گردشگری ایران

کلیسای گریگوری استپان – همدان

کلیسای گریگوری استپان – همدان

گریگوری 57

کلیسای گریگوری استپان از آثار تاریخی منحصر به فرد اقلیت‌های مذهبی در استان همدان است که در قسمت شرقی تپه هگمتانه در محله قدیم ارامنه شهر همدان قرار دارد. این کلیسا در سال 1676 میلادی و همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی توسط عده‌ای از ارامنه اصفهان و همچنین مهاجران و تجار ارمنی روسیه که در همدان ساکن شده بودند، ساخته شد. این کلیسا متعلق به مسیحیان پیرو مذهب پروتستان است.

گریگوری 5

کلیسای گریگوری استپان دارای پلان مستطیل شکل به ابعاد 21×13 متر است و نمای آن از آجر و خشت می‌باشد. کلیسا در قسمت نمای خارجی دارای طاق‌نماهایی با قوس هلالی برای تزئین است و این طاق و قوس‌ به سبک طاق رومی ایجاد شده‌اند. ورودی کلیسا شامل چهار ستون مدور سنگی به ارتفاع 4 متر می‌باشد که با قوس‌های جناغی به یکدیگر متصل شده‌اند. برج ناقوس کلیسا با بهره‌گیری از سبک گنبدهای رک بنا شده است که از سطح زمین بیش از 5 متر ارتفاع دارد. کلیسا دارای سه درِ ورودی است. درِ اصلی در زیر برج ناقوس‌خانه واقع در ضلع غربی واقع شده و دو در دیگر یکی در وسط ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی تعبیه شده است. درِ جنوبی به حیاط خلوت و درِ شمالی به صحن حیاط اصلی کلیسا منتهی می‌شود.

گریگوری

این کلیسا دارای یک سالن اصلی و یک کتابخانه می‌باشد و نمای داخلی آن از آجر ساخته شده است. فضای داخلی کلیسا عاری از هرگونه تزئینات وابسته به معماری است و فقط با تابلوهای تمثال حضرت مسیح(ع)، مریم مقدس(س) و وارطان مامیکونیان (سردار بزرگ لشگر ارمنستان) تزئین شده است. اطراف محراب کلیسا در گذشته به وسیله گچ پوشیده شده بود که در حال حاضر از آن لایه‌برداری شده است.

گریگوری 1

نور مورد نیاز از طریق 12 پنجره مشبک با قوس جناغی که به صورت قرینه در بدنه دیوارهای شمالی و جنوبی تعبیه شده‌اند و 2 پنجره که در ضلع غربی قرار دارند، تأمین می‌شود. در منتهی‌الیه دیوار شمالی کلیسا، حوضچه سنگی غسل تعمید با کتیبه سنگی قرار دارد که از آثار برجسته کلیسا به شمار می‌رود.

گریگوری 4

کلیسای گریگوری استپان یک بار در سال 1932 میلادی بازسازی و مرمت شد.

در این کلیسا آرامگاه چند تن از شخصیت‌های برجسته مذهبی همچون عالی‌جناب دریزنیک وارتاپت کارکسیان؛ نایب خلیفه ارامنه جلفای اصفهان و رهبر دینی ارامنه همدان و اراک و کشیش درخاچاطور قرار دارد.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “کلیسای گریگوری استپان – همدان”

  1. سیده کوکب همدانی نیم‌رخ
    سیده کوکب همدانی

    اکنون کلیسای گریگوری در همدان ،نه ناقوس دارد ونه صلیب.بروید نگاه کنید.میراث فرهنگی همدان

    کلیسا را کمی از حالت اولیه خارج کرده است .

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از اطلاع رسانیتون انشالا در آینده شاهد چنین تغییراتی نباشیم.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *