گردشگری ایران

قلعه اردلان (اشتران)- همدان

قلعه اردلان (اشتران)- همدان

اشتران 56

قلعه اردلان (اشتران) مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان تویسرکان، روستای اشتران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خاندان اردلان تویسرکان از نسل خان احمدخان اردلان حاکم کردستانات هستند.

اشتران 2

 این قلعه مشرف به قلعه خان گرمز و در مسیر جاده قدیمی همدان تویسرکان ازقلعه های بجای مانده از دوران قاجاریه در شهرستان تویسركان محسوب می شود كه از نظر موقعیت جغرافیایی و وسعت یكی از قلعه های نادر در استان همدان به شمار می آید.

اشتران

این قلعه یك هكتار زیر بنا دارد كه شامل ساختمان حیاط بیرونی و از سمت جنوب ورودی هشتی با راهروی باریك است. ساختمان های بیرونی و اندرونی شامل دو طبقه مسكونی و یك طبقه زیرزمین است كه جزو طبقه اول محسوب می شود، در هر طبقه 13 اتاق تزئینی وجود دارد.

اشتران 790

 سر در ورودی قلعه دارای یك هشتی بسیار زیبا است كه بالای آن ساختمانی شامل چند اتاق به عنوان محل نگهبانی وجود دارد كه از طریق راهرو به داخل حصار طویله راه پیدا می كند. در حیاط اندرونی قناتی وجود دارد كه در حال حاضر خشك است اما نشان می دهد كه در گذشته آب شرب قلعه را تامین می كرده است.

اشتران 7989

 در چهار كنج این قلعه چهار برج مدور وجود دارد واساس بنا بدین شكل است كه در دیوارها از چینه و خشت استفاده شده و در نماها از آجركاری هایی كه بیشتر حالت تزئینی دارند. این اثر در تاریخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۰ با شماره ثبت ۱۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به عنوان یك موزه محلی و طبیعی قابل استفاده است

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *