گردشگری ایران

دخمه روستای ترک آباد یزد

این تصویر در سال 1364 توسط علی سپهری اردکانی گرفته شده .

 

روستای ترک آباد یکی از روستاهای توابع یزد است که در مسیر جاده اردکان – نائین قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۲۰ متر می باشد و طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت روستا در حدود ۳۵۰۰ نفر اعلام گردیده.این روستا در سال ۷۴۷ هجری قمری به امر دختران امیر مبارزالدین محمد، خان زاده خاتون و مختومزاده خاتون احداث گردیده است.

زمانی که اکثریت مردم منطقه یزد دین زرتشتی داشتند . هفت خواهر نیکوکار زرتشتی هفت دخمه در نواحی مختلف یزد ساختند که امروزه محل  این دخمه ها به صورت پشته ای از  سنگ و خاک نمودار است . یکی از این دخمه ها به دخمه ترک آباد معروف بوده که هم اکنون در کشتخوان دیلم  _در سه کیلومتری ترک آباد_ واقع است.

اصلا دخمه چیست ؟ در پاسخ باید گفت : دخمه یا برج خاموشان مکانیست که زرتشتیان، مردار آدمیان را که بنا بر عقاید آنها نجس و پاریار است در آن می‌گذاردند تا گوشت مردار توسط  درندگان و پرندگان خورده شود آنگاه باقی‌ماندهٔ استخوان‌ها را درون چاه میانهٔ دخمه انبار می‌کردند. بنا بر عقاید زرتشتیان دفن مردار موجب آلودگی عنصر مقدس خاک می‌گردید دخمه‌ها خواه ساخته شده بدست انسان خواه برآمده از عوارض طبیعی بگونه‌ای آرایش می‌یافتند تا دسترسی گوشتخواران به مردار ساده شود؛ بدین منظور بیشتر آنها فاقد سقف یا میان فضا و در خارج سکونتگاه شهری و روستایی و معمولاً بر فراز بلندی‌ها ساخته می‌شده‌اند.

 

منبع: www.torkabad2.mihanblog.com

دخمه روستای ترک آباد یزد

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *