قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس
خانه / اختصاصی سایت / ارسالی کاربران / معرفی کتاب (استراتژی و عملیات در مدیریت تور)
به کانال تلگرام سایت جامع گردشگری ایران بپیوندید

معرفی کتاب (استراتژی و عملیات در مدیریت تور)

معرفی اختصاصی از سایت گردشگری ایران (www.gardeshgariiran.ir)

Tour Operation-sep

نام کتاب: استراتژی و عملیات در مدیریت تور

نویسنده: کیومرث فلّاحی

ناشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی

تعداد صفحه: ۲۴۰ صفحه

قیمت:۹ هزار و ۵۰۰ تومان

تاریخ چاپ: ۱۳۹۲

تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه

درآمد:

چو طالع جهانگردی آرد به پیش
نشاید زدن کـنده بر پای خویش

                               «نظامی گنجه ای»

صنعت جهانگردی درجهان امروز به سبب اثر مستقیم و مثبت آن برفعالیت های اقتصادی، اجتماعی وآموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آشنایی وآگاهی نسبت به دستاوردهای فرهنگی ملتها، مردم کشورهای مختلف را به تفاهم و پیوند بیشتر وامی دارد و افزونی سفرهای جهانگردان به سرزمین های دیگر به «همدلی» می انجامد و زبان مشترکی را آموزش می دهد که تنشها را می کاهد و بر صلح و آشتی و دوستی تأکید می کند.

«جهانگردی» به مثابه نیرویی برای تحول اجتماعی، همان تأثیر انقلاب صنعتی را در دهه های اخیر داشته است، زیرا این صنعت در کمتر از سه دهه، نحوه نگاه به کار و اقتصاد را در جهان دگرگون کرده است (دیان سودجیک، ۲۰۰۲).

اکنون «جهانگردی جهانی» سالانه نزدیک به ۹۳۰ میلیون گردشگر را در پهنه گیتی جابه جا می کند و گردش مالی این جابه جایی نزدیک به ۹۴۴ بیلیون دلار آمریکا، برابر با ۶۴۲  بیلیون  یورو بوده است.

مؤسسه آینده نگری «وارتون»۳ اعلام کرده است: «سفر و جهانگردی از نظر اشتغال، بزرگترین صنعت جهان است». این مؤسسه در گزارش خود ادعا کرده است که دولتها از راه مالیات بر جهانگردی و سفر، صدها برابر ثروتمندتر شده اند و هم اکنون در سراسر گیتی از هر ۱۶ نفر شاغل، یک تن در بخش توریسم به نحوی مشغول به کار است. رشد جهانگردی در دهه آینده، به دو برابر رشد عمومی اقتصاد جهانی خواهد رسید. امّا با وجود قرارگرفتن «ایران» در میان ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه های جهانگردی، سهم ایران از گردشگری پهنای گیتی، تنها دو هزارم درصد است. از سوی دیگر کشور ایران با جمعیتی نزدیک به ۷۵  میلیون  نفر در شمار جوان ترین کشورهای جهان قرار دارد، آخرین سرشماری عمومی کشور نشان می دهد   جمعیت ایران در میانه سنی پایین تر از ۳۰ سال، روزگار می گذرانند.۱ در برآوردهای اجتماعی جوانی جمعیت گاه ممکن است برای یک کشور، «تهدید» تلقی گردد، چرا که مسائل گوناگون اجتماعی ناشی از دوران جوانی و بحث کار، مسکن، بیمه و ازدواج و مانند آن، جامعه را به «چالش» می کشد، اما همین عامل جمعیتی از دیگر  سو، می تواند «فرصت»های مختلفی را به بار آورد و از این رو «نقطه قوت» یک جامعه به  شمار می آید. جوانی جمعیت به  نوبه خود فرصتهایی چون برنامه ریزی برای ریشه کنی بی سوادی، تأمین نیروی انسانی از راه آموزش های حرفه ای و تخصصی و بهره گیری از قدرت آفرینندگی، شادابی و ریسک پذیری جوانان را به دنبال دارد.

در این میان وزارت آموزش و پرورش تعداد دانش آموزان را بیش از ۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰  نفر اعلام کرده است و رقم دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هم به حدود ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر می رسد. حال اگر تنها تعطیلات سه ماهه تابستانی این عده را در نظر بگیریم، با عدد شگفت آور ۹۳ * ۱۹٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر روز تعطیل و اوقات فراغت رو به رو خواهیم شد که باید برای «گذران» و چگونگی گذران آن، اندیشید. چنانچه به این عدد تعطیلات فصلی کشاورزان و مرخصیهای سالانه کارمندان، کارگران، سربازان و دیگران را نیز بیفزاییم، آن گاه به آمار واقعی تری دست پیدا خواهیم کرد و بایستی در پی پاسخ به چنین پرسشی بود: «با این وقتهای فراغت چه باید کرد و چه می توان کرد؟»

برای رفع این معضل می توان به «توریسم» چشم دوخت. «گردشگری» از آسان ترین راه ها و ساده ترین مقصدهایی است که در این زمینه می توان پیشنهاد داد. از نگاهی دیگر جوانی جمعیت یک فرصت پر برکت و متقابل برای صنعت جهانگردی و آموزش و پرورش به بارمی آورد، زیرا سودآوری و بهره دهی توریسم، تنها در بعد «گذران اوقات فراغت»، خلاصه نمی شود؛ «جهانگردی ویژه جوانان» به زمینههای آموزشی و پرورشی دانش آموزان  و دانشجویان، دیدی گسترده دارد، در کشورهای پیشرفته، صنعت جهانگردی با راهیابی به مدرسه و دانشگاه، جلوه ای دیگر به تربیت و شیوههای علم آموزی داده است. برگزاری تورهای کوتاه مدت آموزشی در موزهها، یادمانهای تاریخی وآسمان نماها و آغوش گسترده طبیعت، امکان یادگیری و ارتباط بیشتری با درس هایی چون تاریخ، جغرافیا، فیزیک، نجوم، زیست شناسی و… را پدید آورده است. جدای از این، دست اندرکاران فعالیتهای پرورشی و کارهای فوق برنامه نیز، هدفهای تربیتی خود را در قالب «تور» و «سفر» بهتر پی می گیرند.

نکته با اهمیت دیگر این است که در هزاره سوم، نه آموزش و نه جهانگردی به گروه سنی محدود نمی شوند، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو/ unesco)، بر آموزش برای زندگی و آموزش همیشگی (مداوم) و همگانی، همراه با زندگی تأکید می ورزد.

شمار پی در پی و رو به افزایش گردشگران سالمند و بازنشسته درکشورهای پیشرفته صنعتی و به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی حیرت آور است. در ایران نیز رقم سفرهای نوروزی و تابستانی خانوارهای ایرانی، در دهه اخیر چند برابر شده و هم چنان رو به افزایش است و چنانچه مسئله سفر، چه در بعد درون مرزی (ایرانگردی) و برون مرزی (جهانگردی) سامان دهی شود، فرصتهای استثنایی را درحوزههای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به  بار خواهد آورد.

با وجود این که «صنعت جهانگردی» در کشور ما دوران نوپایی خود را می گذراند، توجه جوانان و استقبال روزافزون آنان از دورههای آموزشی «مدیریت جهانگردی» و «فن راهنمایی تور»، آینده ای بهتر را برای پیشرفت این صنعت نوید می دهد، اما هنوز کتاب های آموزشی و مآخذ درسی و کاربردی به زبان فارسی در این زمینه کافی نیست. به ویژه درباره تورگردانی و عملیات اجرایی تور، منبع قابل توجهی به چشم نمی خورد.

بدین سبب در نوشتار پیش رو، هر چند به اختصار، به صنعت توریسم و آمارهای جهانگردی جهانی و پیشینه گردشگری پرداخته شده است، ولی کوشش بر این بوده تا بار اصلی بر بخش عملیاتی آن قرار گیرد و بر چگونگی برگزاری حرفه ای یک تور تخصصی، تأکید بیش تری شود.

برای بهره گیری بیش تر ازتجربههای جهانی این صنعت، مثالهایی ازکشورهای دیگر آورده شده، اما برای بومی کردن این مثالها، دست آخر، نمونه های کاربرگهای یک تور فرضی ایرانی نیز ارائه شده که امید است مورد استفاده مدیران، تورگردانان، پژوهندگان این صنعت و دانشجویان این رشته قرار گیرد.

نکته دیگردرمورد واژه های گردشگر وگردشگری است، همان گونه که در متن آمده است، برخی از صاحب نظران، این واژه ها را جایگزینی مناسب برای دو کلمه «توریست» و «توریسم» نمی دانند و دو اصطلاح «جهانگرد» و «جهانگردی» و کلمه های «سیاح» و «سیاحت» را با توجه به پیشینه ادبی و تاریخی آنها در زبان فارسی، گزینههای مناسب تری به شمار می آورند، در هر حال از آن جا که این دو واژه، کاربردی رسمی و دولتی یافته اند، به ناچار به هنگام نگارش مطالب کتاب از آنها نیز در کنار دیگر واژه ها بهره گرفته شده است.

کتاب استراتژی و عملیات در مدیریت تور از مجموعه “فرهنگ و مدیریت”  دفتر پژوهشهای فرهنگی، در دو بخش و دوازده فصل به مباحث زیر می پردازد:

بخش اول: مفاهیم، پیشینه و روند جهانگردی

فصل ۱: شناخت مفاهیم

فصل ۲: پیشینه جهانگردی

فصل ۳: روندهای جهانگردی در ایران و جهان

بخش دوم: مدیریت راهبردی از تدوین تا اجرا

فصل ۴: مفهوم استراتژی و عملیات در جهانگردی

فصل ۵: تور گردانان

فصل ۶: ارتباطات در تور پیوند عرضه کنندگان، تور گردانان، و مشتریان

فصل ۷: نقشه راه در صنعت گردشگری

فصل ۸: گسترش کار و شیوه مذاکره با عرضه کنندگان

فصل ۹: کارهای پیش از سفر

فصل ۱۰: عملیت تور

فصل ۱۱: پایانی موفقیت آمیز برای یک تور

فصل ۱۲: روش های تجزیه و تحلیل در برگزاری تور

معرفی کتاب (استراتژی و عملیات در مدیریت تور)

درباره ی زهرا مرادی

ما دو دوست و دو جوان هستیم و هر دو عشق به ایران و گردشگری ایران داریم طوری که این عشقمان ما را به این فکر انداخت که این وبسایت را باهم راه بیندازیم.نمیدانیم تا چه حد رضایت بازدید کنندگان عزیز را فراهم کنیم ولی ما عاشقانه این کار را ادامه خواهیم داد.دوستانی هستیم که بسیار دوستانه و عاشقانه از راه دور باهم در تعامل هستیم و این وبسایت را باهم مدیریت میکنیم.هدف ما و کار ما تنها به وب ختم نمی شود و در کنار وب کارهای دیگری در زمینه گردشگری و غیر گردشگری(مثل:گردشگری و برنامه ریزی شهری و…)را انجام می دهیم که تا حالا با کمک خدا موفق بوده ایم و امیدواریم در این وبسایت هم بتوانیم موفق عمل کنیم.

مطلب پیشنهادی

معرفی نقشه (نقشۀ تاریخ،چهارهزار سال تاریخ ایران و جهان در یک نگاه)

معرفی اختصاصی از سایت گردشگری ایران (www.gardeshgariiran.ir)       نقشۀ تاریخ اثر جان اسپارکس …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس