گردشگری ایران

بقعه پيرمراد (يا بقعه پير مراد آباد)

 بقعه پيرمراد (يا بقعه پير مراد آباد)

پیر مراد 2

در فاصله حدود 14 کیلومتری شمال شرق اراک و در حاشیه سمت راست جاده اراک به فرمهین، برج و گنبد آجری بسیار زیبایی وجود دارد که به بقعه پیر مراد معروف می‌باشد که از حيث تاريخى حائز اهميت است. طرح بيرونى بنا به شكل كثير‌الاضلاع منتظم است كه بر هر ضلع آن طاق‌نمايى و بر فراز آنها گنبدى از نوع دوپوش وجود دارد. زمينه طاق نماها با خط بنايى به شيوه گره‌چينى با آجر تزيين شده است. ساختمان اصلى بقعه مربوط به قرن هفتم و هشتم مى‏باشد. این بنا که در دوره سلجوقیان ساخته شده از یک پایه 12 ضلعی به ارتفاع حدود 14 متر و گنبدی آجری به ارتفاع حدود 5 متر که بر روی آن قرار گرفته، تشکیل شده است. از داخل بنا راه پله‌ای به پشت‌بام وجود دارد که برای موارد خاص استفاده شده است. تمامی این بنا از آجر چهار‌گوش، گچ و ساروج ساخته شده است.

پیر مراد 5

در مرکز بقعه و در زیر گنبد دوپوش، دو عدد سنگ قبر کوچک و بزرگ با اشکال ویژه و خط کوفی بر روی مقبره مربع شکل نصب گردیده است. ارتفاع مقربه از کف بقعه حدود یک متر می‌باشد. این بقعه در تاریخ 1356/11/1 به شماره 1568 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پیر مراد 78

نقل کرده‌اند شاپور ساسانی برای نبرد با دشمن از این منطقه می‌گذشته است که با پیرمردی برخورد می‌کند، شاپور از پیرمرد سؤال می‌کند که آیا در این نبردی که می‌رویم پیروز می‌شویم یا خیر؟ پیرمرد جواب می‌دهد که تو در این جنگ پیروز می‌شوی. اتفاقاً چنان هم شد و شاپور پیروز شد و بعد از برگشت نزد پیرمرد رفت ولی او مرده بود. لذا دستور داد تا بقعه‌ای مرتفع به یاد و گرامیداشت پیرمراد در این مکان بسازند. این بنا از بین رفته لیكن در دوره سلجوقی مجددا بقعه‌ای بنا كرده‌اند.

پیرمراد9

در کنار بقعه پیرمراد یک تپه تاریخی هم وجود دارد که هنوز کاوشی در آن صورت نگرفته است.

پیرمراد1

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “بقعه پيرمراد (يا بقعه پير مراد آباد)”

  1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ

    زیبا هستش و البته مورد دستبرد دزدان میراث فرهنگی، یه مقدار سخت میشه پیداش کرد

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      بله بسیار زیباست و امیدواریم که در جاذبه های دیگر شاهد این حرکت تاسف برانگیز نباشیم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *