درآمدی بر مردم شناسی گردشگری، پیتر م. برنز، مترجم: هاجر هوشمندی، چاپ اول 1385، نشر افکار با همکاری پژوهشکده ی مردم شناسی
امروزه گسترش راه ها و پیشرفت نسبی حمل و نقل در جهان، کمک زیادی به توسعه ی گردشگری کرده است تا جایی که گردشگری در سطح جهانی به صورت یک صنعت درآمده است و کشورهای مختلف از طریق جاذبه های گردشگری خود درآمد زیادی کسب می کنند.
اما برای علم مردم شناسی، آنچه درباره ی گردشگری اهمیت دارد جنبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی گردشگری است.
گردشگری جهانی یا جهان گردی به شیوه ی امروزین، برخورد فرهنگ های دور و نزدیک را باعث می شود.
تلاقی فرهنگ ها و تغییر و تحولاتی که به دنبال آن می آید همیشه مسئله ای قابل توجه برای مردم شناسان بوده است. مردم شناس در بررسی پدیده ی گردشگری فرصت می یابد تا عوامل و جنبه های مختلف گردشگری را در رابطه با دیگر پدیده های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی مطالعه کند.
کتاب در آمدی بر مردم شناسی گردشگری به بررسی رابطه ی میان مردم شناسی و گردشگری می پردازد و به امکانات مردم شناسی برا ی مطالعه ی گردشگری اشاره می کند.
از جمله سؤالاتی که در این کتاب مطرح شده اند : مکان ها با هویت و فرهنگ خاص خود چه تأثیری از گردشگری می گیرند؟ اقسام و منظورهای گردشگری چیست؟ و … .
این کتاب شامل هشت فصل است که در دو قسمت آمده اند:
قسمت اول: مردم شناسی، گردشگری، و گردشگر
1- مردم شناسی
2- گردشگری
3- گردشگر
4- فرهنگ
قسمت دوم: مردم شناسی گردشگری، جهانی سازی و توسعه
5- مردم شناسی گردشگری
6- موضوعات مطرح در مردم شناسی گردشگری
_گردشگری به مثابه دین و منسک
_ گردشگری به مثابه تغییر اجتماعی
_ گردشگری به مثابه نمادگرایی و اسطوره شناسی
7- جهانی سازی گردشگری و مهمانداری
8- طرحی از نظرات درباره ی توسعه
دیدگاهتان را بنویسید