گردشگری ایران

مصاحبه با دوچرخه سوار ایرلندی در سفر به ایران

مصاحبه با دوچرخه سوار ایرلندی در سفر به ایران

ایرلندی

مصاحبه که از نظر می گذرانید، مصاحبه خواندنی عماد عزتی با یک دوچرخه سوار ایرلندی در روزنامه ی جام جم است که مدتی است با دوچرخه اش از ترکیه وارد ایران شده است. امید که مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.

سفر به دور دنيا از قديم براي انسان جذاب بوده و در هر دوره از تاريخ به نوعي بشر با استفاده از امكانات موجود اقدام به تجربه اين گونه سفرهاي ماجراجويانه كرده است. در قرن حاضر هم اين علاقه، رنگ و بوي تازه‌اي به خود گرفته و بسياري از علاقه‌مندان سفر و تجربه‌هاي آن بخصوص جوان‌تر‌ها با دوچرخه يا موتورسيكلت به جهانگردي اقدام مي‌كنند اگرچه بيشتر اين ماجراجويان به دور از هرگونه گرايش سياسي و اقتصادي صرفا به خاطر كسب تجربه دست به اين ماجراجويي‌ها مي‌زنند.

ولي بتازگي برخي شركت‌هاي بزرگ با پشتيباني مالي از اين گروه، آنها را راهي سفر مي‌كنند تا محصولات و خدمات شركتشان را در ديگر نقاط جهان معرفي كنند. يكي از اين ماجراجويان كه حدودا يك ماه است وارد ايران شده هنري تيندال، جوان 27 ساله ايرلندي است. او كه برنامه‌نويس كامپيوتر است قصد دارد پس از رسيدن به استراليا دست از ماجراجويي بكشد و از دانش خود براي كسب درآمد در اين كشور مهاجرپذير استفاده كند.
هنري كه هنوز هم به نيمه راه سفرش از ايرلند تا استراليا نرسيده گفتني‌هاي بسياري داشت كه برايمان با حوصله بازگو كرد.

خواندن حرف‌هاي اين ماجراجوي ايرلندي خالي از لطف نيست

هنگامي كه هنوز در اروپا بودم زياد احساس دلتنگي يا غربت نداشتم، چون فرهنگ تمام كشورهاي اروپايي شبيه هم است، اما وقتي وارد خاك تركيه شدم درست مثل اين بود كه وارد دنيايي جديد و بسيار متفاوت شدم، چون فرهنگ و روش زندگي مردم يكباره با اروپا متفاوت شد. آن زمان بود كه تازه خودم را در قاره آسيا ديدم. اگرچه اين تغيير ابتدا باعث نگراني من شد، اما بسرعت با اين تغيير كنار آمدم و هم‌اكنون هم كه در ايران هستم كاملا به اين تفاوت فرهنگي عادت كرده‌ام.

براي دريافت ويزاي ايران مشكلي نداشتي؟من هيچ مشكلي براي دريافت ويزاي توريستي به ايران نداشتم. ويزاي گردشگري ايران را من از شهر دوبلين و سفارتخانه ايران گرفتم.

خانواده براي سفر شما به ايران چه نظري داشتند؟وقتي پدر و مادرم مسير مسافرت من را پرسيدند و از حضورم در ايران آگاه شدند به دليل اخبار نگران‌كننده‌اي كه از ايران شنيده بودند مادرم كمي با من مخالفت كرد، اما پدرم معتقد بود بايد در دنيا تجربه كسب كنم.

اطلاعات لازم از ايران و گردشگري در ايران در اينترنت موجود بود؟
متاسفانه من هنگام جستجو با حجم انبوهي از تبليغات منفي عليه ايران مواجه شدم و از طريق وب‌سايت‌هاي رسمي، اطلاعات مناسب گردشگري از قبيل مراكز تفريحي، هتل‌ها و جاهاي ديدني ايران را نيافتم، ولي در وبلاگ‌هاي خصوصي و خاطرات ديگر گردشگران بين‌المللي ايران، اطلاعات خوبي به دست آوردم كه باعث دلگرمي من شد.

خاطرات سفرت را ثبت مي‌كني؟بله، تقريبا هر وقت فرصت بشود خاطراتم را از سفر‌ يادداشت مي‌كنم و به طور متوسط 2 يا 3 روز يكبار اين كار را انجام مي‌دهم.

تا اين بخش از سفرت درباره ايران چه نوشتي؟
اولين يادداشتم درباره ايران اين گونه است: ايران، سرزميني گرم و زيباست. مردم اين كشور كهن عجيب مهمان‌نواز هستند به اين دليل كه وقتي از كشاورزان اجازه مي‌خواهم براي چادر زدن در زمينشان آنها با وسواسي مثال زدني من را به منزلشان دعوت مي‌كنند و از من پذيرايي مي‌كنند. اين مهمان‌نوازي را در شهرهاي بزرگ‌تر هم ديده‌ام.

بهترين لحظه‌ات در ايران؟وقتي به شهر زنجان رسيدم براي خريد به مغازه‌اي رفتم. چند نوجوان كه در كارگاه آهنگري نزديك اين مغازه كار مي‌كردند از من خواستند عكس يادگاري بگيرند. همه اين نوجوانان همراه استادكارشان با لبخندي جالب كنار دوچرخه من ايستادند و عكس گرفتيم. اين جوانان من را براي‌ صرف عصرانه دعوت كردند و بعدازظهر خوبي را با هم داشتيم كه هرگز از ذهن من پاك نخواهد شد. اما نكته جالب برايم اين بود كه ايرانيان چقدر براحتي با غريبه‌ها گرم
مي‌گيرند.

نظرت درباره غذاهاي ايران چيست؟
خوشمزه‌ترين قسمت سفرم در ايران مربوط به خوردن غذاهاي ايراني است. به عقيده من جوجه‌كباب بهترين غذاي ايراني است كه من تا به حال خورده‌ام، اما عجيب‌ترين غذايي كه در طول عمرم ديدم و امتحان كردم كله‌پاچه است، غذاي محبوب ايرانيان. اولين بار كه اين خوراكي را در زنجان خوردم واقعا تعجب كردم، اما امتحان آن ضرري نداشت هر چند علاقه‌اي به امتحان دوباره آن ندارم!

بهترين شهري كه تاكنون در ايران ديده‌اي كدام است؟اگرچه تهران پايتخت ايران است و شايد امكانات زيادي براي جذب گردشگران دارد، اما من تبريز را بهترين شهر تاكنون ديده‌ام. ولي توجه داشته باشيد كه من هنوز در طول سفرم شهرهاي زيادي از ايران را نديده‌ام و شايد نظرم تغيير كند، اما تا اين لحظه تبريز بهترين است.

مسير سفرت از تهران به كدام شهر است؟من از تهران به سمت ساري حركت خواهم كرد و پس از آن از منطقه سرسبز شمال ايران به سمت مشهد خواهم رفت تا برسم به مرزتاجيکستان. از آنجا هم به سمت چين ركاب خواهم زد.

از‌كدام شهر ايران بيشتر شنيده‌ايد؟
من درباره اصفهان بيشترين مطالب را هم شنيده‌ام و هم خوانده‌ام و به قول برخي گردشگران بين‌المللي اگر اين شهر را نبينيم مثل اين است كه ايران را نديده‌ايم و براي تكميل سفرمان بايد به اين شهر برويم، بنابراين اگر من فرصت كنم به اين شهر تاريخي سري خواهم زد.

هتلت را در تهران چگونه پيدا كرديد؟همگي مي‌دانيم بيشتر گردشگران و ماجراجوياني چون من قبل از سفرشان حتما در دنياي مجازي سعي مي‌كنند اطلاعات مناسبي درباره مقاصدشان به دست آورند و من هم مستثنا نبودم. تعداد كمي از هتل‌هاي ايراني مورد نظرم در اينترنت تبليغ كرده بودند، اما بسياري از ماجراجويان خارجي كه قبل از من به ايران سفر كرده بودند از اين هتل به عنوان هتلي مناسب نام بردند كه من هم اين هتل را انتخاب كردم.

نظرت درباره رانندگي ايرانيان چيست؟واقعا نمي‌دانم چه بگويم. تفاوت اين دو گروه مثل فاصله زمين تا آسمان است ولي به نظر من رانندگان ايراني درست مثل رانندگان رالي حركت مي‌كنند مارپيچ و با سرعت بسيار بالا كه واقعا در ايرلند قابل تحمل نيست، هرچند جهت حركت اتومبيل‌هاي ايران و ايرلند كاملا متفاوت و در جهت عكس يكديگر است، اما غير از اين تفاوت، نوع رانندگي رانندگان دو كشور مهم‌ترين تفاوت است.

آيا ايرلندي‌ها مي‌توانند در ايران رانندگي كنند؟هرگز، چون دچار دردسري بزرگ خواهند شد، اما يقين دارم ايرانيان در ايرلند مي‌توانند خوب رانندگي كنند البته در هفته‌هاي اول ممكن است تغيير جهت حركت برايشان مشكل‌ساز شود، اما مطمئن هستم با توجه به دست‌فرمانشان بزودي به اين شرايط عادت خواهند كرد.

آيا سفر به ايران را به ديگر ماجراجويان مثل خودت توصيه مي‌كني؟
حتما، همان طور كه قبلا هم گفتم ايران هيچ مانعي براي اين گونه سفرها نيست و امنيت اين كشور واقعا متفاوت است با آنچه خوانده‌ايم. بنابراين واقعا اگر كسي قصد اين گونه ماجراجويي را دارد بايد از ايران عبور كند تا ايران واقعي را تجربه كند. حتي اگر بانواني ماجراجو باشند.

آيا مردم ايران شاد هستند؟
بله، بخصوص در شهر‌هاي كوچك. البته همه جاي اين دهكده جهاني، روستاييان شادتر از شهري‌ها هستند.

همان طور كه مي‌داني در ماه رمضان وارد خاك ايران شدي با اين موضوع مشكلي نداشتي؟
قبلا نيز اشاره كردم اولين قانون گردشگري احترام به قوانين كشور ميزبان است، بنابراين من در اين باره اطلاعاتي داشتم. براي من جالب است مردم از طلوع خورشيد تا غروب خورشيد هيچ نمي‌خورند. هرچند در شهرهاي كوچك براي تهيه خوراكي مشكل داشتم، اما در شهر‌هاي بزرگ هرگز اين مشكل نبود و بسياري از ايرانيان با توجه به خارجي بودنم برايم تسهيلاتي فراهم مي‌كردند، اما من هم سعي كردم اگر قصد خوردن و آشاميدن دارم در چادرم اين كار را انجام دهم تا به قوانين كشور ايران احترام گذاشته باشم. هرچند ايرانيان با لبخندي گرم به من اجازه خوردن و آشاميدن حتي در رمضان را مي‌دادند ولي باز هم علاقه‌مند بودم قوانين ايران را رعايت كنم.

دوباره به ايران خواهي آمد؟اگر واقعا قصد سفري به منطقه خاورميانه را داشته باشم بي‌شك به ايران خواهم آمد، چون هنوز خيلي از ديدني‌هاي ايران را نديده‌ام و بايد فقط براي سفر به اين كشور بار سفر ببندم نه ماجراجويي.

علاقه داري براي جوانان ايران جمله‌اي بگويي؟
سفر كنيد تا تجربه كسب كنيد و با ديگر فرهنگ‌ها از نزديك آشنا شويد

منبع:وبلاگ با مسافران


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *