گردشگری ایران

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر1

 

 

هتل قدیم رامسر هتلی با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر رامسر استان مازندران است.

مدیریت فعلی هتل درصدد است که آن را تبدیل به موزه کرده و می‌گوید این یکی از معدود هتل‌هایی است که در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفته‌است.

هتل رامسر به سبک معماری آرت دكو توسط معماران آلمانی كه در زمان پهلوی اول به فعالیت‌های ساختمان‌ سازی دولتی اشتغال داشته‌اند ساخته شد.  ساخت این هتل در سال ۱۳۱۱ همزمان با تونل و جاده کندوان و دانشگاه تهران آغاز و ۳ سال به طول انجامید،  و بهره‌برداری کامل از آن در سال ۱۳۱۷ صورت گرفت.

زیربنای این هتل حدود ۵۰۰۰ متر مربع می‌باشد که در ۳ طبقه ساخته شده‌است، هتل به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه به شمار می‌رود.

هتل قدیم رامسر3

طبقه اول محل استراحت مهمانان، طبقه دوم رستوران و تالار پذیرایی و در طبقه سوم تالار اجتماعات و اتاق‌های هتل قرار دارد.

ورودی اصلی در جهت شمالی است و پلکان سراسری آن با مجسمه‌های دختران مشعل به دست، رستم و سهراب، شیرهای غران و گلدان‌های تزیینی آراسته شده‌است. در دو سوی نمای بالای هتل، دو نقش برجسته نبرد انسان با شیر و گاو به چشم می‌خورد. ورودی هر طبقه با ستون‌های تزیینی گچی و طاق‌های هلالی تزیین شده و نرده‌های پلکان داخلی از چوب‌های خراطی شده و طرح‌های گلدانی شکل است.

بیشتر سقف‌ها دارای گچ‌بری از نوع گیاهی و ورودی اتاق‌ها دارای تزیینات گچی از نوع شمسه‌ای و پر طاووس است. باغ مصفایی در جنوب هتل قرار دارد که به گونه‌ای زیبا باغچه‌بندی و گل‌آرایی شده و در فواصل مختلف جایگاه‌های ویژه برای استراحت و پذیرایی مهمانان اختصاص یافته‌است.

هتل قدیم رامسر که بیش تر به یک ویلای بزرگ اشرافی شبیه‌است تا یک هتل، دارای یک زیرزمین است که تبدیل به سفره خانه سنتی شده و در مجموع دارای ۲۵ اتاق و ۵ سوئیت است. اروپایی‌ها در ساخت هتل نقش بسزایی داشتند و مجموعه‌ای از سلیقه‌های آلمانی‌ها که در ساخت آن حرف اول را زدند، انگلیسی‌ها که طراحی داخلی را عهده داشتند و ایتالیایی‌ها که محوطه سازی کردند را در خود گرد آورده‌است. در ورودی از بتن و ساج ساخته شده و بسیار خیره کننده‌است.

در سال‌های اول انقلاب برخی از نهادها سعی داشتند که آن جا را تبدیل را به پایگاه خود کنند، یکی از کارکنان هتل می‌گوید:

کارکنان هتل قدیم رامسر به خاطر علاقه‌ای که به شغل‌شان و این بنای منحصر به فرد داشتند در مقابل تغییر کاربری هتل بسیار مقاومت کردند.

دیگر محاسن این هتل، گذرگاه پیاده‌ای است كه از هتل تا ساحل دریا به صورت قرینه نسبت به محور هتل و با نماسازی اطراف این محور ایجاد شده بود كه تا سال‌های ۱۳۴۵، تقریباً پابرجا بود.

قرینه‌سازی این هتل با طبیعت یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای معماری در هتل‌های دنیاست. مرکز هتل قدیم رامسر با وسط بلوار و نخلی که در ضلع شمالی آن قرار دارد در یک راستاست. وقتی در ایوان آن می‌ایستی فار دریایی را که قرینه آن است می‌بینی در همان سال‌های اول ساخت هتل، دست اندرکاران در پی وجود چشمه آبگرم در نزدیکی آن بودند که با آزمایش این آبگرم متوجه شدند در بین ۱۱۰ چشمه آبگرم شناسایی شده در آن زمان در جهان دارای رتبه هفتم است و به این ترتیب در کنار هتل، مجموعه آبگرم برای آب درمانی هم راه اندازی شد.

در حیاط پشتی این هتل نمادی نصب شده که ۴۰ نماینده از ۴۰ کشور صلح و دوستی در هنگام سفر خود به ایران در گذر از رامسر و اقامت در هتل قدیم رامسر آن را نصب کردند.

هتل قدیم رامسر2

آدرس :استان مازندران ، رامسر ، خيابان شهيد رجايي ، هتل های آزادی رامسر ، هتل بزرگ رامسر

فاصله تا فرودگاه :10 دقيقه با ماشين

امكانات :یخچال، تلویزیون، سوئیت، رستوران، سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، پاركینگ، نمازخانه، لابی، ماهواره، فروشگاه و غرفه، كافی شاپ و…

تسهیلات ویژه :سينما ، آبگرمهای معدنی


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “هتل قدیم رامسر”

  1. ویلا دربستی در رامسر نیم‌رخ
    ویلا دربستی در رامسر

    دوبار تا حالا رفتم اینجا واقعا محشره از درختاش گردو چیدیم!

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام و عرض ادب…
      بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      ممنونم از اشتراک گذاشتن تجربتان…
      موفق و سلامت باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *