گردشگری ایران

زیتون پرورده ایرانی

زیتون پرورده ایرانی

 

 

در شهرهای شمالی کشور، خوردن سیرترشی و زیتون پرورده با غذا از عادت های غذایی است که در بیشتر مسافران به این نواحی دیده می شود…

حتی در مسیر جاده شمال، مغازه های مختلفی، انواع زیتون پرورده را به صورت باز به فروش می رسانند و با تعارف ظرفی کوچک از آنها، هر فردی را به خرید ترغیب می کنند در حالی که به راحتی می توان این پیش غذا را با مواد اولیه مرغوب در خانه تهیه کرد. می پرسید چطور؟ پاسخ به این پرسش، موضوع این هفته صفحه «دستور آشپزی» است. پس با ما همراه شوید.

مقدار کالری

موادغذایی یادشده در مجموع ۱۳۷۵ کیلوکالری انرژی دارند. در صورتی که این مقدار زیتون پرورده به ۳۰ قاشق غذاخوری برسد، هریک قاشق آن ۴۵ کیلوکالری انرژی خواهد داشت و این مقدار معادل یک واحد چربی است پس می توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آن را در کنار غذای اصلی تان میل کنید. البته درصورتی که میزان گردوی مصرفی در آن افزایش پیدا کند، به ازای هر ۲ گردو، مقدار انرژی کل، ۴۵ کیلوکالری دیگر نیز اضافه خواهد شد.

همراه این پیش غذا

در صورت تمایل، می توانید کمی روغن زیتون به این مخلوط اضافه و آن را با دانه های تازه انار مخلوط کنید. این کار هم شکل ظاهری زیتون پرورده را زیباتر می کند و هم ارزش تغذیه ای آن را بالاتر خواهد برد. حتی بنا بر ذائقه تان می توانید روی زیتون پرورده آماده شده، گلپر بپاشید تا طعمی متفاوت پیدا کند.

طـرز تـهـیـه

ابتدا کاسه ای بزرگ را بردارید و در آن زیتون ها را با رب انار مخلوط کنید. گردوها را هم که از قبل آسیاب کرده اید به این مخلوط بیفزایید. ۲ حبه سیر را نیز به خوبی ساطوری و به آنها اضافه کنید. این مخلوط را ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم و مزه مواد در یکدیگر آمیخته شود. به این ترتیب زیتون پرورده شما آماده خوردن خواهد بود و می توانید مقداری از آن را با غذا سرو کنید.

پیشنهاد سرآشپز سامان گلریز مدرس آشپزی

۸ راز زیتون پرورده

زیتون پرورده از پیش غذاهایی است که ایرانی ها می توانند با نسبت دادن دستور تهیه آن به خود، ببالند. با اینکه تمام نواحی شمالی کشور در تهیه زیتون پرورده مهارت کافی دارند اما گیلانی ها خبره تر هستند. مهم ترین نکته درباره تهیه زیتون پرورده، نوع زیتونی است که در آن استفاده می شود یعنی زیتون ها باید ایرانی باشند نه وارداتی و خارجی. بهترین نوع زیتون های مصرفی، آنهایی هستند که در نواحی سفیدرود و رودبار پرورش پیدا می کنند اما نکته های کلیدی دیگری نیز برای تهیه این پیش غذا وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:

۱. زیتونی که استفاده می کنید باید سبز، بدون هسته و ریز باشد. هر چه زیتون ها ریز تر باشند، خوشمزه ترند و طعم زیتون پرورده بهتر خواهد شد. بنابراین هرگز زیتون هسته دار و درشت را برای تهیه این پیش غذا استفاده نکنید.

۲. زیتون های مصرفی باید تازه باشند. برای امتحان تازه بودن آنها نیز لازم است یکی از آنها را میل کنید. زیتون زیر دندان نه باید خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

۳. گردویی که استفاده می کنید باید مرغوب و تازه باشد زیرا افزودن گردوی کهنه به زیتون پرورده باعث می شود این پیش غذا به سرعت طعم تلخی پیدا کند.

۴. قبل از اینکه زیتون را به مخلوط تان اضافه کنید، آن را با آب نشویید زیرا باعث کپک زدن زیتون پرورده خواهد شد.

۵. رب اناری که در تهیه زیتون پرورده استفاده می کنید، باید ترش و شیرین باشد. هرگز رب انار کاملا شیرین یا بسیار ترش را برای طعم دار کردن این پیش غذا استفاده نکنید.

۶. در تهیه این پیش غذا هرگز از پیاز تازه یا پنیر استفاده نکنید. برخی افراد سبزی های معطر را نیز برای طعم دار کردن این پیش غذا به آن اضافه می کنند که چندان کار درستی نیست مگر سبزی های معطر بومی که در شمال کشور می رویند.

۷. برای نگهداری زیتون پرورده آن را در ظروف شیشه ای در دار قرار دهید و در یخچال بگذارید تا دوره ماندگاری آن طولانی شود.

۸. یادتان باشد که زیتون پرورده را با هر غذایی می توان خورد. البته غذاهایی مانند کشک بادمجان، قورمه سبزی، خورش بادمجان و در کل غذاهای جنوبی و تهیه شده در مناطق کویری با این پیش غذا پیشنهاد نمی شوند.

اگر فشارخون دارید

بهتر است سیر بیشتری به زیتون پرورده بیفزایید و از مصرف زیتون های کنسروی یا افزودن نمک اضافی به آن خودداری کنید زیرا باعث دریافت سدیم می شود و افزایش فشارخون را در پی خواهد داشت.

اگر یبوست دارید

۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از این پیش غذا را با غذا میل کنید. البته می توانید روغن زیتون نیز به آن بیفزایید تا به بهبود عملکرد سیستم گوارشی تان کمک کند. افزودن سبزی های بومی نیز به زیتون پرورده، میزان فیبر دریافتی را افزایش می دهد و بر درمان خشکی مزاجتان موثر است.

اگر چاق هستید

یادتان باشد که هر قاشق غذاخوری زیتون پرورده ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد بنابراین در مصرف این همراه غذا زیاده روی نکنید زیرا خوردن مستمر زیتون پرورده هم باعث دریافت کالری اضافی و هم افزایش اشتها می شود.

زیتون پرورده

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “زیتون پرورده ایرانی”

  1. زیتون نیم‌رخ
    زیتون

    عالی بود

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…

      ممنونم از لطف شما…

      موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *