گردشگری ایران

پارک هنرمندان – تهران

پارک هنرمندان – تهران

پارک-هنرمندان3

پارک هنرمندان یکی از بوستان‌های شهر تهران است که در مرکز شهر و در خیابان ایرانشهر قرار دارد. این پارک از شمال به خیابان بهشهر، از شرق به خیابان عاصم ترابی، از غرب به خیابان ایرانشهر و از جنوب به کوچه علیرضا برفروشان محدود می‌شود.

پارک-هنرمندان4

سابقه تاریخی پارک هنرمندان به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این محدوده در دوره قاجاریه به شکل باغی بوده و بخشی از اراضی یک شاهزاده قاجاری به شمار می‌رفته که در اختیار یک معمار آلمانی به نام فیشر و چند باغبان فرنگی قرار داشت.

پارک-هنرمندان6

این باغ در هنگام وقوع جنگ جهانی دوم جهت انبار تسلیحات متفقین مورد استفاده بود و به همین دلیل چندین ساختمان با معماری خارجی به منظور نگهداری ملزومات در آن ساخته شد. پس از خروج متفقین از ایران، این محدوده در اختیار نیروهای نظامی ایران قرار گرفت. در سال 1375 خورشیدی شهرداری تهران این مکان را به تملک خود درآورد و با تخریب بناهای اضافی و اعمال تغییراتی در آن، این مکان را به صورت فعلی درآورد.

پارک-هنرمندان-رستوران3

پارک هنرمندان با نام‌های دیگری چون «باغ هنر» و «بوستان ایرانشهر» نیز شناخته می‌شود و به دلیل قرار گرفتن خانه هنرمندان ایران (در ضلع جنوبی پارک) و تماشاخانه ایرانشهر (در ضلع شرقی پارک)، نقش فرامنطقه‌ای یافته و علاقمندان از نقاط مختلف شهر تهران به این پارک مراجعه می‌نمایند.

در خانه هنرمندان که به منظور تجمع و تبادل نظر و اثر میان هنرمندان ایجاد شده یک کتابخانه و نگارخانه وجود دارد که کلاس‌های آموزشی مختلفی در زمینه‌های نقاشی، طراحی، موسیقی و … برگزار می‌کند. در تماشاخانه ایرانشهر نیز همه روزه تئاترهای مختلفی برگزار می‌شود.

هنرمندان

از جمله امکانات این پارک وجود یک کافی‌شاپ و رستوران گیاهی در طبقه اول خانه هنرمندان ایران است که دارای محیطی آرام و دلپذیر می‌باشد و در آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، انواع ساندویچ‌ها و انواع پیتزاهای گیاهی متفاوت و دسرها و نوشیدنی‌ها سرو می‌شود.

کتابفروشی، آبنما، تندیس‌هایی از سبک‌های مختلف هنرهای تجسمی (نمادی از طبیعت و عرفان) و سرویس بهداشتی بخش دیگری از امکانات پارک هنرمندان است.

بخشی از ضلع شمال شرقی پارک هنرمندان به اداره تحقیقات جهاد خودکفایی تعلق دارد و منطقه نظامی محسوب می‌شود.

پارک هنرمندان

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “پارک هنرمندان – تهران”

  1. زهره نیم‌رخ
    زهره

    سلام شبتون بخیر عیدغدیر خم بر شما مبارک باد ممنون بابت اطلاعاتتون.

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام
      سپاس از حضور گرمتون
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *