گردشگری ایران

مسجد حاجی کفران

دهستان کفران در ۱۱۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و از توابع بخش بن رود در استان اصفهان است.مسجد حاجی کفران اثری مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اصفهان، بخش بن رود، دهستان رود دشت شرقی، در روستای کفران، واقع شده است. این اثر زیبا از خاک و آجر و سنگ در دو طبقه بالا و پایین بنا شده است. مسجد حاجی کفران در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۸۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.متاسفانه در گچبری ها و نقوش نام و نشانی دیده نمی شود. متاسفانه ساختمان این مسجد را موریانه ها خورده اند و متاسفانه مدتی است که در این مکان نمازی خوانده نمی شود.

مسجد حاجی کفران با مساحتی در حدود ۱۶۰ مترمربع و دارای ابعاد طول ۱۹ و عرض۱۱ و ارتفاع ۶ متر مشتمل بر دو شبستان کوچک و بزرگ است .

مسجد حاجی کفران توسط دو ورودی در شمال و شرق به معبر مجاور متصل می‌شود . ورودی شرقی دارای سردری رفیع است که تزیینات مقرنس سردر و نقوش طرفین زینت‌ بخش آن شده‌ اند. ورودی توسط راهرویی در راستای شمال جنوب به دو شبستان در این دو جبهه مرتبط می‌ شود.

شبستان شمالی مسجد حاجی کفران در دو اشکوب بنا شده است که بخش فوقانی دارای محراب جداگانه است. پلکان دسترسی به این فضا در راهروی ورودی مسجد تعبیه‌ شده است. محراب زیبای شبستان شمالی با تزیینات مقرنس درزمینهٔ نیم هشت کارشده است.

قطار بندی بخش دوال و تزیینات نقاشی با طرح قندیل از دیگر عوامل تزیینی این بنای تاریخی است. بدنه شمالی شرقی مسجد مشرف‌ به معبر است و با جرز و دهانه کار شده است.

 

منبع: www.varzanehsaba.ir و www.bojnourd.irib.ir

 

مسجد حاجی کفران

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *