گردشگری ایران

شهر تاریخی دقیانوس – جیرفت

شهر تاریخی دقیانوس – جیرفت

جیرفت 35

شهر اسلامی دقیانوس مربوط به هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد است که در شمال شهرستان جیرفت جای گرفته است و مربوط به دوره سلجوقیان بوده و با توجه به وسعت 12 کیلومتری جزو بزرگترین شهرهای اسلامی کشور محسوب می شده است.

جیرفت 75

کاوش در این شهر تاریخی در حدود 1300 متر مربع از شهر دقیانوس از زیر خاک بیرون آورده شده است .باستانشناسان در شهر دقیانوس موفق شدند حمام عمومی شهر را نیز با بیش ا 12 اتاق  شستشو ،بخش سربینه و بخش شاه ننشین کشف کنند.

جیرفت 87ص65

در شهر تاریخی دقیانوس که در شمال شهر جیرفت در استان کرمان جای گرفته است در مقیاسی حدود 400 متر مربع از این شهر کاوشگران توانستند بخشی از میدان گاه اصلی شهر و شکل گلی شهر را تشخیص دهند.

جیرفت 987

شهر دقیانوس در زمان سلجوقی از قطب های تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای شرق محسوب می شده است.مارکوپلو جهانگرد مشهور ایتالیایی نیز در سفرنامه خود از شهر تاریخی دقیانوس به عنوان یک شهر بزرگ و پرشکوه یاد کرده اند.

جیرفت76

جیرفت 67

جیرفت 78

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “شهر تاریخی دقیانوس – جیرفت”

  1. bobak نیم‌رخ
    bobak

    شهر اسلامی دقیانوس مربوط به هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد است که در شمال شهرستان جیرفت جای گرفته است و مربوط به دوره سلجوقیان بوده و با توجه به وسعت ۱۲ کیلومتری جزو بزرگترین شهرهای اسلامی کشور محسوب می شده سلام بر دوستان عزیز سپاس از اطلاعات خوبتون ولی به نظرتون جملات بالا مشکلی نداره شهر اسلامی دقیانوس به هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد می رسد سوال من این است که مگر در آن زمان اسلام هم وجود داشته خوب جمله اول با دوم در تضاد است بالاخره تکلیف خواننده رو روشن کنید شهر به کدام دوره تعلق دارد به دوره پیش از اسلام یا بعد از اسلام، لطفا در ارائه اطلاعات دقت کافی مبذول بفرمایید
    باسپاس

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام و عرض ادب…
      بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      بسیار ممنونم از حسن توجه شما به مطالب این سایت…
      افتخار سایت ما داشتن بازدیدکنندگانی مثل شما هست که با دقت مطالعه می فرمایید و ما خیلی خوشحال می شویم که اطلاعات درست را با ذکر منبع در اختیار سایت ما قرار بدهید.
      ایمیل سایت ما:
      gardeshgariiran.ir@gmail.com
      سلامت و موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *