گردشگری ایران

غار اشکفت سیاه، کهگیلویه

غار اشکفت سیاه، کهگیلویه

اشکفت

اين اشکفت در قسمت هاي بالايي کوهي در شمال روستاي چالموره قرار دارد . درون غار پوشيده از کود حيواني و خاکستر است . در بيشتر بخشهاي جنوبي غار ، کف صخره مشخص است . در عوض در بخش شمالي کف غار ديده نمي شود و به نظر عمق بيشتري دارند .

در جلوي دهانه غار نهشته بسياري قرار دارد. در مقابل غار سکويي از تخته سنگهاي بزرگ چيده شده است که چندان قديمي نيست و به نوعي مربوط به استفاده بوميان در دوره اخير مربوط مي شود . اشکفت سياه در شمال روستاي چالموره در بالاي کوهي قرار دارد .

اين محوطه در اقليمي معتدل و نيمه کوهستاني قرار دارد . ميزان بارش در اين منطقه چندان زياد نيست و زمينها جز در بهار پوشش گياهي چندان خوبي ندارند . در اثر فرسايش ناشي از عوامل طبيعي ، قسمتهايي از اشکفت فرو ريخته است .

اشکفت 34

به نظر مي رسد در نتيجه فعاليتهاي انساني بخشهايي از اشکفت دستکاري شده است . اين اشکفت در قسمت هاي بالايي کوهي در شمال روستاي چالموره قرار دارد . درون غار پوشيده از کود حيواني و خاکستر است . در بيشتر بخشهاي جنوبي غار، کف صخره مشخص است . در عوض در بخش شمالي کف غار ديده نمي شود و به نظر عمق بيشتري دارند .

در جلوي دهانه غار نهشته بسياري قرار دارد . در مقابل غار سکويي از تخته سنگهاي بزرگ چيده شده است که چندان قديمي نيست و به نوعي مربوط به استفاده بوميان در دوره اخير مربوط مي شود . براساس شواهد موجود ، هم اکنون هم از اين غار استفاده مي شود .

درون غار و در مقابل آن مصنوعات سنگي به دست نيامد اما تعدادي سفال اسلامي منقوش موسوم به شبه پيش از تاريخي به دست آمد . البته مقابل غار پوشيده از علف و گياه بود که شايد به اين دليل ابزار سنگي مشاهده نشد .

منبع :کویرها و بیابان های ایران

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *