قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس
خانه / اختصاصی سایت / ارسالی کاربران / معرفی کتاب (خوشه های گردشگری)
به کانال تلگرام سایت جامع گردشگری ایران بپیوندید

معرفی کتاب (خوشه های گردشگری)

معرفی اختصاصی از سایت گردشگری ایران (www.gardeshgariiran.ir)

khooshehaye gardeshgari.indd

نام کتاب: خوشه های گردشگری

نویسندگان: دکتر حمید ضرغام بروجنی، صمد حاجی محمد امینی

ناشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی

تعداد صفحه: ۱۳۱ صفحه

قیمت: ۷ هزار و ۹۰۰ تومان

تاریخ چاپ: ۱۳۹۴

تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه

پیش‌گفتار

گردشگری در دوران کنونی با چالش‏هایی از قبیل تغییر سریع فناوری، جهانی شدن و رقابت بین‏المللی درگیر است. این موقعیت، اندیشمندان را ناگزیر از ایجاد تغییرات بنیادی در مدیریت کسب‏وکارهای مرتبط، نموده است. الگوی‏های سنتی اداره امور که در قرن بیستم، نظریه غالب محسوب می‎شد، جای خود را به «مدیریت نوین» داده است. در این رویکرد مسئولیت انسجام مدیریت، ارتقای بهره‏وری و نیل به اهداف، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، انعطاف‏پذیری و نرمش در ساختار و عملکرد مدیریت رو به فزونی نهاده است. اهمیت منابع سنتی گردشگری، همچون مزیت نسبی (آب و هوا، فرهنگ، و غیره) در قیاس با دیگر عوامل رقابت گردشگری کمتر شده است. اطلاعات (مدیریت استراتژیک اطلاعات)، خلاقیت (توانایی گروه‏های کارآفرین در سرمایه‏گذاری)، دانایی (دانشِ چگونگی یا فرهنگ) منابع جدید و عوامل کلیدی در رقابت شرکت‏های گردشگری به شمار می‏روند. در چنین شرایطی مدیریت گردشگری بیشتر بر ارائه خط‏مشی و راهبرد، متمرکز میشود. هدف اصلی راهبردهای گردشگری نیز ارتقای سطح کیفیت و بهره‏وری گردشگری کشور در چارچوب سیاست‏های کلی نظام و سایر اسناد بالادستی با توجه به موقعیت بازار است. نگاهی کوتاه به این روندها، تحلیل وضعیت گردشگری کشور و طرح راهبردهای مناسب، موضوع این کتاب است.

در سال‏های اخیر توان بالقوه خوشه‏های صنعتی برای ایجاد «مزیت رقابتی» به موضوع بحث محافل تخصصی تبدیل شده است. در نتیجه، بدنه ادبیات پژوهش به حدی توسعه یافته که در آن «تحلیل خوشه‏ای» به عنوان جزئی اساسی از تئوری نوآوری به رسمیت شناخته شده است.

ایده کسب و کار رقبای مستقر در نزدیکی یکدیگر و همکاری در سطوح مختلف به خاطر انتفاع همه طرف‏ها موضوع جدیدی نیست. در واقع گروه‏های کسب و کار، مدت‏ها پیش از معلم توسعه اقتصادی (مایکل پورتر) تشکیل «خوشه» داده بودند. به هرحال، موفقیت یک خوشه کسب و کار به همکاری دولت، کسب و کار و دانشگاه‏ها برای کمک به رشد صرفه‏جویی‏های منطقه‏ای، بستگی دارد.

سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد خوشه را « درهم‏فشردگی بخشی و جغرافیایی شرکت‏هایی که تولید و فروش محصولات مرتبط و یا مکمل را برعهده ‏دارند و در نتیجه، با چالش‏ها و فرصت‏های مشترک مواجهند» تعریف می‏کند. این تجمیع می‏تواند منجر به صرفه‏جویی‏های برون‏زاد مانند پیدایش تأمینکنندگان تخصصی مواد اولیه و یا رشد آمیخته‏ای از مهارت‏های بخش‏محور و تشویق توسعه خدمات تخصصی در امور فنی، مدیریتی و مالی شود.

تجمیع جغرافیایی، یک عامل حیاتی برای خوشه‏های کسب و کار است، زیرا تجمع فیزیکی بنگاه‏ها مزیت‏های مهمی هم از لحاظ کارآمدی مالی بنگاه‏ها و هم توسعه همبستگی میان مدیران ارشد شرکت‏های مختلف در بر دارد. به طور مشخص، تمرکز جغرافیایی زمینه دستیابی بنگاه‏ها به چارچوب مناسب برای تحصیل صرفه مقیاس داخلی و خارجی را فراهم میکند، از طریق تسهیل دسترسی به دانش نوین اتخاذ روش‏های نوآورانه را میسر می‏سازد، افزایش بهره‏وری و تبادل تجربیات را تسهیل می‏کند و بیش از همه اهمیت بسیار زیادی به نقش «سرمایه اجتماعی» می‏دهد. در واقع تماس بازیگران با یکدیگر نوعی تبادل غیررسمی دانش و اطلاعات را میسر می‏سازد.

با وجود این واقعیت که خوشه کسب و کار از قرن ۱۹ وجود داشته و درحال حاضر نیز فعال است و اگر چه اسناد و مدارک قابل اتکایی از روش‏های خوشه‏سازی وجود دارد که نتایج آنها درحال حاضر از لحاظ تجربی، تأیید شده، مع‏الوصف هنوز هم برای شکل‏گیری خوشه‏ها نوعی عدم تمایل جهانی وجود دارد. صرف‏نظر از چند نمونه  موفق موجود که می‏توان از آنها نکاتی آموخت، هیچ روش نظام‏مند سازمان یافته و سیاستی وجود ندارد که بتواند شکل‏گیری همکاری خوشه‏ای بنگاه‏ها در صنعت گردشگری را پشتیبانی کند. به خصوص، صنعت گردشگری کشور متشکل از همکاری غیررسمی بسیاری از بنگاه‏های اقتصادی کوچک و متوسط است که اولین نشانه تشکیل خوشه کسب و کار به شمار می‏رود.

تکامل خوشه نیازمند اقدامات سازمانیافته برای ترویج شبکه‏های همکاری خلاق کسب و کارهای گردشگری است و برای رسیدن به این مهم لازم است ارتباط میان شرکت گردشگری، دولت و دانشگاه تسهیل و در نتیجه همکاری توسعه نوآوری و شرکتکنندگان علاقه‏مند به منافع ارائه شده توسط خوشه‏های کسب و کار تشویق شود. با این حال، تجربه برخی کشورها نشان داده است که اتصال دانشگاه‏ها، مؤسسات تحقیقات و فناوری با بنگاه‏های گردشگری یک پیش‏نیاز برای تشکیل خوشه به منظور تقویت تبادل رموز کار و نوآوری از طریق خوشه‏های کسب و کار است. بنابراین، هدف راهبردی گردشگری در ایران باید تشکیل شبکه‏های کسب و کار به عنوان یک پایه و اساس خوشه کسب و کار و نیز ایجاد محیط نهادی‏ای باشد که محصول گردشگری کشور را به محصولی قابل رقابت بدل سازد.

دکتر حمید ضرغام بروجنی

کتاب خوشه های گردشگری از مجموعه “فرهنگ و مدیریت” دفتر پژوهشهای فرهنگی، در چهار فصل به مباحث زیر می پردازد:

فصل ۱: ابداع خوشه ای

فصل ۲: مبانی و مفاهیم خوشه گردشگری

فصل ۳: خوشه در صنعت گردشگری

فصل ۴: تحلیل خوشه گردشگری در ایران-بندر انزلی

معرفی کتاب (خوشه های گردشگری)

درباره ی زهرا مرادی

ما دو دوست و دو جوان هستیم و هر دو عشق به ایران و گردشگری ایران داریم طوری که این عشقمان ما را به این فکر انداخت که این وبسایت را باهم راه بیندازیم.نمیدانیم تا چه حد رضایت بازدید کنندگان عزیز را فراهم کنیم ولی ما عاشقانه این کار را ادامه خواهیم داد.دوستانی هستیم که بسیار دوستانه و عاشقانه از راه دور باهم در تعامل هستیم و این وبسایت را باهم مدیریت میکنیم.هدف ما و کار ما تنها به وب ختم نمی شود و در کنار وب کارهای دیگری در زمینه گردشگری و غیر گردشگری(مثل:گردشگری و برنامه ریزی شهری و…)را انجام می دهیم که تا حالا با کمک خدا موفق بوده ایم و امیدواریم در این وبسایت هم بتوانیم موفق عمل کنیم.

مطلب پیشنهادی

چشمه جنگل سرخ او (فرستاده شده از: یدالله رعیت پناه)

این عکس  نمایی از چشمه جنگل سرخ او خلیل شهر واقع در استان مازندران‎ فرستاده شده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس