گردشگری ایران

قلعه دهشیر – یزد

 قلعه دهشیر – یزد

این قلعه درقرن سیزدهم هجری به امر شاهزاده محمد ولی میرزا که در ۱۲۳۶به حکوکت یزد رسید و به سرکاری علی محمدخان زنگنه بنا شد.

دهشیر

 دارای سردر دوطبقه ای از آجراست وقسمتی از ان ویران گردیده و ارتفاع دیوارهای آن حدود ۶ متر می باشد که دارای ۹برج است که برای محافظت و نگهبانی از این برج ها استفاده می شده است و بالای این دیوار های این قلعه به صورت کنگره کنگره است و داخل آن جلوی ورودی قلعه یک آب انبار بزرگ وجود دارد که در زمان قدیم به عنوان آب سرد کن و و محل ذخیره آب آشامیدنی مردم مورد استفاده قرار می گرفته است و در اطراف این آب انبار و حاشیه های این قلعه اتاق های بسیار زیادی وجود دارد که در موقع هجوم بیگانگان به این روستا مردم به این قلعه پنا می بردند و در ان اتاق ها زندگی می کردند.

دهشیر 12

 و در دهه ۱۳۴۰ شمسی از این قلعه به عنوان پاسگاه ژاندارمری استفاده می شده و بعد از انقلاب مدتی در اختیار پایگاه بسیج و مدتی در اختیار اداره برق و هم اکنون به عنوان اثر تاریخی تحت نظر میراث فرهنگی در اختیار شورای اسلامی و دهیاری می باشد که برای بعضی مراسم ها استفاده می شود.



 


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “قلعه دهشیر – یزد”

  1. فرشاد نیم‌رخ
    فرشاد

    فقط خواستم بگم خداقوت ممنون از وقت و زمانی که برای بالا بردن اطلاعات تاریخی و لذت مردم گذاشتین. منکه واقعا لذت بردم از توضیحات مختصر مفید و بیان ساده ی شما. سلامت باشید

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام و عرض ادب…
      بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      بسیار ممنونم از لطف و محبت شما نسبت به سایت ما…
      موفق و سلامت باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *