گردشگری ایران

معرفی کتاب (اطلس کوه ها و غارهای ایران)

اطلس کوه ها و غارهای ایران

 

 

 

داوود محمدی فر این اطلس را به دو بخش تقسیم نموده است: بخش نخست اطلس کوه های ایران و بخش دوم اطلس توصیفی غارهای ایران.

در بخش نخست بررسی کوه ها و ارتفاعات کشور (اعم از کوههای معروف و کوههای کمتر شناخته شده ی کشور) به صورت کامل و جامع و مفصل صورت پذیرفته است. در واقع اطلاعات کلیه کوه های ایران به ترتیب حروف الفبا (به صورت دایره المعارفی) آورده شده است. در صفحه مربوط به هر کوه اطلاعاتی مانند نقشه، کروکی، ارتفاع دقیق کوه، موقعیت جغرافیایی، مسیرهای صعود، تاریخچه و دیگر اطلاعات مفید با ذکر منبع و مأخذ درج شده است.

بخش دوم ابتدا با تعاریف (غار و انواع آن) آغاز می شود.

تاریخ غارنوردی در ایران: شرحی درباره غارنوردی و غارشناسی ایران نام سرفصل بعدی این بخش می باشد که در آن بطور مفصل و کامل و با دقت ویژه ای به تاریخ غارشناسی و غارنوردی در ایران پرداخته شده است. “علایم غارها – لیست رسمی علایم UIS (تصویب سال ۱۹۹۹ میلادی، انتخاب شده توسط هیأت های نمایندگی کشورها) مطلب علمی و خواندنی دیگر این بخش است.

جدول پراکندگی غارهای ایران به تفکیک هر استان مطلب دیگری است که در آن استان فارس با دارا بودن ۱۲۸ غار اولین استان کشورمان از نظر تعداد غار می باشد.

سپس مانند بخش نخست، غارهای ایران به ترتیب حروف الفبا تقسیم بندی شده و به ترتیب همراه با توضیحات کامل آورده شده اند. اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی به غار، ویژگی های منحصربفرد هر غار، کروکی، نقشه و یا تصاویر هر غار به همراه مطالب خواندنی دیگر در مورد هر غار گردآوری شده است.

در پایان این بخش (بخش دوم) داوود محمّدی فر به این مطلب اشاره می کند:

« این مجموعه (نزدیک به ۱۵۰۰ مورد) تا این زمان کامل ترین فهرست غارهای ایران است که ارایه می گردد. چنانچه مکان های مورد اشاره را بعنوان غار تلقی کنیم بدین ترتیب شاید بتوان این تعداد را در سرتاسر کشور تا میزان دو برابر و بیشتر نیز برآورد نمود….

یادآوری:

از آنجا که چنین فهرست بزرگی کمتر انتشار یافته است تا مورد توجه و نقد اهل نظر قرار گیرد در بعضی موارد بطور حتم اشتباه موجود است که می باید با یادآوری اصلاح شود. زیرا اگر این اسامی انتشار نمی یافت، عملأ هم تصحیح اشتباه ممکن نمی گردید……»

در انتهای کتاب نیز نویسنده نام منابع، فرست نام های این دفتر و فهرست اعلام نیز درج نموده است.

وزن 1300 g
نویسنده داوود محمدی فر
ناشر سبزان
چاپ 1391
دوره چاپ اول
تعداد صفحات 480
نوع کاغذ معمولی
اندازه کتاب وزیری
شابک 978-600-117-054-6
قیمت پشت جلد 40000 تومان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *