای ارائه نحوه سرویس دهی و فعالیت های تاکسی سرویس به من داده شد.

همزمان در این نمایشگاه خبر اولین تاکسی سرویس زنان با مدیریت یک زن در ایران توجه بسیاری کشورهای خارجی را جلب کرد. خبرنگاران و روزنامه نگاران از ۱۵ کشور جهان برای تهیه فیلم و گزارش به ایران آمدند و مرا به عنوان اولین زنی که در ایران دست به ابتکاری جالب و ایده ای بزرگ زده است در رسانه های امریکا، کره جنوبی، کره شمالی، ترکیه، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و… مطرح کردند.

طرحم از سیما پخش سد، ژاپن و آلمان عین طرحم را در داخل کشورشان اجرا کردند شبکه العربیه فیلم تهیه کرد، خبرگزاری های دنیا اعم از امریکا برای تهیه گزارش به ایران آمدند.

دریکی از همین مراسم ها  یک خانم آمریکایی که مادرش آمریکایی و پدرش ایرانی بود با من مصاحبه کرد و این طرح را در کشورش به اجرا رساند.

دیدگاه مردها نسبت به فعالیت شما در این حوزه چه بود:

با توجه به مشکلات بانوان و اینکه دیگر چندان به شغل هایی مثل آرایشگری و خیاطی تمایل نشان نمی دادند این طرح را انتخاب کردم. مردها اوایل قبول نمی کردند و فکر می کردند ۱ سال کار میکنیم و این طرح جمع می شود به عنوان یک شغل به آن نگاه می کردند، اما من ثابت قدم در این راه ماندم.

افتخاراتی هم به واسطه این طرح کسب کردید؟

بله من در سال های ۸۲ – ۸۵ – ۸۶ کارآفرین نمونه سال در کشور شدم.

اگر به گذشته باز گردید باز هم این مسیر را انتخاب می کردید؟

خیر احتمالا تجدید نظر می کردم و راه دیگری را در پیش می گرفتم.

از زندگی تان راضی هستید؟

بله راضی ام همسر و فرزندانم را دوست دارم و موفقیت بچه هایم برایم شیرین است.

جمیله صادقی  ۱۳ کلید طلایی برای موفقیت زنان کارآفرین را در نکات زیر عنوان می کند:

۱) در خانه شغل تان را فراموش کنید

۲) کارهای خانه را تقسیم نمایید

۳) یک سیاستمدار باشید

۴) ارزان فروش نباشید

۵ ) با دیگران مشورت کنید

۶) محل کار با محیط خانوادگی تفاوت دارد

۷)از زندگی تان لذت ببرید

۸) همواره به دنبال یادگیری باشید

۹) قدرتمند باشید

۱۰) به خودتان جایزه دهید

۱۱) نه گفتن را یاد بگیرید

۱۲) چیزی به نام شکست وجود ندارد

۱۳) به ظاهر خود توجه داشته باشید

بنیان گذار شرکت تاکسی سرویس زنان در ایران

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *