گردشگری ایران

مقبره حسن بن کیخسرو ابرکوه

مقبره  حسن بن کیخسرو شهرستان ابرکوه

مقبره حسن بن کیخسرو یکی از آثار تاریخی ابرکوه می باشد که در دوره مغول بنا گردیده است. این بنا دارای تزئینات و نقاشی و نیز کتیبه ای بخط کوفی است و زیبایی های هنر معماری قرن ششم ه ق را به چشم نوازی فرا خوانده است. ساختمان بنا از خشت خام و چهارگوش است.گنبد مقبره کیخسرو آجری و دارای 25 متر بلندی است.روکش خارجی گنبر مقبره با کاشی فیروزه ای زیبایی خیره کننده ای به بنا داده است.مزار منسوب به  قبر حسن بن کیخسرو است که در 718 هجری وفات یافته است و مزار دختر او بی بی عایشه ملکه خاتون هم بنا بر کتیبه ای که در بالای محراب نوشته اند در آنجاست.این اثر هنری هرچند از صفحه و صحنه تاریخی میراث ایران محو شده است اما تاریخ ابرکوه هنوز با یاد آن نفس می کشد.بنایی که مردم آنجا،آنرا« مزار طاووس» می خوانده اند اکنون وجود ندارد.

آرامگاه حسن بن کیخسرو (رحمة الله علیه) درنزدیکی مسجد جامع ابرقو واقع شده بود که  احتمالا قبل از سال 1350 به مناسبت آنکه نزدیک خیابان واقع بوده و احتمال فرو ریختن آن می رفته است، به دستور بخشدار وقت ویران می شود.

مقبره تاریخی کیخسرو زنگ خطری برای دیگرآثارباستانی ایران است و هشداری برای ما که اگر میراثدار خوبی نباشیم تنها باید با تصاویر و خاطره ها زندگی کرد خاطره هایی تاریخی که خود روزی به فراموشی سپرده می شوند و از ذهن ها محو می گردند. کیخسرو دیگر نفس نمی کشد چون ما نخواستیم نفس بکشد و فردا هم دهها اثر باستانی دیگر از نفس خواهند افتاد.

مقبره حسن بن کیخسرو ابرکوه


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *