گردشگری ایران

خرابه های قلعه فریدون (فرستاده شده از:حیدر آقاگلی)

این مطالب و تصاویر درباره ی خرابه های قلعه فریدون  فرستاده ی آقای حیدر آقاگلی است.

 

آدرس وبلاگ ایشان:www.ghardeshgari-bandpey.blogfa.com

قلعه فریدون واقع در بندپی شرقی استان مازندران

کیلومتر 60 از مرکز شهرستان بابل

کیلومتر 30 از مرکز بخش بندپی شرقی ( شهر گلوگاه )

راحت ترین راه دسترسی به وسیله اتومبیل از مسیر جاده گلوگاه به فیروزجاه و سپس ادامه ی مسیر و گذر از پل فلزی رودخانه ی سرجرو { سریج رود } ( معروف به اب رو آر ) حدود 300 متر بعد از پل به سه راهی میرسم که تابلوی امامزاده محمد و روستای لمسوکلا راهنمای شما خواهد بود . بعد از حدود 5 کیلومتر و بعد از عبور از روستای سجری کلا که امامزاده هم در این روستا مدفون است  به روستای لمسوکلا می رسید . اگر با وسیله نقلیه شخصی آمدید در این روستا اتومبیلتان را پارک کنید . می توانید از همین روستا یا چند صد متر جلوتر از مقابل مزرعه پرورش ماهی قلعه چشمه مسیر صعود به سمت قلعه فریدون را در پیش بگیرید . این مسیر نزدیکترین مسیر برای دسترسی به قلعه فریدون است حدود یک ساعت پیاده روی البته در شیب نسبتا تند شما را به خرابه های قلعه خواهد رساند . در صورت ناآشنایی با مسیر صعود ، حتما  راهنما داشته باشید .

و اما معرفی مختصر قلعه :  محلی ها به این قلعه ، شاه نشین هم می گویند .

قلعه در ارتفاع تقریبی 1000 متر از سطح دریا واقع شده است با توجه به آثار باقیمانده از قلعه ، جهت طول قلعه در جهت جنوب غربی به شمال شرقی است و حدود 200 متر طول دارد و  عرض آن به طور میانگین حدود 50 متر است . دامنه ی جنوب شرقی آن با شیب بسیار تند به دره ی خجر رو ( خجیر رود ) ختم می شود که آب بسیار گوارایی دارد  ، دامنه جنوب غربی با شیب بسیار تند و بسیار خطر ناک به دره ی کم آبی منتهی می شود . ضلع جنوب غربی با شیب ملایم امتداد دارد و در ضلع شمال شرق با شیب نسبتا تندی به انتهای روستای لمسوکلا ختم می شود .

انواع درختان منحصر به فرد شمال ایران را می شود در این محوطه مشاهده کرد مثل ملج ، ممرز ، مرس ( راش ) ، انجیلی ، نمدار ، سور ( سرخدار ) ، هلیکا و … که البته بسیاری از این درختان ارزشمند به دلیل دخالت انسان در طبیعت در حال نابودی هستند .

در محوطه ی حدود 1000 متری قلعه درختان بسیار تنومندی رشد کردند که شاهدی بر این مدعاست که چند صد سال از متروکه شدن این قلعه می گذرد شاید 300 سال و یا بیشتر نیاز به تحقیق بیشتر دارد . اما شاید همین درختان ارزشمند خود باعث نابودی بخش بزرگی از تاریخ بندپی شدند و به علت رشد و گسترش ریشه ها باعث از بین رفتن دیواره های قلعه در قسمت های زیادی شدند . ضمن اینکه مشاهده ی نزدیک خرابه های قلعه ، هر بیننده ای را به این نتیجه می رساند که این درختان نبودند که قلعه را از بین بردند بلکه انسان ها بودند که به جای باستان شناسان و فرهنگ شناسان و … با بیل و کلنگ به جان قلعه افتادند و حفاری کردند و در پی دفینه همه چیز را در قلعه به نابودی کشاندند و همچنان هم مشغولند . شاید در عصر کم توجهی ، بهتر است بگوییم بی توجهی مسؤلان مرتبط با این حوزه این امر پیامد عجیبی نباشد .

با توجه به نوع سنگ های به کار گرفته شده در ساختمان قلعه به نظر می رسد از دره های اطراف مصالح را منتقل کردند و با استادی تمام دیواره های قلعه را بنا کردند .

در حال حاضر قسمت زیادی از دیواره قلعه بین درخت ها و درختچه ها پنهان است و بخشی هم توسط دزدان فرهنگی ( بنه کن ) تخریب شد. با وجود این با دقت بیشتر می توان هنر معماری آن دوران را به خوبی مشاهده کرد که چگونه در بالاترین نقطه ی قلعه دو آب انبار بزرگ درست کرده بودند ( البته برخی ها تصور می کنند حمام است ) در بعضی جاها به خوبی محل عبور و انتقال آب پیداست . در بعضی قسمت ها دیواره های بسیار زیبایی مشاهده کردیم و به قول یکی از دوستان ، معمار امروز نمی تواند به این شکل با سنگ دیواره ای به این زیبایی بسازد .

طبیعتا کاربرد این قلعه ، کاربردی نظامی و دیده بانی بود و البته با توجه به قرائن و شواهد و خرابه های آثار ، به این نتیجه می رسیم که می بایست محل زیست ( مخصوصا در مواقع خطر ) برای بزرگان و شاه محلی بوده باشد  . شاید به همین خاطر هست که به قلعه شاه نشین هم معروف است .

قابل توجه تمام گردشگران و بازدید کنندگان قلعه و اطراف آن :

– مواظب پرتگاه ها باشید مخصوصا در فصول بهار و تابستان که انبوه درختان ممکن است شما را از مسیر اصلی خارج کند . البته با کمک راهنمایان محلی ، گردشی ایمن خواهید داشت .

– از هر گونه حفاری پرهیز کنید شاید قسمتی از تاریخ ناشناخته ی بندپی و مناطق اطراف در این قلعه نهفته باشد که بتوان با کاوش علمی و دقیق ، خدمتی به این منطقه انجام داد .

– به خاطر گذر زمان و دلایل طبیعی مختلف ، قسمت های زیادی از دیواره های قلعه خراب شدند و سنگ ها در اطراف دیواره ها افتادند . ضمن مراقبت از باقیمانده ی قلعه ، از پرت کردن یا قل دادن سنگ ها در شیب های اطراف بپرهیزید . همین سنگ ها برای بازسازی دیواره های قلعه کافیست .

– متأسفانه حفاری های زیادی شده است و برخی از این حفاری ها گودال های بزرگی ایجاد کرده است که یکی از این ها مربوط به چند روز پیش و به عمق 4 متر است بنابراین با احتیاط بیشتری در محوطه ی قلعه قدم بردارید .

– به درختان بسیار زیبای منطقه آسیبی وارد نکنید .

سفر خوب ، ایمن و پرخاطره ای برای بازدیدکنندگان از قلعه فریدون ( شاه نشین ) بندپی آرزومندیم .

امیدواریم با توجه مسؤلان و اهتمام بیشتر آنان برای حفظ و بازسازی این اثر ارزشمند رو به تباهی قدمی برداشته شود .

در تاریخ 1393/1/4 بازدیدی از قلعه داشتیم این گزارش به این بهانه تهیه شده است .

 

 

شاید روزی این قلعه بازسازی شود و این مهم با همت مسؤلان میراث فرهنگی و مردم منطقه امری ممکن است .

خرابه های قلعه فریدون

خرابه های قلعه فریدون1

خرابه های قلعه فریدون2

خرابه های قلعه فریدون3

خرابه های قلعه فریدون4

خرابه های قلعه فریدون5

خرابه های قلعه فریدون6

خرابه های قلعه فریدون7

خرابه های قلعه فریدون8 خرابه های قلعه فریدون9

خرابه های قلعه فریدون10

خرابه های قلعه فریدون11

خرابه های قلعه فریدون12

خرابه های قلعه فریدون13

خرابه های قلعه فریدون14

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “خرابه های قلعه فریدون (فرستاده شده از:حیدر آقاگلی)”

  1. حمید نیم‌رخ
    حمید

    سلام دوستان کار بسیار ارزشمندی انجام داداید متشکریم

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از حضور گرمتون
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *