گردشگری ایران

معرفی کتاب (گونه شناسی گردشگری ارائه چارچوبی برای تقسیم بندی انواع گردشگری)

کتاب گونه شناسی گردشگری ارائه چارچوبی برای تقسیم بندی انواع گردشگری

برای نخستین بار در کشور

 
چاپ کتاب؛گونه شناسی گردشگری

ارائه چارچوبی برای تقسیم بندی انواع گردشگری

 
نویسنده؛ رحیم یعقوب زاده

ناشر؛ انتشارات جامعه شناسان

 
صنعت گردشگری در کشورمان صنعتی نوپاست و قدمت تلاشهای علمی و دانشگاهی در جهت مطالعه، بررسی و توسعه­ ی دانش نظری و عملی پیرامون این حوزه، به بیش از دو دهه نمی­رسد. تاکنون کتابها و مقالاتی چند پیرامون گردشگری در داخل کشور منتشر شده که خود امید بخش آغاز تلاشهای علمی در راستای نشر و گسترش دانش گردشگری و معرفی آن به جامعه است، لیکن هنوز شکافهای عمده­ای در این میان وجود دارد و نیاز به تحقیقات هدفمندتر و تالیفات مفیدتر و تخصصی ­تر احساس می شود. شناخت علمی گردشگری از منظر مبانی و اصول اولیه آن، کاری بس حساس است زیرا به دلیل ماهیت چند بعدی و میان رشته­ای این حوزه، تعاریف متعدد و نظریات مختلف در آن به چشم می­خورد و گاه توافق بر سر ارائه­ ی تعاریف واحد و برداشت­ های یکسان را با مشکل مواجه می­سازد. یکی از این مشکلات مربوط به طبقه­ بندی انواع گردشگری و گردشگران است که از منظر برنامه­ ریزی گردشگری و پیش­ بینی و کنترل اثرات گردشگران حائز اهمیت است.

در همین راستا مولفاین کتاب درصدد است تا به مدد بهره ­گیری از مطالعات و تجربیات خود در این حوزه و با بررسی نظریات و مدلهایی که تاکنون پیرامون گردشگری ارائه شده است، طبقه بندی نسبتا جامعی از انواع گردشگری ارائه دهد به گونه­ای که حتی المقدور تمام انواع گردشگری را پوشش داده و الگویی برای مطالعه پیرامون گونه شناسی گردشگری قرار گیرد.

مجموعه حاضر در پنج فصل تدوین شده است. فصل اول کتاب به کلیاتی پیرامون گردشگری اختصاص دارد تا خواننده شناختی کلی از موضوع مورد بحث به دست آورد. در فصل دوم پیرامون انگیزه‌ها‌ی گردشگری سخن به میان آمده است، زیرا انگیزه گردشگری عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای در تفکیک گردشگران از یکدیگر است. فصل سوم مروری بر گونه‌شناسی‌هایی است که تاکنون صاحب‌نظران این حوزه عرضه کرده‌اند. در فصل چهارم گونه‌شناسی موردنظر نویسنده ‌ارائه و هر‌یک از گونه‌ها‌‌ به‌تفصیل تشریح شده است و در نهایت فصل پنجم اختصاص به بررسی وضعیت برخی انواع گردشگری در ایران دارد.

امید است که این مجموعه برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزة گردشگری مفید باشد و با ارائه نظرها و پیشنهاد‌های ارزشمند خود، ما را در رفع نواقص و کاستی‌های آن یاری فرمایند.

گونه شناسی گردشگری ارائه چارچوبی برای تقسیم بندی انواع گردشگری

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *