گردشگری ایران

کلیسای سورپ سرگیس،خوی

%da%a9%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d9%88%d8%b1%d9%be-%d8%b3%d8%b1%da%af%db%8c%d8%b3%d8%8c-%d8%ae%d9%88%db%8c

کلیسای خوی (سورپ سوکیس) در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۸۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

كليساي سورپ سرگيس در قسمت شمال غربي شهرستان خوي و در محله قديمي امامزاده واقع شده است. با توجه به تحقيقاتي كه به عمل آمده زمان ساختمان كليسا را مي‌توان به دوره‌هاي متفاوت يعني قرون چهارم و نهم ميلادي نسبت مي‌دهند كه در تاريخ زندگاني سرگيس مقدس نيز 378 ميلادي قيد گرديده است .

شكل خارجي كليسا مكعب مستطيل و پلان آن بصورت مستطيل بطول و عرض 32 در 18 و ارتفاع 6 متر مي باشد . در داخل كليسا شش عدد ستون سنگي با پلانهاي صليبي وجود دارد.در انتهاي ضلع شرقي محراب كليسا كه دو اتاق كوچك در طرفين آن قرار دارد واقع شده است . پلان كليسا تحت تاثير پلانهاي معابد  ايراني بوده و داراي دو ورودي از سمت جنوب و غرب مي باشد. چهار زوج روزنه كوچك در ضلع جنوب و شمال ، سه روزنه در شرق و يك روزنه در ضلع غربي كليسا تعبيه شده است. تقريباً دو پنجم ديوارهاي بنا سنگ چين و بخش فوقاني آن آجرچيني مي‌باشد. سنگها از نوع سنگ آهك تيره رنگ بوده كه به صورت مكعب مستطيل تراشيده شده‌اند و به صورت رگه چيني با دقت روي هم قرار داده شده‌اند. طبق اسناد تاريخي كليسا در دوره صفويه تعمير كلي شده است . محراب كليسا كه اخيراً  بازسازي گرديده داراي طاق و قوسهاي سنگي و نقاشي‌هاي  رنگ روغن بر روي گچ مي باشد .

كليساي مخروبه قديمي، بقاياي كليسا كندي، كليساي محله كهنه و كليساي ديزه ( ارمني ) از ديگر كليساهاي تاريخي شهرستان خوي مي‌باشد كه در بين آنها  قديمي‌ترين كليسا ( كليسا كندي ) مربوط به دوران پيش از تاريخ است كه البته تنها آثاري از وجود چنين كليسايي بچشم مي‌خورد و اكثر قسمتهاي بنا در اثر گذشت زمان و عوامل طبيعي ريزش كرده است .

%da%a9%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d9%88%d8%b1%d9%be-%d8%b3%d8%b1%da%af%db%8c%d8%b3%d8%8c-%d8%ae%d9%88%db%8c-1

منبع: www.irandeserts.com

کلیسای سورپ سرگیس،خوی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *