گردشگری ایران

موزه غله – زنجان

موزه غله – زنجان

زنجان 78

موزه غله زنجان در محل کارخانه بوجاری زنجان احداث شده است. این سیلو در فاصله سال‌های 1940 تا 1945 میلادی در خلال جنگ جهانی دوم و قبل از اشغال ایران توسط متفقین توسط آلمانی‌ها ساخته شد.

زنجان 378

گندم پس از تحویل به سیلو ابتدا به طور کامل توسط دستگاه‌های بوجاری تمیز و پاک‌سازی شده و گندم بدون هرگونه مواد خارجی در چهار کندوی بتنی موجود در این سیلو ذخیره می‌گردد.

زنجان 888

ظرفیت این سیلو 1000 تن گندم بوجاری شده می‌باشد که این میزان برای منطقه خمسه کافی بوده و کل گندم منطقه و بخشی از گندم مناطق اطراف به سیلوی مورد نظر تحویل می‌شد. این سیلو دارای 4 طبقه بوده و یکی از نکات جالب آن استفاده از پرچ در نرده‌های پله‌های طبقات است.

زنجان 6

دستگاه‌های بوجاری این سیلو با مارک «میاگ» هنوز به طور سالم موجود بوده و شامل دستگاه‌های الک بوجاری، دستگاه حلزونی، دستگاه شن‌گیر، دستگاه ترییور و الواتورهای کاسه‌ای می‌باشد که برای جداسازی ذرات درشت و مواد خارجی، جداسازی سیاهدانه، جداسازی ذرات شن و ماسه و انتقال گندم بین طبقات می‌باشد.

زنجان 3

شرکت میاگ آلمان پدر صنعت آرد در جهان محسوب شده که بعدها شرکت ترکیبی بولر- میاگ تأسیس گردید. امروزه شرکت بولر آلمان قوی‌ترین شرکت سازنده ماشین‌آلات آردسازی است.

موزه غله


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “موزه غله – زنجان”

  1. وحید کریمی پور نیم‌رخ

    سلام

    من به طور اتفاقی گذارم به این صفحه افتاد. در جستجوی این بودم که بدانم منطقه خمسه دقیقا کدام ناحیه است. پاراگراف مربوط به معرفی خودتان را خواندم و تحت تاثیر شور و شوق تان قرار گرفتم. گفتم این یک خط را بنویسم و بگویم که کاری که می کنید بسیار ارزشمند است و برایتان آرزوی موفقیت کنم.

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار
      بسیار سپاسگزاریم از حضور گرم شما و بسیار سپاسگزاریم از حسن توجه شما…
      ممنونم از لطفتون به ما و سایت ما…
      و اما درباره ی منطقه خمسه میتوان گفت که:
      اسم دیگر شهرستان زنجان (خمسه) است .اطلاق این کـلمه به منطقه در منابع و متون جغرافیایــــی از اواخر دوران قاجار ظاهر شده و در مورد وجه تسمیه آن دو نظر می تواند مطرح باشد. نظر نخســتین ناظر بر استقرار طوایفی از ایلات پنجگانه در این منطقه است . و محتملا وجود منطقه ای به نام (خمسه) در اســـــتان فارس که بر مبنای استقرار پنج ایل نامگذاری شده بسود این نظریه اســــت . در فرهنگ آنندراج ذیل کلمه زنگان چنین آمده ” چون پنج بلوک بود آنرا خمــسه گویند ” لغت نامه دهخدا با تکرار مورد مزبور می نویسد ( این شـــــهرستان “زنجان”از پنج بلوک بنام بخش حرمه ، بخش ابهر رود ، بخش قیدار ، بخش ماه نشان ، بخش سردان …) در این بخش بندی بخش های ایجرود ، زنجان رود ، که جز’ خمسه اند سخنی به میان نیامده ، لاجرم این نظریه با شک و تردید مواجه میگردد. اما بخشهای پنجگانه ابهر رود ، خرا رود ، زنجان رود ، ایجــرود ، سجاس رود که بخشهای اصلی خمسه را تشـــــکیل داده منبع و مرجع موثقی به وجه تسمیه آن می تواند باشد . گذر این نکته ضرورت دارد که منطقه بزینه رود معروف به قشلاقات افشار که هم اکنون از توابع خمسه اسـت تا اواخر دوران در حوزه ساسی ولایت کردستان بوده است ، بنابراین پنج بلوک بودن منطقه قطعی بنظر میرسد. دایره المعارف مصاحب بر این اساس ذیل کلمه (خمسه) می نویسد:( خمسه مخفف ولایات خمسه در جنوب آذربایجان و غرب قزوین کرسی آن زنجان و از شهرهای معروفش ســــــلطانیه پنج بلوک عمده ای که این ناحیه به مناســـبت آنها خمسه خوانده شده اســـت عبارت بودند از ابهــــر رود ، زنجانرود ، ایجرود ،سجاس رود که حالیکه همگی جزو شهرستان زنجانند …)در اوایل قرن دهم هجری بلحاظ نقل و انتقال ایلات نا آرام مناطق ، که به منظور ایجاد امنیت و جلوگـــــیری از شورشـــهای محلی خوانین یکی از سیاستهای زمامداران صفویه و قاجاریه بوده است ، شهرستان زنجان این پدیده ساسی متاثر شده و طوایفی از پنج ایل به نام های شاهسون ، اوصانلو ، مقدم ، بیات و خدابنده لو را در خود جای داده است.
      موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *