گردشگری ایران

روستای زنوزق – آذربایجان شرقی

روستای زنوزق – آذربایجان شرقی

زنوزق273

زنوزق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان زنوزق بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است. زنوزق از تاریخی ترین روستاهای پلکانی ایران است که بین کوه ها محصور گشته است و خانه هایی دارد که به جا مانده از دوره صفوی است و همچنین قبرستان این روستا با سنگ قبرهای قدیمی، خود شاهدی بر قدمت روستاست. زنوزق یکی از روستاهای پلکانی استان آذربایجان شرقی است.

زنوزق736

زنوزق در کنار شهر زنوز در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان مرند واقع است. روستای زنوزق از نظر تقسیمات کشوری مرکز دهستان بوده که در فاصله ۵/۱کیلومتری شهر زنوز قرار گرفته و۶ روستای این دهستان را شامل میگرد. این روستا از نظر وضعیت طبیعی روستای کوهستانی بوده وازشرق به کوههای سلطان سنجر، از غرب به روستای درق و از جنوب غرب به شهر زنوز محدود می‌شود و شمال آن را ناهمواری‌های اطراف روستا فرا گرفته‌است.

زنوزق2736

ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۷۰۰متر می‌باشد و منطقه در ۴۵ درجه و ۴۹ دقیقه طول شرقی و۳۸ درجه و ۴۵دقیقه عرض شمالی قرار دارد. وجه تسمیه زنوزق در کوهپایه‌های کوه قلعه واقع شده است و به همین دلیل هم به زنوزق یا زنوز داغ” مشهور شده، یعنی زنوز کوهستانی و به مرور و در گویش عامیانه به زنوزاغ و زنوزق تبدیل گشته است

زنوزق12736

. راه دسترسی برای رفتن به “زنوزق” باید تبریز را پشت سر بگذارید و همین مسیر را تا شهر مرند ادامه دهید. در همین مسیر در میان باغات پربار و رنگارنگ، روستایی خودنمایی می‌کند که عنوان بزرگترین روستای پلکانی ایران را داراست؛ روستای”زنوزق.” روستاهاى ماسوله، ابیانه پالنگان از زیباترین روستاهاى ایران هستند، روستاهایى که نام و آوازه آنها به تمام جهان رسیده است.

زنوزق23

 اما زنوزق با وجود این که تمام ویژگى هاى این روستاها را یکجا در اختیار دارد هنوز ناشناخته و گمنام است. روستایى پلکانى مانند ماسوله، سنتى، مهربان و غرق در رنگ مانند ابیانه و محصور در بین کوه هاى بلند مانند پالنگان. زنوزق دورنماى یکى از زیباترین روستاهاى ایران با حفظ تمام سنت ها و آیین هاى خود است. روستایى پلکانى که در تمام حیاط و پشت بام هاى آن طبق هاى برگه زردآلو دیده مى شود

زنوزق 24

.

زنوزق تاریخى ترین روستاى پلکانى ایران است که در مجاورت شهر زنوز قرار دارد. روستایى با۴ هزار نفر جمعیت. از اولین نگاه به سربالایى روستا کوچه ها و خانه هایى به تصویر کشیده مى شود که به طرز عجیبى هویت تاریخى خود را حفظ کرده اند. شاید اگر هر گردشگرى تنها چند قدم در این کوچه ها بردارد و چهره سوخته زنان و کودکان را کنار دیوارهاى کاهگلى ببیند زمان و تاریخ را فراموش کند.

زنوزق 12

 آبى، سبز، نارنجى و گاه قرمز عمده ترین رنگى است که در لباس زنان این روستا به چشم مى خورد، زنانى سختکوش و خندان. کمتر چهره اى در این روستا را بدون خنده مى توان دید. زنوز شهرى است از توابع شهرستان مرند و در ۲۵ کیلومترى شمال شهر مرند، شهرى که به گواه اسناد تاریخى یکى از زیباترین باغ شهرهاى ایران است. شهرى که سومین درالفنون ایران در آنجا تاسیس شده است. به این جهت سطح تحصیلات عمومى مردم در این شهر و روستاهاى اطراف بالاست. زنوز کوهستانى ترین نقطه شهر در شهرستان مرند است و در دوره صفویه اهمیت بسیارى داشته، به طورى که تفنگچیان زنوز از قلعه ها و شهرهاى مهمى مثل تفلیس و ایروان محافظت مى کرده اند. اما آنچه در این سال ها زنوز را شهره خاص و عام کرده نام سیب درخشان زنوز است. جاذبه هاى گردشگرى پل قدیمى و مشهور قیزیل کورپى ( پل طلا) کالاش، تفرجگاه ماهار، کوه سلطان سنجر، تفرجگاه آدنه، تفرجگاه دره چمن، تفرجگاه دامجى قیه و حاشیه سد زنوز از جاذبه هاى طبیعى و تاریخى زنوز محسوب مى شوند. زنوز داراى شخصیت هاى فرهنگى و دینى قابل اعتنایى نیز بوده است که مقبره برخى از آنها به عنوان زیارتگاه و جاذبه گردشگرى محسوب مى شود.

زنوزق2838

مقبره میرزا حسن فانى زنوزى، مقبره سیدهاشم ابن سیدحسن، مقبره شیخ زین العابدین زنوزى معروف به شیخ، آرامگاه یونس نبى، پیر عثمانى، مقبره آقا میرعلى اکبر، پیر اویوقلى و پیر درویش قیزى. در زنوز قدیم بیش از ۵۰۰ چشمه وجود داشته و اکثر آنها به علت موقعیت زمین به سوى قبله جارى مى شدند. در برخى نوشته ها تعداد این چشمه ها ۳۶۰ یا ۳۷۰ عدد ذکر شده است و اکنون نیز اکثر آنها در حیاط منازل، باغات و کوچه ها موجود هستند و جریانشان سرسبزى خاصى را در سراسر این منطقه به وجود آورده است.

زنوزق1

زنوز کوهستانى ترین نقطه شهر در شهرستان مرند است که ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۶۰۰ متر و فاصله آن از مرکز شهرستان ۳۰ کیلومتر است. صخره هاى ممتد و زیباى سلدرم در حاشیه بستر رودى که از سد زنوز خارج مى شود، چشم انداز و قابلیت منطقه را براى برگزارى تورهایى مانند طبیعت گردى، صخره نوردى، کایت سوارى و پرش با بانجى مستعد نشان مى دهد. وجود قلعه تاریخى که تاکنون هیچ کاوشى در آن صورت نگرفته گویاى بسیارى از مراحل رشد آن روستا است که کاوش در آن مى تواند بسیارى از ذهنیات تاریخى در مورد زنوز را روشن کند. وجود سد زنوز چاى از عمده ویژگى هاى منابع شهر است. افزون بر آن آب بندهاى متعددى در حوزه موجود است که از آن جمله مى توان به آب بند زنوز در روبه روى قریه قره تپه آب بند روستاى زنوزق( استخر آبیارى) همچون قوشا گوللر، کالاش، طالب، قره گل، مارازا و غیره نام برد. عسل زنوز نیز از تولیدات با ارزش منطقه است. در حدود ۱۰ درصد از ساکنین در زنبوردارى فعال هستند.




 

دیدگاه‌ها

8 پاسخ به “روستای زنوزق – آذربایجان شرقی”

  1. قدرت سعدی نیم‌رخ
    قدرت سعدی

    یاشاسین

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام
      سپاس

  2. قدرت سعدی نیم‌رخ
    قدرت سعدی

    یاشاسین چوخ گوزل و ماراغلی تصویر چهمیسیز.اله یورماسون هاردا اولساز.

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.تشکرالیرم… الله ها تاپشیرام…

  3. خانم صالح نیم‌رخ
    خانم صالح

    سلام
    بسیار زیبا ست. ضمن آرزوی موقیت. بنده نیز در این زمینه کار می کنم تمایل دارم اطلاعات بیشتری در مورد زنوزق داشته باشتم. در صورت تمایل به ایمیل بزننید.
    شایشاسز

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      چشم در صورت داشتن اطلاعات حتما به ایمیلتان فرستاده خواهد شد…
      الله ها تاپشیرام…

  4. مرزبان اسماعيل نیم‌رخ
    مرزبان اسماعيل

    خيلي استفاده بردم موفق باشيد ممنون

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاسگزارم
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *