گردشگری ایران

همه چیز درباره خرید و استرداد بلیت هواپیما

همه چیز درباره خرید و استرداد بلیت هواپیما

 

 

 

 

 

بعد از یک دوره کاهش، دوباره هواداران سفرهای هوایی بازگشته اند. براساس آمارهای رسمی، شمار متقاضیان این روش سفر، سه درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما این آخرین رویداد برای مسافران آسمان نیست و خبر افزایش احتمالی نرخ های بلیت هواپیما تا پایان سال به گوش می رسد. یک سال پیش همین موقع بود که نرخ بلیت های هوایی ۶۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و موج نگرانی ها برای حذف سفرهای هوایی از سبد هزینه خانوار ایرانی به راه افتاد اما عمر این نگرانی ها ۱۰ ماه بیشتر نپایید و تعدالد سفرهای هوایی در این دوره ۱۰ ماهه روند کاهشی به خود گرفت و شمار سفرها از ۲۳ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۲۰۷ سفر به ۲۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۶۸۶ سفر رسید که از این میان میزان کاهش سفرهای هوایی داخلی ۹.۱ درصد و برای سفرهای خارجی ۷.۹ درصد بوده است. آمار سفرهای هوایی به یکباره از شهریور ماه امسال روند صعودی به خود گرفت و نه تنها روند کاهشی خود را جبران کرد که بنا بر اعلام معاونت شرکت فرودگاه های کشور شمار سفرهای هوایی از شهریور تا پایان آبان امسال سه درصد افزایش را نیز تجربه کرد.

منتظر باشید باز هم گرانتر می شود

آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما نیز یکی از داغ ترین بحث های هوایی در ماه های اخیر بوده است. مسئولان اعتقاد دارند با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، به طور حتم در آینده قیمت بلیت ها گران تر خواهد شدو البته این تنها راه نجات شرکت های هواپیمایی از بحران است زیرا شرکت های هواپیمایی برای نوسازی ناوگان خود و خرید هواپیماهای مناسب تر و جدیدتر و همینطور برای تامین سوخت شان دچار مشکلات مالی هستند که آزادسازی نرخ بلیت های هوایی می تواند این چالش ها را از پیش پای شرکت های هواپیمایی بردارد.

احمد مجیدی، معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این باره گفته است مردم باید آماده متعادل شدن قیمت های بلیت هواپیما باشند. البته منظور او از متعادل شدن قیمت بلیت هواپیما، همان گرانتر شدن آن است زیرا مجیدی گفته است قیمت های فعلی سفرهای هوایی مطابق با معیارهای جهانی نیست و در کشورهای دیگر پروازهای داخلی گرانتر از پروازهای خارجی است آن هم به این دلیل است که شرکت های هوایی برای پروازهای داخلی هزینه بیشتری برای نشست و برخاست و تردد هواپیماها پرداخت می کنند.

معاون وزیر راه به لغو تحریم ها و نتیجه توافقات ژنو بر قیت سفرهای هوایی هم نگاه بدبینانه تری نسبت به بقیه دارد و به ایسنا گفته است از این حرف ها زیاد زده شده اما به اجرا نرسیده است بنابراین بهتر است مردم منتظر کاهش قیمت سفرهای هوایی نباشند.

یک مقام دیگر وزارت راه نیز در حاشیه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما خبر داده است که تا پایان امسال ۱۸ ایرلاین بخش دولتی و خصوصی پیشرو آزادسازی نرخ بلیت می شوندو علاوه بر این قیمت بلیت های هوایی در ساعات مختلف شبانه روز، روزهای تعطیل، وسط هفته و تعطیلات نوروز متفاوت خواهد بود. جزئیات این تغییرات قیمتی هنوز اعلام نشده است.

چگونه بلیت اینترنتی بخریم؟

خرید اینترنتی هواداران خاص خود را پیدا کرده است. برای خرید اینترنتی باید سه شرط زیر را داشته باشید:

۱- یک ایمیل باید داشته باشید تا بتوانید ثبت نام کنید. اگر ندارید برای خود یک حساب ایجاد کنید.

۲- یک کارت بانکی عضو شتاب که رمز دوم آن را هم داشته باشید. اگر رمز دوم ندارید می توانید از خودپرداز همان بانکی که در آن حساب دارید رمز دومتان را بگیرید.

۳- پول به اندازه کافی

برای خرید بلیت هواپیما شما دو راه دارید؛ هم می توانید به سایت تک تک شرکت های هواپیمایی مراجعه کنید و بلیت خود را تهیه کنید و هم اینکه از یک سایت جامع این کار را انجام دهید. عیب روش اول این است که با انتخاب های کمتری روبرو هستید. مثلا شما اگر قصد سفر به مشهد را داشته باشید، می توانید به سایت ایران ایر مراجعه کنید و فقط از بین هواپیماهای این شرکت پرواز خود را انتخاب کنید و دیگر دسترسی به شرکت آسمان و … ندارید اما در یک سایت جامع تمام پروازهای موجود از هر شرکت برای شما به نمایش گذاشته می شود و حق انتخاب بیشتری دارید.

سایت های بسیاری این کار را انجام می دهند. شما کافی است به یکی از این سایت ها وارد شوید و ثبت نام کنید و بعد از انجام امور ثبت نام روی دکمه بلیت هواپیما کلیک کنید و مشخصات سفر خود وارد کنید. مشخصاتی مثل اینکه پرواز داخلی می خواهید یا خارجی، مبدا، مقصد و تاریخ حرکت تان. پس از جستجو پرواز مورد نظرتان را انتخاب کنید و پول بلیت را از طریق عابر بانک تان پرداخت کنید. کار خرید بلیت تان تمام شده است و شما می توانید در زمان مناسب به فرودگاه بروید و با نشان دادن یک کارت شناسایی به باجه صدور کارت پرواز بگویید که بلیت تان را به صورت اینترنتی گرفته اید.

افرادی که در پروازهای داخلی تخفیف ویژه می گیرند



تمامی افراد زیر با ارائه مدارکی که گفته می شود، می توانند در روازهای داخلی ۵۰ درصد تخفیف بگیرند:

– تمام خانواده های شهدا، اسرا و مفقودان شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان/ مدارک لازم: معرفی نامه بنیاد شهید و یا تصویر کارت شناسایی از این نهاد.

نکته: جانبازان جنگ تحمیلی تنها به همراه یک همسفر شامل این تخفیف می شوند.

– معلولان/ مدارک لازم: معرفی نامه سازمان بهزیستی یا کارت معلولیت معتبر

نکته: تنها فرد معلول شامل این تخفیف می شود.

– کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری/ مدارک لازم: معرفی نامه از سازمان هواپیمایی کشوری

نکته: این تخفیف تنها برای خود کارمند و تنها یک بار در سال ارائه می شود.

– نمایندگان مجلس شورای اسلامی/ مدارک لازم: کارت شناسایی معتبر

نکته: تخفیف نمایندگان تنها در مسیر بین تهران و استان حوزه انتخابیه نماینده اعمال می شود.

بهترین و بدترین صندلی های هواپیما



آمارهای جهانی می گویند، در صورت فرود اضطراری یا وقوع آتش سوزی تعدادی از صندلی های هواپیما شانس بهتری برای خروج و زنده ماندن در اختیار صاحبانشان می گذارند. نیتجه تحقیق دانشگاه گرینویچ بعد از بررسی ۱۰۵ سانحه هوایی فاش کرده است مسافرانی که در قسمت جلوی هواپیما (تا ردیف ۵)، پشت یا جلوی خروجی های اضطراری می نشینند، بیشترین شانس زنده ماندن را دارند و اما بدترین صندلی ها که در مسافرت های طولانی چند ساعته خواب و خوراک را از شما می گیرند، صندلی های روبروی دستشویی ها، صندلی های نزدیک آشپزخانه و صندلی های ردیف میانی هواپیما هستند که با بوی نامطبوع و رفت و آمد زیاد مسافران و مهماندارها آسایش شما را سلب می کنند.

دقیقه نود خرید بلیت

آخرین مهلت برای مراجعه به باجه های پذیرش مسافر در پروازهای داخلی یک ساعت و ۳۰ دقیقه قبل از پرواز و برای سفرهای خارجی سه ساعت پیش از پرواز است بعد از این زمان باجه پذیرش مسافر برای یک پرواز خاص، بسته می شود و شما فرصت تهیه بلیت را از دست می دهید.

میزان باری که می توانید به صورت رایگان حمل کنید

با توجه به مقصد نهایی سفرتان، چمدانی که حمل می کنید به دو روش وزنی و تعدادی پذیرش می شود. در مسیرهای آمریکا و کانادا چمدان به روش بسته ای و در سایر مسیرها به صورت وزنی محاسبه می شود همچنین تعداد چمدانی که مجاز هستید حمل کنید براساس رده های مختلف پروازی متفاوت است. میزان دقیق بار مجاز در بلیت شما ذکر می شود. در پروازهای داخلی میزان بار مجاز ۲۰ کیلوگرم است.

نکته: اگر چمدان تان گم شد به امور جامه دان شرکت هواپیمایی پروازتان، مستقر در سالن ورودی فرودگاه مراجعه کنید و با پر کردن برگه ها و فرم های مخصوص برگه اطلاعات و مشخصات اثاثیه تحویل نشده به مسافر  را تحویل بگیرید که حاوی یک شماره پیگیری برای پیدا کردن و ردیابی وسایل تان است.

وقتی می خواهیم بلیت مان را پس بدهیم

تمام بلیت های معمولی و غیرچارتر با کسر مبلغی خسارت، امکان لغو یا تغییر دارند. پول پرداختی هم تا پایان همان روز ابطال بلیت، به حساب شما برگردانده می شود.

اما پرواز چارتر چیست؟ پرواز چارتر به تمام پروازهایی گفته می شود که توسط یک ارگان، سازمان، هتل، تور و … برای شما رزومه شوند، شرکت های هواپیمایی این پروازها را باطل نمی کنندو زمان آن را به خواست مسافر تغییر نمی دهند.

اما مبلغ خسارت لغو یا تغییر زمان پرواز طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری بر این اساس محاسبه می شود.

– تا ساعت ۱۲ ظهر سه روز قبل از پرواز پنج درصد

– تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز ۱۰ درصد

– تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز ۳۰ درصد

– از ۳۰ دقیقه قبل از پرواز تا بعد از پرواز ۵۰ درصد

آخرین نرخ بلیت ها تا اطلاع ثانوی

قیمت بلیت هواپیما براساس آخرین نرخ مصوب بلیت پروازهای داخلی درجه اکونومی به این شرح است.

مبدا مقصد نرخ بلیت ریال

اصفهان اهواز ۹۶۴۰۰۰

اصفهان کیش ۱۲۶۸۰۰۰

اهواز رشت ۱۲۷۹۰۰۰

اهواز کیش ۱۳۵۲۰۰۰

تبریز اصفهان ۱۲۷۹۰۰۰

تبریز اهواز ۱۴۴۷۰۰۰

تبریز کیش ۲۱۳۱۰۰۰

تهران اصفهان ۹۴۳۰۰۰

تهران تبریز ۱۰۲۷۰۰۰

تهران شیراز ۰۲۶۸۰۰۰

تهران کرمان ۱۳۷۳۰۰۰

تهران کیش ۱۷۰۹۰۰۰

تهران مشهد ۱۳۱۰۰۰۰

رشت کیش ۱۸۶۷۰۰۰

شیراز رشت ۱۴۸۹۰۰۰

شیراز اصفهان ۹۶۴۰۰۰

شیراز تبریز ۱۷۰۹۰۰۰

شیراز کیش ۹۶۴۰۰۰

مشهد اصفهان ۱۴۲۶۰۰۰

مشهد بندرعباس ۱۶۸۸۰۰۰

مشهد تبریز ۱۸۴۶۰۰۰

مشهد رشت ۱۴۷۸۰۰۰

مشهد کرمان ۱۳۱۰۰۰۰

مشهد کیش۲۰۴۵۰۰۰

مشهد یزد ۱۲۲۶۰۰۰

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *