گردشگری ایران

موزه چینی خانه شیخ صفی الدین

موزه چینی خانه شیخ صفی الدین

 

چینی خانه

 

چینی خانه 1256 محفظه دارد که در همه آنها چینی های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس جاسازی شده است. چینی هایی که بهانه پیشکش آنها احیای جاده ابریشم و بهبود روابط چینی ها و ایرانی ها بود. این ظروف بعد از رسیدن به ایران توسط هنرمندان حکاک در اصفهان مهر «بنده شاه ولایت عباس» خورده و به اردبیل فرستاده می شد و در محفظه های تالار چینی خانه قرار می گرفت.

چینی خانه 66

شاه عباس عادت داشت زمانی که برای استراحت یا چله نشینی به اردبیل سفر می کرد، در تالار چینی خانه اقامت کند و نه تنها از نقاشی های گل و بته ای این تالار لذت ببرد، بلکه یادگارهای همتای چینی اش را هم نظاره کند و احساس اقتدار بیشتری به دست آورد!

چینی خانه 4

بر اساس روایت های مورخان، بعد از امضای عهدنامه ننگین ترکمن چای بیش از 800 عدد از این ظروف چینی و حدود 4 هزار جلد کتاب دست نویس ارزشمند با بسیاری از عتیقه جات مجموعه شیخ صفی الدین توسط ژنرال باسکویچ غارت شد که در حال حاضر تعدادی از این آثار در موزه آرمیتاژ و موزه دیگری در روسیه به نمایش گذاشته شده است.

چینی خانه 1

باقیمانده این چینی ها هم به موزه ملی در تهران و موزه های شیراز و اصفهان منتقل شده بود که در نهایت 19سال قبل، وقتی چینی خانه دوباره افتتاح شد تا این بار به عنوان موزه فعالیت خود را آغاز کند، به این موزه بازگردانده شدند.

چینی خانه 55

در تالار چینی خانه علاوه بر ظروف چینی زیبا و گلدان های پرنقش و نگار، یک جلد قرآن نفیس به خط کوفی می بینید که از لحاظ قدمت تاریخی سومین قرآن نفیس در ایران است. این قرآن روی پوست آهو کتابت شده و عمر آن به بیش از 1100 سال پیش می رسد.

چینی خانه7 8

علاوه بر این، در موزه چینی خانه مهرسنگی سلاطین صفوی با شش اسم از اسما خداوند و گل های هشت پر به نشانه عرفان پادشاهان صفوی و دوازده پر به عنوان شیعه دوازده امامی بودن آنان، مجموعه ای از فرامین شاهان و سکه های نقره ای دوره صفوی دیده می شود.

منبع :تبیان


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *