گردشگری ایران

آئین سنتی پنجه زرتشتیان

آئین سنتی پنجه زرتشتیان

 

پنجه100

 

مراسم آیینی پنج روز پایان سال (پنجه) در روزهای پایانی تیر ماه به مدت پنج روز در روستای زرتشتی نشین مزرعه کلانتر برگزار شد. در تقویم ایران باستان به جای هر چهار سال یک کبیسه هر صد و بیست سال ، یک ماه به پایان سال اضافه میشد.

پنجه17

پس از شکست ساسانیان زرتشتیان کبیسه را گم کردند و اکنون نوروز به میان تابستان منتقل شده است. در پنج روز پایان سال، در آیین زرتشتی، گهنبارهایی برای شادی روان درگذشتگان برگزار می‌شود.

پنجه16

در آخرین روز پنجه برای شادی و اطلاع رسانی روی بام ها آتش روشن میکنند. از آنجا که در تقویم ایران باستان به جای هر چهار سال یک کبیسه، هر صد و بیست سال، یک ماه به پایان سال اضافه می‌شد، پس از شکست ساسانیان، زرتشتیان کبیسه را گم کردند و اکنون نوروز آن‌ها به میان تابستان منتقل شده است.

پنجه15

در پنج روز پایان سال، در آیین زرتشتی، گهنبارهایی برای شادی روان درگذشتگان برگزار می‌شود. در آخرین روز پنجه برای شادی و اطلاع رسانی روی بام‌ها آتش روشن می‌کنند.

پنجه14

در قسمتی از مراسم گهنبار خوانی از طرف موبد زرتشتی با بالا بردن شاخه گیاه سبز برای درگذشتگان طلب آمرزش می‌شود و شرکت کنندگان با بالا بردن انگشت دست راست خود موبد را همراهی می‌کنند. علاوه بر این، موبدان با چرخاندن آتش و دود کردن اسپند، شرکت کنندگان در مراسم را با خود همراه می‌کنند.

پنجه13

زرتشتیان در مراسم مذهبی برای جلوگیری از ریزش مو به روی کتاب مقدس سر خود را می‌پوشانند. همچنین میوه‌های خشک (لُرک) برای تبرک بعد از خوانده شدن اوستای گهنبار بین شرکت کنندگان تقسیم می‌شود. جمع آوری خار و هیزم برای روشن کردن آتش روی پشت بام‌ها به منظور اطلاع رسانی درباره نو شدن سال نیز از دیگر مراسم این آئین است.البته پس از روشن شدن هوا اهالی روستا آتش روشن شده به روی بام‌ها را به آتشکده روستا منتقل می‌کنند

پنجه12 پنجه11 پنجه10 پنجه9 پنجه8 پنجه7 پنجه6 پنجه5 پنجه4 پنجه3 پنجه23 پنجه2 پنجه1 پنجه

منبع :رسانه مجازی نگاه

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *