اصطلاحات تخصصی گردشگری (بخش دوم)

اصطلاحات تخصصی گردشگری (بخش دوم)

 

Hard currency :
مورد قبول بین الملل – در دسترس – درتمام کشورها قابل تبدیل است


Carring capacity :

ظرفیت گردشگری یک منطقه


Sunstainable tourism :

توازن بین چیزهایی که بدست می آوریم و از دست می دهیم


Intangibility :

نامحسوس و ناملموس


Insepratibility :

خدمات غیر قابل ذخیره


Domestic tourism :

گردشگری داخلی


Inbond tourism :

گردشگری خارجیها


Outbond tourism :

افرادی که از کشور خود به کشور دیگر سفر می کنند


Visitor :

همه مسافرانی که فعالیت گردشگری می کنند


Overnight visitor :

حداقل یک شب را در محل بازدید بگذارند


Same day visitor :

دیدار کننده یک روز


Cruise ship :

کشتی تفریحی که مسافرت با آن بیش از ۶ روز طول نکشد


Inter model :

استفاده از چند وسیله حمل و نقل برای جابجایی مسافر


Tour operator :

برنامه سفر را می نویسد


Travel agent :

مجری برنامه هاست


UNWTO : United Nation Tourism Organization

توسعه صنعت گردشگری با توجه به صلح و تفاهم و دوستی بین المللی و توسعه اقتصادی و تجارت بین الملل


OECD : Organization For Economic & Corporation Development

با کشورهای آمریکایی و اروپائی تشکیل شد و روز به روز بر تعداد اعضاء آن افزوده شد کمکهای مالی برای توسعه اقتصادی در صنعت گردشگری است . از نظر استخدام و آموزش پولی و مالی به اعضاء خود مشاورت هایی را می دهد و نهایتاً توسعه اقتصادی در صنعت گردشگری است و یک سازمان خصوصی است .


ICAO : International Civil Aviation Organization

نهاد تخصصی سازمان ملل است استانداردهای پرواز بین المللی را تعیین می کند و فرصتها را در جامعه جهانی طوری تنظیم می کند که عدالت پروازی رعایت شود استانداردهای پروازی و خطوط پروازی را تعیین میکند.


IATA :International Air Transportation Association

بیشتر روی نرخ بلیط ها کار می کند ، خصوصی است یک سازمان خدمانی است روی خدمات به مهمان در پروازها کمک می کند موسسین آن کشورهای آمریکایی و اروپایی بوده اند .


WTTC : World Travel & Tourism Cuncil

شرکتهای هتل های بزرگ ( شرایتون ، هیلتون ، …. ) و دفاتر خدماتی بزرگ ( توماس کخ ) و شرکت های بزرگ سفری ( لوفت هانزا ، ایر فرانس ، و …. ) و شرکتهای صنعت حمل و نقل هماهنگی بین اعضاء و اجزا تشکیل دهنده صنعت گردشگری هستند . از بعد شناساندن و در واقع توجه به اینکه هر گونه موانعی که سر راه رشد صنعت گردشگری است در شورا مطرح شده و در این سازمان سعی در برطرف شدن موانع می شود .


IBRD : International Bank For Reconstruction & Development

یک نهاد زیر نظر سازمان ملل است از مهمترین سازمانهاست چون تنها مرجعی است که می تواند در زمینه گردشگری به کشورها وام می دهد .


PATA : Pasific Asia Travel Association

اتحادیه هواپیمایی بین المللی حوزه اقیانوسیه و کشورهای منطقه ای ، هدف آن رشد و توسعه صنعت گردشگری در این منطقه است.


Itenery :

برنامه سفر


Independent :

تور مستقل


Public tour :

افراد بصورت تک تک مراجعه می کنند ، از طریق رادیو تلویزیون ، بروشور ، کاتالوگ ، روزنامه ، مجله های فرهنگی ، تبلیغات می کنند یا نامه به مسافرین قبلی ، افراد تور همدیگر را نمی شناسند .


Performed tour :

افراد گروه همدیگر را می شناسند معمولاً از طریق وزارتخانه ها ادارات و … در خواست می شوند . از بین افراد یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب می شود و آن یک نفر امورات مربوط به آژانس ، تعیین مقاصد مسافرت و هتل ها را مشخص می کند . در حقیقت ریز به ریز برنامه های سفر را مشخص می کند .

 

Customize


چون افراد از قبل معین است تخفیفاتی قائل می شوند .


Customized tour :

سفارشی شده 
زمان بر معمولاً در این گونه تورها آژانس سود چندانی نمی برد و هزینه سر به سر است وبه دلیل اینکه اعتبار آژانس را افزایش می دهد . از ریسک پذیری کمتری برخوردار است .


Shedulded :

تمام خصوصیات Customize را دارد . group leader هم دارد . group leader از Itenery که قبلاً وجود داشته انتخاب می کند .


بدون دغدغه :

Hassel freee

نظرات ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *