گردشگری ایران

خانه محمد اقا ابویی مهریزی

خانه محمد اقا ابویی مهریزی

ابویی57

خانه محمد اقا ابویی مهریزی این بنااز نظر موقعیت طبیعی دردشت یزد – اردکان ودر اقلیمی گرم وخشک ودر منطقه ای بدون خطر زلزله خیزی قرار گرفته است.

موقعیت فعلی بنا در شهرستان مهریز ،مهر پادین ،کوچه مخابرات ،کوچه بازار نو وبه شماره ثبت 16569واقع شده است باتوجه به سبک معماری ونحوه ساخت بنا ودر مقایسه باسایر بناهای هم دوره ،این بنا متعلق به دوره قاجار می باشد.

ابویی46

ساکنین قدمت بنا را 250سال می دانند ارتفاع بناا در حدود 4متر وارتفاع تالار 5/5متر ومساحت تقریبی آن 850متر مربع است .کفسازی ها آجر فرش ودارای بادگیر در بالای تالار ودر زیر تالارو راهرو های آن زیرزمین دیده می شود از سمت جنوبی وارد هشتی وسپس راهرو می شویم .

ابویی4

در اطراف راهرو ،انباری وکاهدان ودر انتها به حیاط می رسد . در جبهه جنوبی ،تالارودو راهرو ودر زیر آن زیر زمین ودر جبهه شرقی ،سه اتاق با چهار راهروودر جبهه شمالی ،یک سه دری با انباری وراهرو مشاهده می شود در حال حاضر مسکونی می باشد نمای تقسیمات هندسی ومثلث بندی سر در ها ودو قوسی بودن سقف تالار وراهرو وگچ بری وگنگره ای بودن سر درها از عوامل تزیینی این بنا است مالکیت این بنا متعلق به محمد آقا ابویی ونیمی از آن وقف می باشد.

ابویی


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *