گردشگری ایران

آبشار بندگاه، کیاسر

آبشار بندگاه، کیاسر

آبشار بندگاه (بندگا) در موقعیت جغرافیایی N360854 E533656 در استان مازندران واقع است. این آبشار در دامنه جنوب غربی قله شاهدژ و شمال غربی روستای بالاده و در داخل « گَت دره » (دره بزرگ) در منطقه ای صخره ای و ذغال سنگی واقع شده و حدود 12 متر ارتفاع دارد که در فصل بهار و با ذوب شدن برف های دامنه شاهدژ ، آبشار بندگاه دارای آب زیادی می شود. یکی از روستاهایی که به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی فراوانی برخوردار است و به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان مازندران معرفی شده است روستای بالاده در بخش چهاردانگه ساری است.

 

بندگاه98

این منطقه حدودا در ارتفاع 2500 تا 2800متری قرار داشته و آب و هوای کوهستانی و سردی دارد. بالاده در واقع در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان و بین رشته کوه‌های البرز که از غرب به شرق کشیده شده‌اند – جایی که رطوبت و خنکای جنگل در کویر سمنان رو به خشکی می‌گراید- قرار گرفته است.‌ بارش نخستین برف پاییزی در آبان بر بلندای کوه چهارنو شروع می‌شود و برف تا اوایل خرداد در دره‌های این منطقه باقی می‌ماند. در فصل بهار سراسر منطقه با گل‌های رنگارنگ وحشی و شکوفه‌های درختان آذین‌بندی می‌شود و عطر گل‌های بهاری مشام آدمی را می‌نوازد و چشم‌اندازی‌هایی بدیع به وجود می‌آورد. در فصل تابستان نیز که هوای مازندران در اغلب مناطق دست‌کم به 38درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به‌خاطر رطوبت بالا نفس کشیدن برای انسان مشکل می‌شود، در این منطقه گرمای هوا به ندرت به 20درجه می‌رسد.

 

بندگاه 2

در شمال روستای بالاده قله شاهدژ قرار دارد که در واقع سمبل و نماد این روستاست. دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع 2500متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیوار سنگی سفید و براقی در آفتاب پرنور کوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین دیدگان را به خود معطوف می‌دارد. در بالای این قله زمینی سرسبز و نیمه‌هموار با پوشش علفی حدود یک‌هزار مترمربع قرار دارد که نشانه‌‌ای از دژ و اماکن مسکونی کهن در آن به چشم می‌خورد؛ البته امروزه جز تکه‌های خشت و سنگ‌چین‌ خرابه‌هایش چیزی از آنها باقی نمانده است.

 

بندگاه

آبشار بندگا در قسمتی عمیق و باریک دره  واقع شده و دیواره سنگی آن ، مکانی مناسب و قابل دسترسی برای صـخره نوردی است که از روستای بالاده تا آبشار حدود 20 دقیقه راهپیمایی از بستر «گَت دره» که شیب ملایمی دارد ،  لازم است تا هر بیننده ای از زیبایی های آن لذت فراوانی ببرد. این آبشار علاوه بر اینکه دارای منظره زیبا و خوش آب و هواست و محل مناسبی برای تفریح های خانوادگی است ، می تواند به عنوان جایگاهی برای صخره نوردی هم مورد استفاده قرار گیرد.

منبع :کویرها و بیابان های ایران


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *