گردشگری ایران

آرامگاه سید غلام رسول – چابهار

آرامگاه سید غلام رسول -چابهار

غلام رسول

آرامگاه سید غلامرسول در شهرستان چابهار قرار دارد. مقبره سید غلامرسول در منطقه مسکونی شناخته شده ای در حاشیه ضلع شمال غربی چابهار واقع شده است. در این مکان، بنایی گنبدی با ارتفاعی نسبتا بلند جلب نظر مینماید که حاصل معماری قرن هفتم و هشتم هجری است. این بنا از دیگر بناهای منطقه متمایز است و به راحتی میتوان آن را از منطقه ساحلی رویت کرد. دسترسی به این مقبره از طریق خیابانهای اصلی شهر به راحتی امکان پذیر است.مقبره سید غلامرسول در ضلع شرقی قبرستان قدیمی شهر بندری چابهار واقع شده است. به گفته بعضی از راویان این مقبره را مریدان وی ساخته اند.

غلام رسول 4

این مقبره با پیروی از سبک معماری مغولی قرن های هفتم و هشتم بنا شده است.در جلوی مقبره محوطه ای به صورت پیش خوان است که سقف دارد و با قیر و حصیر پوشش داده شده است و چند عدد ستون چوبی در زیر سقف قرار دارد . این پیش خوان نیز با ۵ پله به سطح حیاط متصل میشود. این پیش خوان چندان قدمتی ندارد و معلوم میشود که مدتی بعد ساخته و به مقبره ملحق شده است

 

غلام رسول 5

.در ورودی مقبره که در میانه ضلع غربی قرار دارد، چوبی به رنگ قهوه ای است که حکاکی هایی بر آن صورت گرفته است. در هنگام ورود، پله ای به ارتفاع ۲۰ سانتی متر قرار دارد که از طریق آن وارد مقبره میشوند. بوی مشک و عود کلیه اتاق ها را معطر کرده است.سقف گنبد از داخل با گچ سفید شده و نقاشی هایی با رنگ های مختلف بر روی آن گنبد شده است.

غلام رسول 56

پاطاق گنبد نیز دارای نواری از تزئینات گیاهی و هندسی است که با رنگ هایی مانند زرد، قرمز، قهوه ای، آبی و سفید به صورت گل و گیاه و ستاره دیده میشود.گوشواره ها و نیم طاق های زیر گنبد نیز تزئینات جالب توجهی دارند. در قسمت بالای چهار طاقی بنا، چهار نورگیر به ابعاد یک متر در دومتر با پنجره ای مشبک قرار دارد که قسمتی از نور داخل مقبره را تامین میکند. وجود طرح های ستاره ای چه در نقاشی ها و چه در گچ کاری های روی گنبد و بیرون آن نشان میدهد که تحت تاثیر سمبل هایی چون خورشید بوده اند. صحن مقبره مساحتی حدود سی متر مربع دارد و دور تا دور این دیوارها قاب هایی است که کلمه الله بر آنها نقش بسته است.غیر از ورودی و گنبد میتوانیم به محراب داخل مقبره و نیز طاق نمای ضلع غربی آن اشاره کنیم که دارای تزئینات دلپذیری هستند.گرداگرد قبر، ۱۰ ستون به ارتفاع یک متر و شصت سانتی متر وجود دارد که به این ستونها نیز پارچه هایی برای به نیت گرفتن حاجات بسته شده است و به صورت حجله گاهی خودنمایی میکند.ارتفاع قبر از سطح زمین ۶۰ سانتی متر است. 

غلام رسول 32

طول قبر یک متر و بیست سانتی متر و عرض آن هشتاد سانتی متر بوده که پارچه ای سبز رنگ روی آن پهن شده است. ورودی محراب آرامگاه در ضلع جنوبی آن قرار گرفته است و در ضلع غربی طاق هایی با تزئینات مقرنس دیده میشود که داخل آن عبارات لا اله الا الله یا محمد و یا علی روی نقش گلها طراحی شده است. در نمای ضلع شمالی رو به روی محراب نیز محلی برای قرار دادن نذورات و روشن کردن شمع و عود در نظر گرفته شده است.

 

غلام رسول 3

در سمت شرقی محوطه بیرونی مقبره در گذشته، قبرستان قدیمی مسلمانان قرار داشته است. در سمت شمالی نیز دو اتاق وجود داشته که مربوط به آبدارخانه مقبره بوده و هم اکنون تخریب شده است.در مقبره در همه ایام هفته بر روی زائران باز است. زائران افراد محلی روستاها و شهرهای استان و گردشگران ایرانی هستند.روزهای پنجشنبه مقبره نسبتا شلوغ تر است. زائران زن بیشتر از مردان هستند.
علاوه بر زوار ایرانی، از کشور های شبه قاره هند به این مقبره می آیند. میانگین سالیانه حضور افراد را حدود ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرده اند که بیشترین آنها مربوط به مسافرین نوروزی میباشد که به شهر چابهار می آیند.
افراد برای ورود به داخل مقبره، کفش های خود را در می آورندو …..

منبع :واحد بخش بلوچ

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *