گردشگری ایران

منطقه شکار ممنوع یخاب

منطقه شکار ممنوع یخاب

یخاب993

منطقه شکار ممنوع یخاب در موقعیت جغرافیایی E5130 JH E4247 و N3337 N3420 در استان اصفهان واقع است. شهرستان آران و بیدگل با جمعیتی بیش از ۹۰ هزار نفر ، با دو بخش مرکزی و کویرات متشکل از شهرهای آران و بیدگل، ابوزیدآباد، سفیدشهر و نوش آباد در شمالی ترین نقطه اصفهان واقع شده است. این شهرستان با وسعت ۶۰۵۱ کیلومتر مربع از شمال به دریاچه نمک و استانهای سمنان و قم ، از غرب به شهرستان کاشان ، از جنوب به نطنز و از شرق به اردستان محدود و از طریق دو جاده اصلی به کاشان و شبکه راه های اصلی کشور مرتبط می شود. وسعت این منطقه ۲۷۱۰۰۰ هکتار است.

یخاب994

تاریخچه حفاظت

از زمان معرفی پارک ملی کویر به دلیل قرار داشتن این منطقه در مجاورت پارک ملی و مهاجرت حیات وحش از پارک ملی به این منطقه در برخی از فصول نیروهای اجرایی پارک ملی کویر اقدام به گشت و کنترل در این منطقه می نمودند. بعد از سال ۱۳۶۰ با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان نیروهای اجرایی آن اداره اقدام به  نظارت و کنترل منطقه نمودند. و از آبان ماه سال ۱۳۸۹ با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل مسئولیت نظارت برمنطقه بر عهده این اداره می باشد. این منطقه خوشبختانه با پیگیری های انجام شده در اوایل سال ۱۳۹۲ رسما به عنوان منطقه ی شکار ممنوع معرفی شد.

 

یخاب 56

موقعیت جغرافیایی

این منطقه در شهرستان آران و بیدگل قراردارد که شهر آران و بیدگل در فاصله ۴ کیلومتری غرب آن واقع شده است. قسمتی از مرز شمالی منطقه با مرز پارک ملی کویر مشترک می باشد ، همچنین دریاچه نمک در شمال منطقه قرارگرفته ودر سمت شرق منطقه شهرستان اردستان و در سمت جنوب روستا های حسین آباد ، قاسم آباد و ابوزیدآباد قرار دارند.

یخاب 4

 

وضعیت توپوگرافی و اقلیمی منطقه

منطقه شکار ممنوع یخاب دارای اقلیمی کوهستانی، دشتهای آبرفتی، تپه ماهوری و در قسمت غربی به صورت اجتماع شنهای روان است. وضعیت اقلیمی منطقه دشتی کوهستانی به همراه آب و هوای گرم و خشک است. دامنه تغییرات ارتفاع منطقه از 800 متر تا 2800 متغیر است.

 

یخاب3

هدف و مدیریت حفاظت

حفظ تنوع زیستی منطقه  به خصوص حفظ گونه های در خطر انقراض  : با توجه به وجود گونه های در معرض خطری مانند انواع گربه سانان،جبیر ،هوبره و ..

موقعیت به عنوان کریدور زیستگاهی

با توجه به قرار گیری در مجاورت پارک ملی کویر   و مهاجرت گونه های پارک ملی به این منطقه  از زیستگاه  های حمایت کننده پارک ملی می باشد.

جلوگیری از صید بی رویه شکار در این منطقه
قابلیت تفرجی
پژوهش و آموزش

یخاب

 

قابلیتهای منطقه

پوشش گیاهی بسیار مناسب
منابع آبی فراوان
وجود چشم اندازهای بسیار زیبا و منحصر به فرد

 

حیات وحش

کل و بز – قوچ و میش- جبیر- گرگ – کفتار-گربه شنی- کاراکال- خرگوش و…

پرندگان:

عقاب طلائی – سارگپه- بالابان- دلیجه- هوبره- کبک – تیهو-باقرقره-دودوک و …

خزندگان:

مار شاخدار ایرانی- افعی شاخدار- مار جعفری- تیر مار- شتر مار شیرازی- مار قیطانی و…

بزمجه- جکوی دم پهن کایزرلینگ – آگامای استپی-آگامای سروزغی دم سیاه  و …

 

پوشش گیاهی

درمنه- خارشتر- قلم- چرخه- نسی- گون-  پرند- تاغ- اشنیان- جاز- بادام کوهی- انجیر کوهی- سیا گینه- اسفند-  اشک- شوره  و …

 

مهمترین تهدیدات منطقه

شکار بی رویه از طریق سلاح و استفاده از موتور سیکلت های تندرو، تخریب زیستگاه و فعالیت معادن، عمدتا در کوه های یخاب، نبود امنیت به واسطه وجود گردشگران فراوان در منطقه کویر مرنجاب، وجود دامداران موجود در منطقه، کمبود نیروی اجرائی و اعتبارات جاری

منبع :کویرها و بیابان های ایران

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *