گردشگری ایران

نقش برجسته تنگه قندیل

نقش برجسته تنگه قندیل- کازرون

 

قندیل 1

 

این نقش برجسته زیبا مربوط به زمان ساسانیان و در ۱۵ کیلومتری شمال غرب بیشاپور و ۸ کیلومتری شهر قائمیه در شهرستان کازرون و به طرف جاده قائمیه به نورآباد در روستای قندیل واقع گردیده است.

 

قندیل

 

این نقش برجسته صحنه ازدواج شاپور اول ساسانی با ملکه آذر آناهیتا است. در پشت سر شاپور نقش موبد موبدان (کرتیر) حجاری شده است.نقش برجسته تنگ قندیل مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان کازرون، روستای تنک قندیل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “نقش برجسته تنگه قندیل”

  1. منو چهر یوسفی نیم‌رخ
    منو چهر یوسفی

    سلام حضور بزرگواران یا بزرگوار عزیز : بنده هم کارم درهمان حد و حدود شما است . منتها نوشتن دیدگاه جهت یکصدو بیست وبلاگ و سایت اکثره در استان فاری و اکثرا تاریخی و در ارتباط با ایلات و عشایر و خاطرات گردشگران خارجی طی بازدیدهای پی در پی از تمام سایت های میراث فرهنگی و باستانی در استان فارس و همسایگان ان . پس از گشت یگروزه از مراکز باستانی و تاریخی نوراباد فارس دم غروب یک فصل پر بارش قصدمان بازدید از همین قندیل که تصویرش را نمایش داده اید بودیم که متا سفانه تاریکی شبانه و تند باد و باران در چند قدمی ان ما را متوقف و زمین گیر نمود و اجازه نداد با میهمانان به مقصود خود برسیم و بلافاصله عقب نشیتی و عازم شیراز شدیم و هنوز هم ارزوی دیدار قندیل را در سر میپرورانیم .غار با عظمت شاپور و سایت تاریخی بیشاپور و را به اتفاق اساتید و مدرسین دانشگاههای معروف اکسفورد و کمبریج و نظر بایف قزاقستان ( با الکساندر موریسون و پیتر دانمن و جولیل و جاستین ) بازدید کردیم و 4ساعت هم دوندگی تا مرغ خام را به کبابی تحویل نموده تا پخته پس داده شود از این لحاظ متاسفانه ضعف سالن های پذیزایی مشهود بود . بهر حال اقای موریسون ادعا میکرد که جسد و ارامگاه جناب شاپور اول ساسانی باید جایی در دل مخفیگاه غار شاپور باشد که احتمال دارد که یا انرا طی قرنها کاوش و به یغما برده اند یا که مرموزانه در ارامش ابدی در دالانهای غار به اهستگی خفته است و. داستان مربوط به حدود دو سال ونیم پیش است و حالا یک اسکلت پیدا شده و شایعات داغ مبنی بر اسکلت شاپور بر سر زبانهاست . شاد و موفق باشید .

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      از آشنایی با شما خوشحالیم
      سپاس از حضور گرم شما
      ممنون از اطلاعات و گزارش سفر شما
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *