گردشگری ایران

مرگ تدریجی قلعه ای به نام رباط (دل نوشته)

ایران مهد تمدن هاست این جمله بارها به گوشم خورده و هر وقت می شنوم باز برایم شنیدنش جذابه چرا که در کشوری زندگی میکنیم که دارای میراث غنی ای است.گفتم میراث خوبه با خودمان فکر کنیم آیا از این میراث گذشتگانمان خوب محافظت کرده ایم؟؟؟!!! این سوالی است که خوبه هر از گاهی از خودمان بپرسیم ،من وقتی این سوال را از خودم می پرسم این گونه با خود پاسخ می دهم که در بعضی از جاها از این میراث به خوبی محافظت نکرده ایم دلیل این ادعای خود را این گونه با این تصاویر بیان می کنم،این تصاویری که در زیر مشاهده می کنید قلعه ای است در ابرکوه به نام قلعه رباط که در حاشيه غربي شهرستان ابرکوه در کنار بلوار جمهوري اسلامي(کمربندی) و در نزديکي ميدان ولي عصر (ع) اين شهر قرار دارد.با وجود اینکه این قلعه در بین منازل مسکونی واقع شده است و می تواند به عنوان یک جاذبه بسیار زیبا برای مردم این دیار باشد ولی افسوس که به مکانی برای زیستگاه حیوانات تبدیل شده است و بر روی دیوارهای این قلعه تاریخی نوشته های بیخود و تبلیغاتی حک شده است و در داخل و بیرون قلعه پر از آشغال و پر از خار و خاشاک است و حتی روشن کردن آتش در آن و نابودی دیوارهای آن و در حقیقت روز به روز در حال نابودیس و ما از آن غافلیم!!!!! گاهی با خودم می گویم کاش این قلعه نیز شبیه زندان کریم خانی واقع در شیراز به آن توجه شود و در اطراف آن به جای خارهای خودرو،چمن کاری و یا هرکاری که به زیبایی و سرپایی این قلعه تاریخی کمک شود،اقدامی صورت گیرد ولی متاسفانه برای این جاذبه تاریخی که روز به روز در حال نابودیس کسی توجه نمیکند.

حالا به نظر شما مقصران اصلی در نابودی این قلعه چه کسانی میتوانند باشند؟؟؟!!!

 به نظرشما با این قلعه چه کاری می توان انجام داد تا سرپا بماند؟؟؟!!!

به نظر شما آیا می توان این قلعه را شبیه زندان کریم خانی شیراز تبدیل کرد؟؟؟!!!

و به نظر شما…………………………………………………………………………………؟؟؟!!!

شما نیز اگر ایده ی جالبی در مورد این جاذبه تاریخی و یا هر نظری در راستای این دل نوشته دارید با ما مطرح کنید منتظر نظرات گرم شما دوستان در مورد این جاذبه تاریخی هستیم.

موقعیت قلعه رباط ابرکوه

قلعه رباط ابرکوه

قلعه رباط ابرکوه1

قلعه رباط ابرکوه2

قلعه رباط ابرکوه3

قلعه رباط ابرکوه4

قلعه رباط ابرکوه5

قلعه رباط ابرکوه6

قلعه رباط ابرکوه7

قلعه رباط ابرکوه8

قلعه رباط ابرکوه9

قلعه رباط ابرکوه10

قلعه رباط ابرکوه11

نویسنده:مرضیه فلاح زاده

ته نوشته: این نوشته فقط یه دل نوشته ای از من نوعی هست و درستی یا نادرستی آن به قضاوت و نظر خوانندگان و ما هیچ اجباری برای قبولاندن نوشته هامون به خوانندگانمون نداریم.

دیدگاه‌ها

22 پاسخ به “مرگ تدریجی قلعه ای به نام رباط (دل نوشته)”

  1. الهه احمدی نیم‌رخ
    الهه احمدی

    سلام.ممنون بابت این اطلاع رسانیتون.فکر میکنم هرکسی این تصاویرو ببینه حتی اگر اهل هنرو باستان نباشه ،افسوس میخوره.و احتمالا هممون حداقل یک جواب داریم برای سوالاتی که پرسیده شده. من همیشه فک میکنم اگر مقام مسعول مملکتی باشم یک حرکتی شبیه حرکت شاهنشاه صفوی شاه عباس بزرگ -انجام میدم.
    به نظرم باید نقاط باستانی موجود رو تماما شناسایی کنیم و اولویت بندی کنیم .علاوه بر مرمت این بناهای تاریخی و با ارزش و درعین حال پراصالت میتونیم ایستگاه های تفریحی کنارش ایجاد کنیم که درین صورت با یک تیر چند نشون زدیم هم بناهای تاریخیمون رو محافظت کردیم هم یک ایستگاه بین راهی برای رفع احتیاجات مسافرین اون قسمت از منطقه ایجاد کردیم و هم صنعت توریسم رو تقویت کردیم و از همه مهمتر اشتغالزایی انجام دادیم.
    میدونید با انجام همچین پروژه ای میتونیم چند نفر رو میتونیم از بیکاری نجات بدیم.چقدر کمک میشه به تقویت رشته هایی از قبیل باستان شناسی و مرمت آثار تاریخی.البته من اونقدر اطلاعات ندارم.اما میدونم که این پروژه خودش تمرین عملی میشه برای نیروی کار تازه.
    من نمیتونم مردم رو مقصر نابودی اماکن تاریخی بدونم.
    خیلی از مردم ما هستن که اصلن وقت فکر کردن به این قبیل مساعل رو ندارن چراکه تماما درگیر مشکلات روزمره شون هستن.و اصلا ارزش این بناهارو درک نمیکنن.
    این مقام مسعول مملکتی هست که باید با برنامه ریزی دقیق و مداوم و همینطور فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ دوستی با بنای تاریخی از طریق رسانه های جمعی و بالاخص صدا و سیما در جان و ذهن مردم نفوذ کنه و این مقوله نابودی بنای تاریخی رو هم ارزش با نابودی نسل انسان جلوه بده.
    من به عنوان یک انسان باید با تمام جانم درک کنم که این بنای تاریخی ارزش نگه داریش از تامین خوراک و پوشاک فرزندم کمتر نیست.
    این قبیل کارها زمان میطلبه و واقعا پشتوانه محکمی میخواد.هیچ وقت درک نمیکنم که چرا انقدر داره کوتاهی میشه
    من میخوام بپرسم یک بنای تاریخی حتی با عمر کوتاه مثلا صد سال آیا هزار سال بعد هم بی ارزشه?!!
    چرا از الان نباید به فکر هزارسال بعد و فرهنگ باقیمانده ازما برای فرزندانمون باشیم.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از حضور گرمتون
      در مورد یک قسمت از صحبت شما که فرمودید خیلی از مردم ما اصلا وقت فکر کردن به این مسائل را نداند به نظر شما اگر این افراد را کنار بگذاریم عده ای که تعداد انها کم نیست به این مسائل فکر می کنند چرا کاری انجام نمی دهند!!!ولی به نظر من اگر مردم ما می دانستند که گردشگری چقدر می تواند به این اوضاع که روز به روز قیمت نفت کاهش پیدا می کند کمک کند هیچگاه از گردشگری کشورشون که بخش عمده ی از گردشگری همین آثار می باشند بیشتر توجه می کردند.
      موفق باشید

  2. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ
    محمد صادق سبط الشیخ انصاری

    سلام و سلام. ما ایرانیان تا مقدار زیادی، احترام همدیگرو در نهان نگه نمیداریم که نتیجه ای جز خرابی و تباهی نداره. از این مثالها فراوان است تخریب آثار اشکانیان توسط ساسانیان، تخریب دروازه های ایران به نام تجدد در دوره رضا شاه و …..
    خود ما خانه پدری را به اسم مدرنیزاسیون و کمبود جا خراب میکنیم، خود ما مردم هستیم که کارمان از بی توجهی فراتر رفته و گام به گام ارگانهای حاکمیتی در جهت تخریب این آثار گام بر میداریم. رفع این مسائل جز با آموزش ممکن نیست، آموزش در مدارس و دانشگاهها و رسانه های تصویری و مکتوب و فضای مجازی و آموزش عملی. این قلعه را دیده ام و داخل آن هم رفته ام، این مکان را میتوان به عنوان محل اسکان مسافران نوروزی محل آغاز شروع سفرهای کویری با شتر در نظر گرفت.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاسگزارم از حضور گرم شما
      در مورد صحبت های شما تا یه جایی موافق هستم ولی در مورد بخشی که در مورد آموزش فرمودید مخالف هستم آموزش نقش بسیاری خواهد داشت به خصوص از طریق آموزش درست و قدم اصلی از نظر من از طریق آموزش برداشته خواهد شد خیلی خوبه همانطور که ما به کودکان خود آموزش داده ایم همراه پلیس باشند از کودکی یک سری از آموزش هایی را در جهات حفظ آثار هم بدهیم و همچنین رسانه های تصویری نقش عمده ای را ایفا می کند ما متاسفانه شبکه گردشگری (شما)داریم ولی از نظر من برنامه هایی که کمک به گردشگری کشور کند ندارد اینها نقش موثری دارند ولی ما از این روش ها به شیوه ی موثر و کارا استفاده نمی کنیم و در آخر از ایده جالب شما بسیار سپاسگزارم
      موفق باشید

      1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ
        محمد صادق سبط الشیخ انصاری

        من در نوشته قبلی خودم اهمیت آموزش را متذکر شدم. سرکار اشتباه برداشت کردید. من نمیدونم چرا باید دستمون به سوی دولت دراز باشه و انتظار کمک از جانب مجموعه ای رو داشته باشیم که خودش در کارهای خودش مانده؟

        1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
          مرضیه فلاح زاده

          با سلام و عرض ادب
          من بابت برداشت اشتباهم از صحبتهای شما عذرخواهی میکنم.
          در مورد پاسخ سوال شما دوست عزیز شما به عنوان مثال اگر سرمایه میلیاردی مرمت این قلعه را هم داشته باشید باید مجوز ارگانهای دولتی را داشته باشید تا بتونید دست در این اثر تاریخی ببرید حالا اگر محیط زیست بود می شد تشکلی تشکیل داد و مردم تشویق به عضو شدن در این تشکل کرد تا فرضا یه مکان طبیعی از زباله پاکسازی کرد ولی در مورد آثار تاریخی قضیه خیلی فرق می کنه حتی مرمت این بناها کارتخصصی هست و همچنین هزینه مرمت این آثار این چنینی بسیار بالاست پس چاره ای نیست دستمون رو به سوی میراث فرهنگی دراز کنیم چون نه پولشو داریم نه مجوزشو نه تخصصشو حالا شما اگر راهی دارید خوشحال می شویم بدانیم

          1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ
            محمد صادق سبط الشیخ انصاری

            خانم فلاح زاده، اگه جامعه بخواهد دستش را پیش دولت دراز کند، نتیجه ای جز چیزی که امروز داریم نخواهد داشت. خود مردم باید تلاش کنند. من در محلی که فعالیت میکنم از ایده های نو حمایت مالی و معنوی میکنیم یعنی از افرادی که چشم انتظار دولت ننشسته اند. گیریم که دولت کمکی نکرد، باید تخریب آثار را به چشم ببینیم؟

            1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
              مرضیه فلاح زاده

              سلام جناب آقای انصاری
              با شما موافق هستم چرا که هر کشوری بدست مردمانش آباد خواهد شد حالا اگر از کشور بگذریم هر شهری هر چند کوچک هم می تواند بدست اهالیش آباد شود قبول دارم که ایراد از خودمان هست خوشبختانه یا متاسفانه کشور ما پر از آثار باستانی هست چون گذشته ما گذشته پر باری بوده و نمیدانم اینطور بگویم انقدر آثار باستانی داریم برای مردم ما عادی شده که مثلا از کنار جاده رد می شوند و یه جاذبه تاریخی می بینند راحت بدون لحظه ای توقف به مسیر خودشون ادامه می دهند نمی دانم با مورچه خورت آشنا هستید یا نه قبلا زیاد از این مسیر رد می شدم واون کاروانسرایی که کنار خیابون هست میدیدم وهمیشه حسرت میخوردم و این همه ماشین هر ساله از کنار این کاروانسرا رد می شود ولی تا به الان همانطور مثل گذشته باقی مانده و کنار آن مثل در دیوار این قلعه تبلیغات یادگاری نوشته شده خوب این نوشته توسط مردم خودمون نوشته شده و از این گونه نوشته ها روی ابنیه ها هم زیاد داریم نشون میده خودمون برای میراث خودمون ارزش قائل نیستیم نمی توانیم همه ایراد رو هم تقصیر دولت بذاریم به هر حال هزینه مرمت این آثار بالاست چرا که تعددش زیاده پس چه کسی می تواند کمک به این اوضاع کند جز سرمایه داران یا همین محلی که شما دارید توش فعالیت می کنید اما همش کمک مالی و معنوی نیست شناسایی این آثار هم اندیشی باافراد متخصص تشویق برای اجرای چنین طرحهایی هست قرار نیست آقای انصاری همیشه تنهادولت کمک کنه بلکه همکاری دو طرف را می خواد همین که دولت میاد بعضی ابینه ها را به بخش خصوصی واگذار می کند یعنی خودش کمک ولی فعالیتی که شما ازش یاد کردید خوبه ولی خیلی ها هستند از چنین محلهایی آگاه نیستند خوبه تبلیغات صورت بگیره افراد علاقمند را به این سمت جذب کرد تا با جذب این افراد از تخریب جلوگیری کرد انشالا
              موفق باشید

  3. شفق نیم‌رخ
    شفق

    در اینکه انعکاس خوبی بحثی نیست.فقط می خوام بدونم داخل ارگ ساختمونی مونده یا حصار دور تا دورشه فقط؟

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاسگزارم از حضور گرم شما
      تصاویر 7 و 8 از نمای داخلی قلعه می باشد که خود گویای پاسخ سوال شما می باشد
      موفق باشید

  4. ali نیم‌رخ
    ali

    سلام
    مطلب خوبی بود و عکسهای خوبی داشت
    من لذت می برم می بینم در این هیاهوی زندگی دوستانی هستند که دغدغه اثار باستانی یا محیط زیست دارند
    واقعا به شما خسته نباشید و دست مریزاد می گویم
    راستش را بخواهید در ابرکوه مشکلی داریم به نام «زیاد داشتن اثار تاریخی» اگر فقط چند اثر داشتیم فکری به حالشان می شد کرد ولی وقتی صدها اثر داریم و شهر ضعیفی هم هستیم نتیجه اش می شود این …
    بهترین رویکرد برای حفظ و بهره برداری از این اثار دادن «کاربری» جدید به این ابنیه است. مثلا من خودم شاهد بودم که اداره ورزش و جوانان می گفت این بنا را به ما بدهید درستش کنیم برای پیست دوچرخه سواری بانوان ولی اداره میراث موافقت نکرد
    فکرش را بکنید فضای به این خوبی در یک جای خوب شهر، با دیوارهای بلند که کمک می کند تا خواهران به راحتی بتوانند ورزش کنند با حداقل دخل و تصرف در اصل بنا … ولی چه می شود کرد که اداره میراث به دلایل مختلف که برخی انها نیز موجه می نماید با این کارها موافقت نمی کند

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      بسیار سپاسگزارم بابت حضورگرم شما…
      شما به ما و سایت ما لطف دارید…
      دوست بزرگوار من با صحبت های شما کاملا مخالف هستم درمورد تعدد زیاد آثار باستانی من قبول دارم در این شهرستان بسیار آثار باستانی وجود دارد ولی این تعدد دلیل بر این نمی شود که ما به یه سری آثار باستانی توجه نماییم و به یک سری دیگر کم توجه و همانطور بگذاریم تا این آثار نابود شوند در این که ابرکوه شهر ضعیفی است من مخالفم نه ضعیف نیست و شما که شهروندی از ابرکوه هستید نباید درمورد شهرتان اینطور فکر کنید از نظر من هیچ شهری ضعیف نیست هر شهری می تواند به دست شهروندان ان شهر آباد شود به خصوص شهر ابرکوه چنین قابلیتهای خیلی خوبی نیز دارا می باشد و من افسوس میخورم جای اندیشیدن در مورد ابادی شهرتان اینطور خودتان را قانع می کنید!!!
      در مورد تغییر کاربری،دوست بزرگوار من حق را به میراث فرهنگی می دهم چرا که تبدیل این اثر بسیار زیبا به مکانی به عنوان دوچرخه سواری خیلی اشتباه است در صورتی که از این قلعه می توان ایده های دیگری را پیاده کرد و ازآن درآمد زایی کرد و در جهت پیشرفت این شهرستان استفاده کرده اگر بحث درآمد هم بگذاریم کنار آثار مثل قلعه رباط که در حال نابودیس در ابرکوه زیاده همه اینها به عنوان سرمایه های این شهرستان هستند باید از انها مراقبت شود….
      موفق باشید

  5. حیدر اقاگلی نیم‌رخ
    حیدر اقاگلی

    با سلام . این واقعه متأسفانه مبتلابه تمام ایران هست البته باید به این باور رسید که می شود از طریق توجه بیشتر به اماکن تاریخی و فرهنگی ، درآمدی بیشتر از صادرات نفت داشت و این حقیقت با تبلیغات مخصوصا از طریق صدا و سیما ( که البته وقت ندارند چون پیام بازرگانی سودش برای اونها بیشتر هست ) باید به مردم باورانده شود که تیشه به ریشه هویت فرهنگی خودشان نزنند

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از حضور گرم شما
      بله حق با شماست این موضوع متوجه تمام ایران است و هدف ما هم از ارائه چنین پستی این هست که مردم ما کمی با آثاری این چنینی که در حال نابودیس آشنا شوند شاید روزی فرا برسد مردم خود قدمی برای حفظ این آثار بردارند و این کار را ادامه خواهیم داد و از دوستان عزیز خواهشمندیم اگر در شهر و روستایشان چنین آثاری است تصاویر از آن را برای ما ارسال نمایند چرا که متاسفانه مردم ما اگر همچین آثاری رو ببینن راحت از کنارش می گذرند و تا روزی این بی توجهی ادامه دارد که یکی از آن حرفی به میان آورد و تاثیر گذارترین بیشترین آگاهی هم توسط رسانه ملی داده می شود که متاسفانه ما همچین چیزی را از رسانه ملی کشورمون ندیده ایم به خصوص از طریق شبکه شما که مختص گردشگری است …
      موفق باشید

  6. kian نیم‌رخ
    kian

    سلام دوست عزیز امیدوارم مسئولان مربوطه بیشتر تلاش کنند تا دیگه شاهد همچین صحنه هایی نباشیم.
    آپم بهم سر بزن

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاسگزارم بابت حضور گرم شما
      بله ما هم امیدواریم….
      موفق باشید

  7. kian نیم‌رخ
    kian

    سلام دوست عزیز ممنون از حضورت در بلاگم.غار میر ملاس نیز به دلیل های زیست محیطی و عدم رسیدگی های مناسب در حال فرسودگی است.در بلگم متن زیر و عکس های آن موجود است.
    اين غار، در درة «ميرملاس» کوه «سرسرخن» و در فاصلة حدود 30 کيلومتري شهر کوهدشت واقع شده است. غار «ميرملاس» به مرور زمان درهم ريخته و در حال حاضر سايباني بيش، از باقي نمانده است. نقاشي‌هايي در دو طرف جنوب و شمال غار روي ديوار سايبان نقش بسته که در معرض عوامل طبيعي و انساني قرار دارند. بيش‌تر نقاشي‌ها، صحنه‌هايي از شکارگاه يا رزمگاه را مجسم مي‌سازند. برخي نيز، نقش حيواناتي هستند که نمي‌توان نوع آن‌ها را تشخيص داد.

    غار ميرملاس در کوه سرسرخين شهرستان کوهدشت استان لرستان نخستين غاري است که بر روي ديوار آن رنگين نگاره هايي به جا مانده از 12 هزار سال پيش يافت شده، با اين حال اما به دليل عدم محافظت از اين غار چندي پيش بخشي از سنگ نگاره هاي ان توسط فرد يا افرادي بريده شد و به سرقت رفت. سنگ نگاره هاي اين غار پس از غار هاي” لاسکو” و ”کرکس” در فرانسه سومين غاري است که نگاره هايي رنگين بر روي ديواره هاي خود دارد. غار ميرملاس با فاصله اي حدود 30 کيلومتر از شهر کوهدشت قرار دارد و نقاشي ها و نگاره هايي که بر ديواره هاي جنوبي و شمالي اين غار باقي مانده بيشتر صحنه هايي از رزم، شکار، انسان و حيوان را نشان مي دهد. نقوش حيواناتي چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصا اسب و سوار در حال تيراندازي و شکار و موضوعات رزمي با رنگ هاي قرمز و سياه بر ديواره اين غار ديده مي شود که در ميان سنگ نگاره هاي باستاني کشور ايران بي مانند است.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از حضور گرم شما
      ممنون بابت اطلاعات ارزشمندی که در مورد غار میرملاس در اختیار ما قرار دادید انشالا در آینده به این موضوع هم خواهیم پرداخت
      موفق باشید

  8. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ
    محمد صادق سبط الشیخ انصاری

    1-این سایت ایراد دارد. ممنون میشم برید و پرسش و پاسخ ما را در یک سیستم دیگر تماشا کنید و بخوانید تا متوجه منظورم شوید.
    2-من این را قبول ندارم که چون تعدد آثار زیاد است مردم علاقه ای نشون نمیدن، اکثر ایرانیها به تاریخ به صورت علمی و عملی بی توجه هستند. هیچگاه از تاریخ درس نگرفته اند و این را اتفاقات مختلف ثابت کرده است. در زمینه مطالعه تاریخ هم به همین صورت است. الان خیلی از جوانان سمت ملی گرایی رفته اند ولی اگر از اونا بپرسید کورش بزرگ که بوده و مربوط به چه سلسله ای است، جواب آن را نمیدانند. این امر نیز جز با آموزش و فرهنگ سازی مقدور نخواهد بود. این وظیفه بر دوش حکومت و روشنفکران است و اگر در این زمینه، حکومت سستی میکنه وظیفه اهل فرهنگ و روشنفکران سنگینتر میشه.
    3-یکی از خوانندگان سایت شما مبادرت به ثبت شرکت کرده است و مجموعه ما هم از این روند حمایت کرده است و برای جذب سرمایه گذار هم از هیچ کاری کوتاهی نمیکنیم. باید بخش خصوصی به خود تکانی بدهد و از حاشیه به متن بیاید.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      در مورد گزینه 1 شما، متوجه ایراد نشدم که منظورتان دقیقا چه بود؟!!!
      در مورد پاسخ 2 شما، من قبلا به عرایض شما اشاره کرده بودم و با کلامی متفاوت ولی مفهوم یکسان…
      در مورد پاسخ 3 شما، ما خوشحالیم چنین اتفاقی رخ داده و آرزوی موفقیت دارم برای شما و موسسه شما…
      موفق باشید…

  9. asma نیم‌رخ
    asma

    سلام . واقعا متاسفم. امیدوارم به این آثار ارزشمند بیشتر توجه بشه

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از حضور گرمتون
      ماهم امیدواریم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *