گردشگری ایران

غار بزنگان، سرخس

غار بزنگان، سرخس

پرنددگان غا

اين غار که در جنوب غربي «دهکدة بزنگان» سرخس واقع شده است، به دوره پيش از ميلاد مسيح مربوط مي‌باشد و به لحاظ قدمت تاريخي، تحت شماره 659 در زمره آثار تاريخي به ثبت رسيده است.  قدمت این غار به دوره پیش از میلاد مسیح می‌رسد. از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران، به شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده است.
این غار دارای دهانه کوچکی است به قطر حدود 70 سانتیمتر و رو به اسمان است درون این غار بکر و دور افتاده خبری از استلاکتیت و استلاگمیت های شکسته ویادگاریهای نوشته شده با اسپری و نخ و ریسمانهای راهنما اثری نیست .
در داخل این غار یک مسیر ساده و کوتاه 4 متری وجود دارد که با گرفتن طناب در دست می توان براحتی ان را فرود و صعود کرد . بیشتر مسیر نیز با شیبی ملایم رو به طرف پایین میرود . این غاربر خلاف غار قدیمی بزنگان تقریبا خشک است و و از اب و گل اثری نیست .

فعاليت‌هاي باستان شناسي گذشته در خراسان نشان می دهد که به لحاظ غناي فرهنگي خراسان هر اقدامي مواجه با كشفي بزرگ و تعيين كننده در تاريخ خراسان گرديده از جمله در سال 1328 كه غارهاي بزنگان و خونيك مورد بررسي قرار گرفتند. در اين سال ديرين‌شناس آمريكا كارلتون س. كان غارهاي بزنگان در شمال شرق مشهد و خونيك در جنوب قائن را بررسي كرد و ساكنان اين غارها را متعلق به دوران موسترين در حدود 45 هزار سال پيش دانست كه گروهي شكار گر بودند.

منبع :کویرها و بیابان های ایران


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *