گردشگری ایران

خانه رزمجو ، روستای قهی

خانه رزمجو مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان اصفهان، بخش کوهپایه، روستای قهی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۳۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مشخصات بنا:

خانه رزمجو متشکل از بیرونی و اندرونی و در یک اشکوب بناشده است. بخش بیرونی خانه با حیاط مربع شکل دارای فضاهایی در جبهه شمال و شرق می‌ باشد. بناهای جبهه شمالی تالاری است با شاه‌ نشین و دو تاق سه‌ دری که به تالار اشراف دارند. تالار با نقاشی‌ های شیر و شکر در اطراف طاقچه‌ ها و طاقچه بلند ها و سقف مسطح تالار تزیین‌ شده. بخاری دیوار گچ‌ بری شده‌ای در منتهی‌ الیه ضلع شمالی شاه‌ نشین مزید بر این زیبایی است.
نمای این جبهه بنا با تاج هلالی شکل و ستون‌ های گچ‌ بری شده بر جلوی ایوان مزید به نقاشی‌ های شیر و شکر، این جبهه را به‌عنوان مهم‌ ترین جبهه بنا معرفی می‌ کند. راهرویی در گوشه شمال غربی حیاط بیرونی ارتباط ما با بخش اندر رونی را میسر می‌کند. فضاهای این بخش در چهار جبهه شکل‌ گرفته‌ اند، در هر جبهه تالاری با دو اتاق گوشوار در طرفین آن جای دارند. تالارها در جبهه غربی و شمالی چلیپا شکل‌ اند. تالار شمالی که اصلی‌ ترین فضای بخش اندرونی است با نقاشی‌ های شیر و شکر تزیین یافته و توسط سه در به حیاط مستطیل شکل خانه مشرف می‌ شود.
ارتباط با خانه از طریق سه ورودی در سه جبهه جنوب، شمال شرق و شمال غرب امکان‌ پذیر می‌ شود که هر سه ورودی دارای هشتی با کاربندی و جلوخانی زیبا و متنوع و باربندی مستقل است. ورودی جنوبی بین دو بخش اندرونی و بیرونی توسط راهروی به حیاط اندرونی راه دارد.
مطبخ و تنوره خانه در منتهی‌ الیه ضلع جنوبی اندرونی جای گرفته و راهی به هشتی جنوبی دارد. خلوت دیگری در گوشه جنوب شرقی با فضاهایی شکل‌ گرفته اطراف آن دارای کاربری طویله و انبار است. دسترسی به پشت‌ بام از طریق پلکانی که در این قسمت است میسر می‌ شود.

 

منبع: www.fa.wikipedia.org و www.varzanehsaba.ir

خانه رزمجو ، روستای قهی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *