گردشگری ایران

بادگیر شهرستان فیروزه / روستای همت آباد زمانی

نمایی از تنها بادگیر شهرستان فیروزه در روستای همت آباد زمانی

 

 

بادگیر شهرستان فیروزه روستای همت آباد زمانی

 

بادگیر برج‌هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویه متبوع به شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقهٔ همکف یا  زیر زمین فرستاده می‌شود. بادگیر از عناصر و سمبل‌های  معماری هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می‌شوند.

در کشورمان بیشتر در شهر های بیایانی و حاشیه بیایان مانند یزد و کاشان و نایین ، طبس ، گناباد ، کرمان ، زابل ، زاهدان ، سیرجان و شهرهای بندری مانند بندر لنگه ، بند عباس و جزیره قشم انواع بادگیر و با شکل و شمایل مختلف دیده می شود.

در شهر نیشابور نیز چند بادگیر در منازل قدیمی ساخته شده که امروز به جای مانده است.

تنها بادگیر شهرستان فیروزه در روستای همت آباد زمانی و در منزل و عمارت قدیمی ارباب سابق روستا بادگیری در دوره پهلوی اول ساخته شده که هنوز پا برجاست که ارتفاع آن از سطح زمین حدود 7 متر است و امید است با پیگیری مسولان محلی و اهالی روستا مرمت این بنای قدیمی و تنها بادگیر در حوزه شهرستان فیروزه حفظ شود.

روستای همت آباد زمانی در جنوب بخش مرکزی شهرستان فیروزه و در نزدیکی کالشور و در داخل دشت نیشابور و فیروزه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا   متر می باشد و به شرایط آب و هوایی بیابانی نزدیک است.

منبع: www.bmfiruzeh.blogfa.com

بادگیر شهرستان فیروزه / روستای همت آباد زمانی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *